T-Shirt Banner
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: Tbx till denna roliga hobby

Ny användare
    Reg.datum
    Sep 2011

Tbx till denna roliga hobby

Hej alla

Har efter en långt uppehåll lyckats hitta tillbaka till denna roliga hobby inom heliflyg, yeaa.
    Har gått och köpt mig en Trex 470L för att damma av mig de gamla spakänsla och börja om på nytt igen.
    Har nu kommit så pass långt i min bygge att det snart är dags för jungfru flighten som jag ser fram emot.

Jag har dock fastnat och skulle gärna behöva lite hjälp i rätt riktning för att komma igång.
    Så till Er som kan micro beast bra, har ställt in allt enligt manualen, men min stjärt servo vill inte riktig samarbeta med mig,
    och servot ger inte fullt utslag när spakar åt höger eller vänster, servot rör sig lite åt vardera håll men inte fullt ut ??

När jag är inne i setup mode så kan jag ställa in ändlägen fullt ut, och det är inga problem att få fullt utslag på servot, men så fort jag går ut ur setup mode så vill inte servot ge fullt utslag... ? Vet inte vad det är jag missar och jag lyckats inte få till det att funka... Någon som har tips på vad jag missar och vad jag ska göra ?

För övrigt bor jag numera i Stråvalla ( Varberg ) och undrar om det möjligen finns andra flygare som bor häromkring och vart brukar ni hålla till när ni flyger ?

Gött och vara tillbaka här.
    Med vänlig hälsning
    Daniel.

Najs, har själv hittat tillbaka så smått efter några års uppehåll.. Väntar just nu på en jättelåda med Raptor 720 chassi varav det ena är mitt gamla som jag sålde när jag lade ner heliflygningen. Cirkeln är sluten så att säga

Men, det var inte svar på din fråga

Det behöver inte betyda något är fel.. Om du roterar maskinen, hur beter sig tailen då? Kan du set att den kompenserar för rörelsen och driver gyrot tailen till ändlägena? Om den gör det så är det korrekt.
    LOAD"*",8,1
    I woke up this morning, my DNS zones are nearly empty and Active Directory is sitting in a corner rocking back and forth crying. What happened?

Ny användare
    Reg.datum
    Sep 2011
    Hej Peter
    Woaw tack för snabbt svar det var inte väntat.
    Coolt att att du väntar på din gamla chassi till Raptorn.
    Då är det inte bara som saknat och hittat tillbaka hit
    När jag roterar maskinen så är det svårt och se om gyrot kompeserar för rörelsen. I setup mode gör den det klart och tydligt. Det jag märkt är att servot går tillbaka till centrerat läge efter att jag släppt spaken typ som att den är i rate mode.
    Men ska det vara så ? Vågar inte riktig lyfta den just nu.
    Daniel
    Trex 470m

TT Mini titan, Spartan ds 760 gyro, pensionerad.

Jo, det är lite spännande. Sen får vi väl se hur länge det håller i sig

Näe, servot skall inte gå tillbaka till neutral i HH och du skall tydligt kunna se att servot kompenserar för rörelsen och om du inte vrider tillbaka helin så skall tailen stanna vid fullt utslag. Låter som om något är vajs trots allt.. Jag får se om jag kan hitta min 550 som jag har BeastX på och se hur den beter sig.. Var som sagt ett tag sen för min del också och jag har minne som en guldfisk
    LOAD"*",8,1
    I woke up this morning, my DNS zones are nearly empty and Active Directory is sitting in a corner rocking back and forth crying. What happened?

Kom på en sak.. Hur ser det ut med tailgain från radion till Beasten? Om den är satt galet eller om du får in en bogus signal så kommer gyrot att bete sig skumt.. Återigen, kommer inte ihåg hur det skall se ut men det är en sak att kolla upp, om du inte redan gjort det vill säga
    LOAD"*",8,1

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Hur är det med tailgain... menar, brukar ju va så att man får ange en kanal i sändaren som matchar gyrots kanal och sedan en % i sändaren. Gör man inte det steget rätt så gör gyrot väldigt lite som respons för sändarinput och helirörelse trots att allt är rätt uppsatt.

Bara en tanke.
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Ny användare
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ok där har vi något som jag totalt har glömt/ missat.
    Har en Dx9 men vart i radion går jag in och kollar upp det samt hur ställer jag in det ? Guldfisk minne här med
    Får kika på det under morgon dagen.
    Om inte jag minns fel så var var väl typ allt över 75% HH mode.
    Det är nog därför min tail går tillbaka till neutral
    Tack för hjälpen i rätt riktning så länge.
    Ska bli spännande och få ordning på det.
    Trex 470m

Ny användare
    Reg.datum
    Sep 2011
    Hej

Nu har jag fått ordning på det så tail servot ger fullt utslag samt kompenserar åt motsatt håll när jag vrider på nosen.
    Precis som ni nämnde så hade jag inte ställt in tail gyrot i sändaren, hade totalt missat det eller så antog jag det inte behövdes med beastX, vet inte.
    Men när jag började pilla i sändaren kom det tillbaka.
    Vet inte om jag minns siffrorna rätt, men HH har jag ställt in på 70% och rate mode står på 30% vad tor ni om det för en 470 ?

Nu är det bara och vänta på att regnet avtar så ska jag försöka få till en test flight mellan skurarna & hoppas inte jag missat eller glömt något annat haha.
    Tack för eran hjälp i rätt riktning
    Mvh
    Daniel

Grymt

Som sagt, minne guldfisk gör att jag inte kommer ihåg siffrorna alls. Men, 70% känns som en rimlig siffra att börja med, slår tailen är det ju bara att sätta ner den och justera.
    Som dom säger i Nike-reklamen, just do it
    LOAD"*",8,1

Ny användare
    Reg.datum
    Sep 2011
    Nu har man gjort en första försök till att lyfta, och måste tyvärr säga att jag lämnade inte ens marken.
    Så fort jag kom upp i högre varvtal så började helin att snurra till höger med nosen, gissar att det var någonstans innan helin var på väg att lyfta kändes det som, med lite ojämn mark så gick den ena tail bladen åt pipan, så surt och stå stilla pga av det just nu.

Men vet inte riktig vad som kan ha orsakat det, för när jag vred nosen till höger så justerade tailen till vänster och vice versa, och det är väl så det ska vara.
    Blir till att beställa hem nya tail blad och fundera vad ut vad som är fel...
    Trex 470m

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •