T-Shirt Banner
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Tbx till denna roliga hobby

Aktiv användare arves avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Mjaaa då skall du ha likadan rotation samt trailing/ lagging som det konventionella, men det stämmer inte alltid (tex TDR eller om någon har monterat fel på en beg. heli)
    TDR -- Protos Max Evo 800 -- Logo 690 -- NEO/ VBC

Betrakta inte helin som leksak, utom när den crashar----> gör bekymren mindre!

Ny användare
    Reg.datum
    Sep 2011
    Citat Ursprungligen postat av staffanek Visa inlägg
    Hej!
    Jag brukar ta av huvudrotorbladen och varva upp och testa att tailen styr rätt och kompenserar rätt innan jag försöker mig på att lyfta.
    S
    Detta är precis vad jag tänkte göra härnäst samt se till helin står på ett plant underlag.

Citat Ursprungligen postat av arve Visa inlägg
    Bra där Staffan. Jag varvar upp lite lågt medans jag håller i bommen. Sedan märks ju kompenseringen så fort jag rör bommen sidledes.
    Det här var också ett bra tips och göra, det har jag inte tänkt på förut, gött och veta thanks.

Citat Ursprungligen postat av Ha.kan Visa inlägg
    Bobby Watts hade ett tips på detta med kontroll av tailen och dess kompensation.
    Armera maskinen och låt den initiera sig.
    Vrid tailbladen så de är lodräta, vinkla den övre framåt.
    När du styr till höger så kommer bladet att peka åt höger, när du tar tag i tailen och flyttar den till höger så ska tailbladet peka åt höger, klart.
    Det här har jag också test och det visade vara sig ok, tror att jag möjligen har ställt in gyrot fel i radion så den får jag ta och kolla upp inför nästa test. känns bara så förbaskat seg och stå stilla pga. av att en tailblad gick åt fasiken och det känns som det tar evigheter innan de nya kommer, borde komma imorgon gissar jag eller hoppas jag, så man får stilla denna hunger med börja flyga igen.
    Må väl
    Daniel
    Trex 470m

TT Mini titan, Spartan ds 760 gyro, pensionerad.

Ny användare
    Reg.datum
    Sep 2011
    Hej igen alla

Nu igår fick jag äntligen hem nya tailblad
    Har idag tagit av rotorbladen och testat och varva upp helin, den började igen snurra åt högern.
    kollade igenom kompensationen och om inte jag är helt ute cyklar så verkar det stämma.
    När jag vred nosen till höger så ser jag klart och tydligt gyrot kompenserar till vänster, det vill säga tail slaidern går till vänster och vice versa och visst är det så det ska vara eller har jag fel här ??

Testade för skojs skull och ändra i gyrots kompensation i BeastX från normal till inverted och då snurrade den inte alls då var det nästan som gyrot procenten var för hög i radion när jag tittade på tailen.

Det enda jag kommer på nu som inte stämmer med helins manual är längden på servo roden, som är mycket längre än vad manualen säger för att hamna i en någorlunda centrerat läge i rate mode, kan det vara det som ställer till det tro ?

Blir inte mycket klokare just nu känner jag, tar tacksamt emot tips.
    mvh
    Daniel
    Trex 470m

TT Mini titan, Spartan ds 760 gyro, pensionerad.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Om länkarna är monterade "trailing", dvs. att länken kommer "efter" bladhållaren när tailen roterar så är det rätt.
    Om länkarna däremot är monterade "leading", dvs. så att länken kommer före bladhållaren så är det fel.

Som jag skrev tidigare i tråden rekommenderar jag att du tittar på bladen eftersom det kan vara vilseledande att se på "slidern".

/Bo

PS: Arve har också beskrivit att det inte går att titta på slidern.
    Senast redigerat av nkma den 2018-08-23 klockan 15:54. Anledning: Även Arve...
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Ny användare
    Reg.datum
    Sep 2011
    Precis som nkma skriver så har jag tänkt och förstått det helt fel, det var bladen jag skulle tittat på och i kombination med omläsning av manualen insåg jag mitt misstag och nu stämmer gyro kompensationen.

Har dock stött på ett annat problem nu, och det är helin nu spinner ett halv varv åt vänster istället när jag varvar upp, det vill säga nosen....
    Har minskat på min tail rod så att tail baden leading edge pekar lite åt vänster för att motverka det, men det vekar inte hjälpa. ( hoppas inte jag tänker fel här med )
    Detta har jag gjort när beastX är i bokstaven E.

Kan också tilläga att detta är min första heli som jag har satt ihop helt själv och det är väl därför jag antagligen har svårt och få ihop de sista inställningarna.
    Någon tips på vad som kan orsaka det ? och vad jag ska titta på

/Daniel

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Citat Ursprungligen postat av salvatrucho Visa inlägg
    Precis som nkma skriver så har jag tänkt och förstått det helt fel, det var bladen jag skulle tittat på och i kombination med omläsning av manualen insåg jag mitt misstag och nu stämmer gyro kompensationen.

Har dock stött på ett annat problem nu, och det är helin nu spinner ett halv varv åt vänster istället när jag varvar upp, det vill säga nosen....
    Har minskat på min tail rod så att tail baden leading edge pekar lite åt vänster för att motverka det, men det vekar inte hjälpa. ( hoppas inte jag tänker fel här med )
    Detta har jag gjort när beastX är i bokstaven E.

Kan också tilläga att detta är min första heli som jag har satt ihop helt själv och det är väl därför jag antagligen har svårt och få ihop de sista inställningarna.
    Någon tips på vad som kan orsaka det ? och vad jag ska titta på

/Daniel
    Nu låter det, som om motorn gasar för häftigt vid uppstart!
    Lugn uppvarvning och gyrot på Heading Hold, så skall helin stå helt stilla.
    Kanske dags att kolla inställningarna i ESC.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av NitroHybrid Visa inlägg
    Nu låter det, som om motorn gasar för häftigt vid uppstart!
    Lugn uppvarvning och gyrot på Heading Hold, så skall helin stå helt stilla.
    Kanske dags att kolla inställningarna i ESC.
    Troligen är det som NitroHybrid skriver att motorn varvar upp för snabbt.
    Det brukar finnas någon "soft heli startup" eller liknande inställning i ESC'n.

Det kan också ha betydelse hur du har "pitch" när du startar motorn. Jag brukar ha pitch på nära noll eller strax under noll när jag varvar upp. Om man har -12° så blir vridmomentet på helin stort och risken för att den vrider sig stor, om man inte har mycket långsam spool-up. Att varva upp med stor negativ pitch är ändå inte att rekommendera eftersom bladen, om dom vrider sig i bladhållarna, då kan ta i bommen.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Ny användare
    Reg.datum
    Sep 2011
    Hej
    Har under efter middagen gått igenom inställningarna och som det är nu så jag har jag pitchen inställt på -4 , inställningarna på esc stämmer och det är på "heli soft start"
    Throttle kurvan har jag återställt till linjärt dvs. 0,25,50,75,100
    HH är också på
    Ändå vrider den sig
    Skulle kunna minska pitchen till -2 och testa, men funderar om det kan vara något mekanisk typ om jag vridit remmen åt fel håll på tailen ? Får fortsätta och testa mig fram säkert något liten enkel miss jag gör
    / Daniel

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av salvatrucho Visa inlägg
    Hej
    Har under efter middagen gått igenom inställningarna och som det är nu så jag har jag pitchen inställt på -4 , inställningarna på esc stämmer och det är på "heli soft start"
    Throttle kurvan har jag återställt till linjärt dvs. 0,25,50,75,100
    HH är också på
    Ändå vrider den sig
    Skulle kunna minska pitchen till -2 och testa, men funderar om det kan vara något mekanisk typ om jag vridit remmen åt fel håll på tailen ? Får fortsätta och testa mig fram säkert något liten enkel miss jag gör
    / Daniel
    Testa att minska till -0,5 som min pitch.
    Hur soft "heli soft start" är varierar mellan olika ESC-er. Har du gummifötter på stället? Mjuka gummifötter kan motverka att helin vrider sig.

Linjär trottelkurva kan vara lite lurigt. Att både variera pitch och varvtal med pitchspaken när man hovrar gör det svårare än med konstant varv.

Man kan göra på flera sätt. Om man har tre lägen på radion, NO, IU1 och IU2 så tror jag att dessa alternativ är vanligast:

Alternativ 1:
    NO:
    Pitch: -1°, -0,5°, 0, 6°, 12° (t.ex., vad det nu blir i radion. Kanske -8, -4, 0, 50, 100).
    Throttle: 0, 55, 55, 55, 55 (ersätt 55 med vad som ger lämpligt startvarv på din heli).

IU1:
    Pitch: -12°, -6°, 0, 6°, 12° (t.ex., vad det nu blir i radion. Kanske -100, -50, 0, 50, 100).
    Throttle: 65, 65, 65, 65, 65 (ersätt 65 med vad som ger lämpligt idle up-1-varv på din heli).

IU2:
    Pitch: -12°, -6°, 0, 6°, 12° (t.ex., vad det nu blir i radion. Kanske -100, -50, 0, 50, 100).
    Throttle: 75, 75, 75, 75, 75 (ersätt 65 med vad som ger lämpligt idle up-2-varv på din heli).

Med denna inställning kan man ha pitch-spaken på min när man startar motorn genom att slå om TH.

Alternativ 2:
    NO:
    Pitch: -12°, -6°, 0, 6°, 12° (t.ex., vad det nu blir i radion. Kanske -8, -4, 0, 50, 100).
    Throttle: 55, 55, 55, 55, 55 (ersätt 55 med vad som ger lämpligt startvarv på din heli).

IU2 och IU2 är samma som i alternativ 2.

Med alternativ 2 ska man alltid ha pitch-spaken strax under mid-stick, ca -0,5° pitch, när man startar motorn.
    Vid landning drar man försiktigt ner pitch till ca 0° vid landning, slår av motorn med TH och låter rotorn varva ner. Innan man drar ner pitch-spaken till min.

Det blir lite olika rutiner, men alternativ 2 ger tre varvtal som man kan flyga med. Med alternativ 1 kraschar man om man glömmer bort sig och flippar i NO-läge. Jag föredrar alternativ 1, men det är en smaksak.

Jag hittade en gammal video med mycket soft start. Jag tror att jag styr uppvarningen med stickan, så att den är långsammare än vad ESC'n kan göra.

https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=l3Tgnjri6u0

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Ny användare
    Reg.datum
    Sep 2011
    Hej Bo
    Tack för din hjälp och för att du tar dig tid och svara.
    Har inga gummi fötter på Helin i dagsläget men får bli något införskaffa mig.
    Ska ta och testa mig med dina förslag framöver här så fort jag får tid över
    / Daniel

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •