T-Shirt Banner
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 32

Ämne: PhoenixCreator - Flying Site Tutorial

Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Blog Entries
    3

Lightbulb PhoenixCreator - Flying Site Tutorial

Skapa egna flying sites i Phoenix är mycket trevligt för att få lite bättre stämning när man flyger.

Gruffy gjorde en gång en väldigt bra tutorial för det, själv har jag meckat vidare med det och kommit på några genvägar och justeringar. Så jag postar här en uppdaterad variant av den ursprungstutorial.

Tänkte att jag skulle skriva några rader om hur man kan skapa sin egna flygsite i Phoenix. Om någon här andra tips eller smartare sätt att göra vissa moment så bidra gärna. Om vi kan få fram ett enkelt och smidigt sätt att skapa nya banor till Phoenix vore det ju kanonkul...

Detta är vad man måste göra:

1. Skapa Panorama
    2. Konvertera panorama till 6st "cubic images", dvs insidan på en kub.
    3. Skapa bana i Phoenix Creator

Här följer lite mer information om hur jag gjorde och vilka verktyg jag använde. Alla verktyg är gratis och fria att ladda hem. Ingen investering behövs...

1. Panorama
    Detta gör man genom att fotografera en bildserie (jag tog c:a 50 kort) som man sedan sätter ihop till ett panorama. Det är viktigt att man skapar ett så kallat "Equirectangular" panorama. Det är en bild som fångar upp 360 grader horizontellt, och 180 grader vertikalt, dvs 360x180. (OBS! Bredden på bilden är 2x Höjden på bilden, det är mycket viktigt, blir det något annat får du göra så den får det förhållandet).
    Exempel på sådana ser ni här: http://www.flickr.com/groups/equirectangular/pool/
    Jag skapade detta genom att köra ett program som heter "Hugin".
    I stort sett funkar det så här:

- Ladda in bilderna
    - Skapa "control points" mellan dem. De flesta löser den automatiskt med ett knapptryck. Det man måste se till är att Hugin hittar kontrollpunkter mellan alla bilder (använd minst 3-4st per bild). Detta jobb får man meka för hand en del. Tar lite tid, men är inte så svårt. Kolla denna också.
    - Se till att du har bra foton, det ska vara typ 30% överlapp. Det kan se ut ungefär som följer när du lagt in ALLA bilder samtidigt i programmet: http://postimage.org/image/10722de10/
    Är man noga behövs det ingen handpåläggning alls i detta steg, bra foton är mkt viktigt! Kolla och testa med de på följande länk som användes till Norrahammar-siten, de är lite mindre än original men funkar bra att prova med, det ska funka med automatik direkt, bara gräsfotot man kanske måste flytta om manuellt. testfoton
    - Sedan måste man se till att man har "samma exponering", finns en flik för att göra en automatisk inställning av detta. Har bara kört automatiken och det funkade bra för mig.
    - Försök också få centrum i mitten hela vägen runt, det kommer bli bättre och underlätta en del.
    - Efter detta kör man en "rendering" av sitt panorama, viktigt att se till att man får ut 360x180 grader från den...annars blir nästa steg tokigt. Beroende på hur mycket bilder den hittat och sytt ihop kan den föreslå något annat...se upp här!
    - Att tänka på....resultatet ut från detta steg bör innehålla så många pixlar som möjligt! I fallet med Habo-panoramat så hade jag 10276x5138 pixlar.
    - Ser något lustigt ut i equirectangularbilden så öppna den i valfri bildeditor och fuska till det.

2. Kub
    Phoenix vill ha 6st "cubics" att jobba med. Man kan beskriva det som att alla banor i Phoenix är "inne i en kub" som har ett antal bilder smetat på insidan. Det finns ett gratis-verktyg som konverterar din "Equirectangular" till cubics...det är: Pano2QTVR. Välj DOSUP-numrering och TIF-format, du kan ställa kubstorleken till 2048 för att det inte ska bli onödigt stort (OM du har bra kvalitet vill säga).
    screenshot.
    Har du inte QuickTime installerat kommer den gnälla om det men tryck Ok bara, det går ändå att bara konvertera till kub.

/edit 141201: Nu när jag kör Phoenix Builder och Pano2VR har jag kommit på att det går bra med vilken storlek som helst, måste inte vara jämt delbart med 1024 eller något. Du tar så mycket du kan/vill. Jag står fast vid att över 3000 pixlar eller så är ganska lagom. Kanske man rentav skulle säga 4000 så har man bra kvalitet för dagens högupplösta skärmar. 4k alltså
    Men det är ju inte bra att förstora bilden så räkna på hur mycket du kan ha. Ekvi-panoramats höjd delat på tre. Där har du maximal upplösning du kan ha. Som mitt exempel ovan 5138/3 = 1712 pixlar. Det är inge vidare kvalitet, men så mycket jag kan ha med de foton jag har.

Jag hade problem med TIF-filerna och numreringen, den skapar dubbla nummer, ta bort ena siffran från filnamnet och gör om dem till BMP-fil så ska det funka smidigt att öppna i Creator sedan (du kan öppna dem i Paint och spara som 24bits bitmap).

(vill du veta hur kuben är uppbyggd, axlarnas placering och filnumrering, kolla bild)

3. Phoenix Creator
    Efter dessa steg har du 6st bilder att köra in i Phoenix Creator, det enda som behövs för att skapa en bana.
    Efter att man installerat det så finns det en manual här:
    C:/Program Files/PhoenixRC/resources/phoenixCreator/manual/EN/start.htm

Här finns en kort beskrivning av vad man skall göra för att få det att funka. Det minsta man måste göra är:

- Skapa nytt projekt.
    - Ladda in panorama-bilderna (tryck direkt på auto och välj någon kubsida, det ska funka bra direkt).
    - Lägg till ett "collision plane" (som är marken)
    - Lägg till en startposition för "FixedWing" som heter "default 1".
    - Exportera till Phoenix
    - Testa...och gör om...

Det som behövs göras sedan är att t.ex. flytta solen så att den kommer från samma ställe som på panoramat. Detta påverkar skuggor etc. Du kan behöva trixa med mer "collision planes" och ytor för att få till det beroende på hur ditt fält ser ut. Sedan kan man även lägga in kollisionsobject som stolpar, staket, bord etc. Har labbat lite med det och det är inte så jättesvårt, men det känns lite som överkurs för de flesta siter.

Det man sedan kan göra lägga till position för "windsock" och "spot" (de ska heta så och är av typen 'helper'). Samt göra alla fyra positioner för både fixed wing och heli, de ska då alltså heta default 1.. osv till 4. Detta för att det ska funka i multiplayer. Det man också skulle kunna göra är fler kollisionsobjekt, t ex en skyline för att rita upp en skog eller något annat som begränsar fältet, den funkar bra för byggnader också. I detta steg finns det mycket man kan göra om man orkar, kolla bara detta. Det går också att lägga in bakgrundsljud om man tycker sånt är kul, t ex havets brus eller nåt ("ambient sound" heter det där).

Jaha...det var en snabb beskrivning av vad som behövs göras och några små tips för att få till det. Hoppas att någon mer är sugen på att meka nya banor till Phoenix. Se så...ut och fota era fält nu!

Program-länkar:
    Hugin - http://hugin.sourceforge.net/, alternativ till Hugin är, PTGui, ett Microsoftprogram, eller Autodeskprogram, eller:
    Autopano - http://www.kolor.com/panorama-softwa...opano-pro.html (detta använder jag nu, väldigt bra)
    Pano2QTVR - http://gardengnomesoftware.com/pano2qtvr.php
    DDS Converter - http://eliteforce2.filefront.com/fil...onverter;29412 eller denna
    Paint.NET - http://www.getpaint.net/ eller FastStone Image Viewer
    Phoenix Creator - http://www.phoenix-simv3.com/downloads.asp
    Senast redigerat av Danny den 2014-12-03 klockan 05:10. Anledning: Autopano
    Hammerhill Bikers

Deaktiverad på begäran Deaktiverat1s avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Jag saknade OpenAL i något steg, detta finns här:
    http://connect.creativelabs.com/deve...20Windows.aspx

Om folk sitter med Photoshop så finns ett plugin för att konvertera till DDS:
    http://developer.nvidia.com/nvidia-t...dobe-photoshop
    Senast redigerat av Deaktiverat1 den 2011-09-18 klockan 14:47.

Ny användare Panoxs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Hi Danny,

great work!

some months ago Detlef and I have founded a Google Group and published a tutorial which I have converted now to single PDF-documents.
    I am being adding an english translation (as good as I'm able to do) as comments. Step 1 is finished:

http://www.szenerien.de/Phoenix-Crea...ps/Step_01.pdf

I have published the German version of this tutorial as an efront-learning-course:

http://www.szenerien.de/efront

Best regards

Harald

Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Blog Entries
    3
    Hello Harald!

Thanks! Your alte kraftwerk is one of my favorite sites. Great work with your sites, many objects and things.

Nice with a good tutorial, we could need a really good tutorial so more people try this. (and so Phoenix will improve the creator). Looking forward to the complete english version later.
    Hammerhill Bikers

Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Blog Entries
    3
    Skulle bara tillägga en sak. För att använda handtagen i objektet för att ändra storlek osv så är det lite trixigt innan man kommit på tricket...

Som standard:
    - Flytta objektet genom att dra i grön/röd/blå pil eller i mitten.

Shift nertryckt:
    - Ändra storlek genom att dra i grön/röd/blå fyrkant.

Ctrl nertryckt:
    - Rotera objektet genom att dra i grön/röd/blå cirkel.
    Hammerhill Bikers

Ny användare Panoxs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011

Red face

Citat Ursprungligen postat av Danny Visa inlägg
    Skulle bara tillägga en sak. För att använda handtagen i objektet för att ändra storlek osv så är det lite trixigt innan man kommit på tricket...

Som standard:
    - Flytta objektet genom att dra i grön/röd/blå pil eller i mitten.

Shift nertryckt:
    - Ändra storlek genom att dra i grön/röd/blå fyrkant.

Ctrl nertryckt:
    - Rotera objektet genom att dra i grön/röd/blå cirkel.
    Hi Danny,

Volker was so kind to translate my Phoenix-Creator tutorial to English. Here I have uploaded the PDF-files:

http://www.szenerien.de/Phoenix-Crea...r-Tutorial.zip

I would be glad to see some Swedish sceneries from your community!

Best regards

Harald

BTW: I have a new watercraft-scenery for free download:

http://www.szenerien.de

Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Blog Entries
    3
    Hello Harald!

Aha, you have translated them to English now. Perfect, we like that!

Your Binnenhorst-lake site seems very beautiful and are in my taste, like water-sites. Will try that one for sure. I still want some exotic beach site so if you are on vacation in Thailand or something, don't forget your camera

Actually I have a new autumn-site "LillPlanen", which I updated today, have a look at that one and some other in the following thread:
    http://www.helisweden.se/showthread....ull=1#post5684
    Hammerhill Bikers

Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Blog Entries
    3
    Återeditera site

Vill man editera en site man redan flyger i och inte har fotona så går det att göra en ny site med den befintliga grafiken, på ett av följande två sätt:

1) - Öppna creator och ta ny site, på verktygsraden vid bildknapparna där tryck "Auto" och bläddra till flying site-katalog för att välja befintlig sites DDS-filer. Den öppnar dem och de ska hamna rätt direkt. Bara resten kvar nu... markplan! Positioner och sol.

2) - Ta valfri DDS to BMP-konverterare och öppna DDS-fil, konvertera till BMP. Sedan kan du öppna den i Photoshop eller nåt, för att eventuellt fixa till den lite, annars finns det ju ingen anledning att gå den här vägen utan du kan ta enligt metod 1 istället.
    (jag testade med DXTBmp och det funkade bra)
    Hammerhill Bikers

Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Blog Entries
    3

Konsten att fota panorama

Tänkte skriva ett tips om att fota panorama. Har man bra foton är det väldigt (!) enkelt och göra resten. Själv lyckades jag med ytterst minimala 24 foton göra min nya Kungälv-site och det gick utan problem att skapa panoramat utan att göra ett handtag själv!

• Ha kameran på stativ, det ska gå att snurra kameran hela varvet runt. Och du, ALLT ska med, rakt upp och rakt ner också.
    • Ställ stativet exakt på samma ställe där du står och flyger. Börja med kameran riktad rakt fram som om du skulle stå och titta där själv.
    • Snurra kameran så det blir ca 30% överlapp med fotona och ta hela varvet runt. Med mitt Samyang-fisheye blir det 8 foton på ett varv om jag fotar ståendes (tyckte det var bättre ståendes för att slippa fota i höjdled så mycket för det är svårare).
    • När du kommit till startposition så rikta om kameran i höjdled för att fota nästa varv, det ska vara ca 30% överlapp i höjdled också! Med min fiskglugg så räckte det med bara ett varv ovanför och ett varv nedanför, dvs 3x8=24 foton!

Har gjort en PDF för att visa dessa 24 foton och hur det ser ut i panorama-programmet respektive slutresultatet.
    http://dannesholk.se/temp/rcheli/oth...on_kungälv.pdf

ps. Det har kommit en liten manuell uppdatering till creator! (kolla) för att installera den, lägg i katalogen "Mina Dokument\PhoenixRC\Downloaded updates" och välj sedan i startmenyn "PhoenixRC\Install manual updates".

/edit2:

det går att fota antingen med väldigt vidvinkligt objektiv eller vanligt objektiv. Fördelen med vanligt är att du får mindre förvrängning och högre upplösning vilket kan betyda att du kan få väldigt högupplöst flying site. Svårare att fota dock, stativ är verkligen ett måste då!

Bara för att visa hur några bilder man kan klara sig med om man fotar med fisheye-objektiv så har jag här fotat två "rader" med åtta foton i varje rad, dvs bara 16 foton totalt!

Kan tillägga att det blev lite handpåläggning i Photoshop för att få ordning på den där men bortsett från det så blev det bra.
    Senast redigerat av Danny den 2013-08-17 klockan 01:45.
    Hammerhill Bikers

Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Blog Entries
    3

Lightbulb Värstingtrick

Tänkte dela med mig av några trick som jag inte skrivit tidigare

• Ljuset är som standard väldigt skarpt! Gå in på ljusparametrar och ändra särskilt skuggljuset, det ska vara lite ljusare (det är varken snyggt eller verklighetstroget om skuggsidan är helt svart).
    • I den nya manuella uppdateringen till Phoenix creator finns det en parameter "visible" man kan sätta på t ex skyline för att få intressanta effekter.
    • Height map är väldigt bra om man ska göra ojämn mark. Det är ganska lättjobbat verktyg om man väl vant sig. Använd båda vyerna och rita i den vy som känns bäst för stunden. Ibland kan det vara lättare att börja i 3D-vyn och sedan när man fått några konturer gå över i top-vyn. Det behövs inget markplan, men det kan vara bra ändå att sätta ut t ex ett lågt markplan som utgör nån sorts nedre gräns om man flyger utanför h-map'en (för den är inte oändlig till skillnad från markplanet).
    • Bakgrundsljud är för närvarande inte supportat i Phoenix men det går att lägga in på siten för att det väl ska vara förberett när den finessen kommer. Välj en ljudfil i huvudvyn längst till höger där står "Reverb" och det.
    • Sist men inte minst ett trick för att få bättre kvalitet OCH avsevärt mindre kubfiler. När du gjort klart din site så har du en katalog med sex st kubfiler i DDS-format. Det går att byta ut dem till JPG och ändra namnet till DDS bara ta dina gamla kubfiler i BMP-format som du importerade i Creator och gör om dem till JPG (OBS! dds måste vara med små bokstäver!). Jag testade nyss med kompressionsgrad 9 i Photoshop och det blev rätt små filer men ändå bra kvalitet (och jag tror det blir bättre än DDS'erna, har för mig jag läst om att det formatet suger hårt på alla sätt). Kan finnas någon nackdel att göra på det här viset, kanske att det tar något mer systemresurser eller något sådant men jag har då inte märkt någon skillnad.
    • Testa din site så både små och stora modeller kan starta utan problem. Tryck Ctrl+P för att växla mellan startpositioner och se om den kraschar vid någon, isf fixa! Kolla även så modellerna startar i rätt riktning, kan vara irriterande om ett flygplans startsträcka är rakt i ett träd.
    • Ett annat bra sätt att testa siten på är att taxa runt med ett flygplan. Då ser man om mark-terrängen är som den ska och sedan om flyger med färgad rök bakom objekt så ser man lätt om man definierat objektets utbredning korrekt (det brukar jag inte orka vara så noga med för det är lite pilligt).
    Senast redigerat av Danny den 2013-08-17 klockan 01:41. Anledning: dds
    Hammerhill Bikers

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •