T-Shirt Banner
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Allmän service på helisar

Aktiv användare
    Reg.datum
    Apr 2017

Allmän service på helisar

Tjena börjde tänkte lite på service, skruvade isär huvudet på min 450 och allt fett ur thrust bearings hade slungats bort, har inte räknat flighterna på den men under 100 tror jag iaf.

Hur ofta plockar ni isär era helisar och fettar upp delarna igen? vilket fett/oljor använder ni och var?

Använde Tri-flow synthetic grease tidigare, nu smetade jag dit Super lube, hoppas det vidhäftar bättre.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Chrilleg Visa inlägg
    Tjena börjde tänkte lite på service, skruvade isär huvudet på min 450 och allt fett ur thrust bearings hade slungats bort, har inte räknat flighterna på den men under 100 tror jag iaf.

Hur ofta plockar ni isär era helisar och fettar upp delarna igen? vilket fett/oljor använder ni och var?

Använde Tri-flow synthetic grease tidigare, nu smetade jag dit Super lube, hoppas det vidhäftar bättre.
    "Botten" på "skålen" som håller lagerkulorna i trycklagret vänds alltid utåt.

Varvtal och fettets "hårdhet" (NLGI-klass) är också bland det som har betydelse.

Om jag minns rätt kör jag med NLGI=3,5 som betyder mellan "extra fast" och "mycket fast".

Jag har definitivt en tendens att flyga med låga varv, ofta under 3000 på 450 och under 2000 på 700, som exempel.
    Jag har inte räknat flygningar, men ibland kan det ha varit betydligt mer än 100 mellan service. På 450 är det nog sällan det blir 100-tals flygningar utan att det blir anledning att serva, t.ex. för att marken hoppat upp och krökt en spindelaxel.
    Som jag minns det har jag aldrig öppnat ett huvud som jag packat själv som varit torrt.
    Däremot har jag flera gånger öppnat huvuden som jag inte byggt själv som varit torra. Om det sedan beror på varvtal, fettets hårdhet eller något annat, det vet jag ju inte. Flera faktorer kan samverka.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Var 36000 sekund flygtid eller varje år, beroende på vad som kommer först?
    Om din fråga om serviceintervall. Även om faktorer som flygstil och förvaring spelar in, så tror jag att även en heli som får flyga lite kan vara bra att gå igenom en gång om året, förslagsvis när det är "lågsäsong", under vintern.
    När det gäller antal flygningar så tror jag att om inget inträffat så får nog en heli en genomgång efter ca 100-200 flygningar.
    Inte alltför sällan händer ju något som gör att det blir en genomgång tidigare...

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011

Detta gäller för min stora maksiner som jag har för F3C:

Varje år byter jag alla lager ( då menar jag verkligen alla, även kullager i tailen osv, även om dom "känns" bra ), dämpargummin, bultar till spindelaxeln.
    Vart annat år byter jag alla servon, ( ja det blir dyrt ) samt går igenom alla länkar om dom blivit "slappa".
    Oljar INGA axlar, min erfarenhet visar att olja på exponerade detaljer drar till sig smuts, och kan göra att saker går trögt i värsta fall nypa. Bättre att se till det är helt rent ( tail axel, etc etc ).
    På huvuddrev som går direkt mot piniong använder jag silikonfett.
    På trycklager använder jag lithium fett.
    Senast redigerat av Stålis den 2018-09-14 klockan 09:16.
    .:: 2x Align 760x F3C med blackshark fuse | Align 760x 3D ::.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg

Varvtal och fettets "hårdhet" (NLGI-klass) är också bland det som har betydelse.

Om jag minns rätt kör jag med NLGI=3,5 som betyder mellan "extra fast" och "mycket fast".

Jag har definitivt en tendens att flyga med låga varv, ofta under 3000 på 450 och under 2000 på 700, som exempel.
    Jag har inte räknat flygningar, men ibland kan det ha varit betydligt mer än 100 mellan service. På 450 är det nog sällan det blir 100-tals flygningar utan att det blir anledning att serva, t.ex. för att marken hoppat upp och krökt en spindelaxel.
    Som jag minns det har jag aldrig öppnat ett huvud som jag packat själv som varit torrt.
    Däremot har jag flera gånger öppnat huvuden som jag inte byggt själv som varit torra. Om det sedan beror på varvtal, fettets hårdhet eller något annat, det vet jag ju inte. Flera faktorer kan samverka.

/Bo
    Jo själva skålen är vänd på hubben och den plattare delen är vänt ut mot bladen. Tyckte det var konstigt att det inte var något fett kvar men jag sovde på saken och kom på att när jag byggde den så använde jag något fett som följde med helin kan ha varit något som egentligen inte var anpassad för det. minns även att bladen fick fina ränder första flygningen med fett. så troligtvis har det bara varit en tunn hinna under många flighter men aldrig märkts av. såg ingen nötning heller. Flyger runt 3000rpm eller mer har ingen telemetri.

Ja sjävklart är det för många faktorer som spelar in.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Jo själva skålen är vänd på hubben och den plattare delen är vänt ut mot bladen. Tyckte det var konstigt att det inte var något fett kvar men jag sovde på saken och kom på att när jag byggde den så använde jag något fett som följde med helin kan ha varit något som egentligen inte var anpassad för det. minns även att bladen fick fina ränder första flygningen med fett. så troligtvis har det bara varit en tunn hinna under många flighter men aldrig märkts av. såg ingen nötning heller. Flyger runt 3000rpm eller mer har ingen telemetri.

Ja sjävklart är det för många faktorer som spelar in.
    Jag har också någon gång sett det där med fett-ränder på bladen vid första flygningen. Tyvärr kommer jag inte ihåg nu vilket fett jag använde just då, men ett för mjukt fett kan ju vara förklaringen till att det letar sig ut snabbt.
    Yttre delen av trycklagret ska ju vara fast i förhållande till spindelaxeln, dvs. kunna röra sig i bladhållaren, så ett litet gap måste det ju vara mellan periferin på yttre delen och bladhållaren. Det gapet är ju ett utrymme där fettet kan leta sig ut.
    Kanske är fettets "hårdhetsgrad" en faktor som har betydelse?
    Jag har inte min förpackning i närheten just nu, men jag har för mig att fettet jag normalt använder (som är ett litiumfett från Castrol) har hårdhet, enligt NLGI, på 3,5.

Jag är säker på att en del här kan det där med trycklager, centifugalkraft och fettets fasthet bättre än jag.
    Om det påverkar antal flygningar innan det är dags att ta isär och fetta in igen så är det ju en viktig faktor.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Jag tävlar inte utan flyger för att det är kul. Delar upp det något, 500 och mindre kollar jag igenom lite mindre ofta, händer inget på 150-200 flights så blir det en genomgång då. Smäller jag byter jag ut det som är påverkat.

550 och uppåt är jag lite petigare med, typ 100 sen kollar jag framför allt tail och mainlager och byter det som känns minsta påverkat. Smäller jag byter jag alla lager oavsett.

Motor och tailrem byter jag efter sisådär 300 flights oavsett hur de ser ut. Skulle jag höra att de slirar under en pressad manöver eller för att det varit fel inställt så beställer jag nytt och byter inom typ 20 flights. Vill inte känna mig hämmad att pressa på för att jag vet att grejerna är slitna. När jag kraschar ska det vara för att jag själv gör fel och inte för den där känslan "jag skulle ha bytt..."

Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Efter att jag förbrukat en del trycklager så testade ett tips från en hårt 3d-smackande pilot som sa precis tvärt om. Att det vänder skålen på trycklagret inåt så kulan ligger öppet utåt. Min uppfattning är att tidigare så slets korgen ut snabbare och kulan tappade sin position. Det slitaget är mindre idag. Exakt vad det beror på är jag osäker på, men det fungerar bättre för min setup och min flygstil.
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Efter att jag förbrukat en del trycklager så testade ett tips från en hårt 3d-smackande pilot som sa precis tvärt om. Att det vänder skålen på trycklagret inåt så kulan ligger öppet utåt. Min uppfattning är att tidigare så slets korgen ut snabbare och kulan tappade sin position. Det slitaget är mindre idag. Exakt vad det beror på är jag osäker på, men det fungerar bättre för min setup och min flygstil.
    Intressant!

Får bli en test någon gång och se vad som händer!

Kanske är vår tillämpning med stor centrifugalkraft i axelns riktning ovanlig. I så fall kan det ju vara förståeligt att det inte finns några entydiga rekommendationer från lagertillverkare.

Jag har nog sett ditt alternativ tidigare, men har intrycket att den vanligaste rekommendationen är att ha botten på skålen utåt, så att den ska motverka att fettet försvinner ut på bladen. Jag har alltid kört med botten utåt och tyckt att det fungerat bra.

Det primära syftet med "skålen" är ju inte att vara skål, utan att, som du skriver, hålla kulorna jämnt fördelade över varvet. Den funktionen borde ju förbättras med det alternativ som du använder. När hålen i "skålen" slits upp så dras "skålen" utåt så att kulorna förblir på rätt plats.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Användare
    Reg.datum
    Jul 2015
    Tänk även på att det är skillnad när allt för ögat synbart fett är borta tills ytorna faktiskt är fria från den friktionsdämpande fettytan.

Ta å smeta så tunt med fett på en blank metallyta ni kan. ta sedan en torr trasa och torka bort allt fett, dra sedan med fingret på ytan så syns det tydligt att det är ett tunt lager fett kvar å det är det lagret som smörjer, allt överflöd av fett drar bara till sig smuts å blir till slipmedel istället

Aktiv användare runnjarns avatar
    Reg.datum
    Apr 2013
    Citat Ursprungligen postat av krolleg Visa inlägg
    Tänk även på att det är skillnad när allt för ögat synbart fett är borta tills ytorna faktiskt är fria från den friktionsdämpande fettytan.

Ta å smeta så tunt med fett på en blank metallyta ni kan. ta sedan en torr trasa och torka bort allt fett, dra sedan med fingret på ytan så syns det tydligt att det är ett tunt lager fett kvar å det är det lagret som smörjer, allt överflöd av fett drar bara till sig smuts å blir till slipmedel istället
    Rätt!
    Effektiv tjocklek på smörjmedlet mellan kula och bana är ca 0,00025 mm (0,25 my)
    Och det är oljan som gör separationsjobbet, smörjfett = olja bunden i en konsistensgivare (tvål kallas den).
    Däremot ska ett med smörjfett proppfullt lager inte bara ses negativt, är det fullt med fett så kommer det inte in något annat skit.
    Observera dock att proppfulla lager bara är lämpliga att köras med väldigt låga varvtal så i helisammanhang är det bara bladaxellagerna som kan tillåtas ymninga mängder av fett.
    Övriga lager ska ha väldigt små mängder, om någon skulle få för sig att ta av tätningarna, tvätta ur och återfetta de snabbgående lagerna är min rekommendation att fylla ca 10% tomrummet med fett och också att söka finna ett fett med NLGI 1 konsistens.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •