T-Shirt Banner
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 30

Ämne: Tbx till denna roliga hobby

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av salvatrucho Visa inlägg
    Nu har man gjort en första försök till att lyfta, och måste tyvärr säga att jag lämnade inte ens marken.
    Så fort jag kom upp i högre varvtal så började helin att snurra till höger med nosen, gissar att det var någonstans innan helin var på väg att lyfta kändes det som, med lite ojämn mark så gick den ena tail bladen åt pipan, så surt och stå stilla pga av det just nu.

Men vet inte riktig vad som kan ha orsakat det, för när jag vred nosen till höger så justerade tailen till vänster och vice versa, och det är väl så det ska vara.
    Blir till att beställa hem nya tail blad och fundera vad ut vad som är fel...
    Den mest troliga orsaken är att den trots allt kompenserade fel.

Det finns olika sätt att kontrollera att det är rätt. Så här gör jag.

Jag är bakom helikoptern och lyfter upp tailen lite så att jag lätt kan vrida den i sidled.
    Jag tittar sedan på bakkanten på tailbladen, den som är nedåt då ett blad är framåt (på väg upp), på dom flesta helisar.

När jag vrider tailen i sidled ska bakkanten på tailbladet röra sig åt det håll som jag vrider tailen.

Om bladet rör sig så så motverkar det rörelsen, dvs. håller tailen stilla, tills man drar i "roder"-spaken.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2011
    Vilken version har du på gyrot? Ladda hem pcprogrammet är lite enklare att ställa in gyrot. Men spakar du höger så ska ju tailen röra sig inåt.

Ny användare
    Reg.datum
    Sep 2011
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Den mest troliga orsaken är att den trots allt kompenserade fel.

Det finns olika sätt att kontrollera att det är rätt. Så här gör jag.

Jag är bakom helikoptern och lyfter upp tailen lite så att jag lätt kan vrida den i sidled.
    Jag tittar sedan på bakkanten på tailbladen, den som är nedåt då ett blad är framåt (på väg upp), på dom flesta helisar.

När jag vrider tailen i sidled ska bakkanten på tailbladet röra sig åt det håll som jag vrider tailen.

Om bladet rör sig så så motverkar det rörelsen, dvs. håller tailen stilla, tills man drar i "roder"-spaken.

/Bo
    Yes håller med dig här, på något sätt har tailen kompenserat fel, men när jag sitter här och kollar allt på bordet verkar allt vara ok
    Även när jag följer ditt exempel ovan så verkar det stämma, vrider jag nosen åt höger så justerar tailen åt vänster och vice versa.
    Och det är väl så det ska vara vad jag minns , samt enligt manualen.

Bluebo även här om jag spakar åta höger så vrider sig tailen inklusive tailslidern inåt.
    Versionen på beastX är 4.2

Får inte till här vad är det jag missar eller gjort fel här...hmm
    Trex 470m

TT Mini titan, Spartan ds 760 gyro, pensionerad.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Aug 2011
    snurrar tail rotorn åt rätt håll?

Ny användare
    Reg.datum
    Sep 2011
    Citat Ursprungligen postat av Patrik B Visa inlägg
    snurrar tail rotorn åt rätt håll?
    Jajamen tailbladen snurrar bakåt som de ska.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016
    Har du gyrot i HH läge så det inte är rate läge?

/N

Ny användare
    Reg.datum
    Sep 2011
    Citat Ursprungligen postat av nicco Visa inlägg
    Har du gyrot i HH läge så det inte är rate läge?

/N
    Jaja med gyrot ska stå i HH läge, men nu när du nämner det ska jag ta med en extra tit på det, så det står rätt.
    Just nu väntar jag på nytt tailblad, sen blir till och testa mig fram igen samt gå igenom set uppen och se om jag hittar något som jag missat.
    Skumt att den snurrade till höger när man kom upp i varvtal... Får se om jag hittar felet och får ordning på det.

Aktiv användare staffaneks avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Hej!
    Jag brukar ta av huvudrotorbladen och varva upp och testa att tailen styr rätt och kompenserar rätt innan jag försöker mig på att lyfta.
    S

Aktiv användare arves avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Bra där Staffan. Jag varvar upp lite lågt medans jag håller i bommen. Sedan märks ju kompenseringen så fort jag rör bommen sidledes.
    TDR -- Protos Max Evo 800 -- Logo 690 -- NEO/ VBC

Betrakta inte helin som leksak, utom när den crashar----> gör bekymren mindre!

Forum-räv
    Reg.datum
    Aug 2011
    Bobby Watts hade ett tips på detta med kontroll av tailen och dess kompensation.
    Armera maskinen och låt den initiera sig.
    Vrid tailbladen så de är lodräta, vinkla den övre framåt.
    När du styr till höger så kommer bladet att peka åt höger, när du tar tag i tailen och flyttar den till höger så ska tailbladet peka åt höger, klart.
    Vbar Control Logo

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •