T-Shirt Banner
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Show must go on,,,,Den sista kvadden!

Ny användare
    Reg.datum
    Jul 2018

Show must go on,,,,Den sista kvadden!

Kvaddade min Futura SS för gott nu i helgen som jag har haft sen 2004 , efter en inv-loop,, "krash-utredningen" visade att jag helt enkelt glömde att skruva fast pitch servooket till höjd servot,,, men men,,,, lyckades bränna upp kopplingen med, motorn stannade inte vid kraschen pga. gas servokabel drogs av, så att den fortsatte att dratills jag ryckte ut bränsle slangen!

Jag har en fråga till allmänheten här: sista bilden på motorn visar att det gick av en bit vid kraschen,, är det nåt att bekymra sig över??20180923_134405.jpg
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av woltron den 2018-09-23 klockan 19:12.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2011
    Det ser inte att vara nån fara. Kolla bara att den inte spruckigt mer än vad som syns på bilden.
    Jag hade nog passat på att byta kolv, foder och lager efter fullgas-varvningen.
    En bra grej kan vara att använda 5min epoxi när du monterar dämparen. Då blir blir det tätt och bra, den riskerar inte att lossna heller.

Ny användare
    Reg.datum
    Jul 2018
    Ja tack för tipset ,, jag har lagt den i T-röd över natten för rengöring,,, sedan skall jag plocka isär allt och kolla hur det ser ut inuti,,,men vid första översynen verkar allting vara helt ok,, varken repor glapp eller sprickor...

Aktiv användare Jockebanans avatar
    Reg.datum
    Oct 2013
    Alporchinhos, Algarve .....................Portugal
    Går bra att löda skadan med typ Alutite, jag har gjort det ett par gånger på modellmotorer, har till och med gjort ny gänga i topplocket för glödstiftet med det.

Skickat från min Mate 9 via Tapatalk
    Mikado LOGO600SE VBar NEO, SAB Goblin500 VBar NEO, 2xLynx Heli OXY3-285 VBar NEO, Lynx Heli OXY2 FE190 VBar NEO, Lumenier QAV210 CHARPU, Mikado VBC, Futaba T14SG, två Revo PL8-laddare och ett gäng flygplan

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Jockebanan Visa inlägg
    Går bra att löda skadan med typ Alutite, jag har gjort det ett par gånger på modellmotorer, har till och med gjort ny gänga i topplocket för glödstiftet med det.

Alutite
    Tack för bra tips!
    Kan man t.o.m. fylla ett hål med skadad gäng och borra och gänga om?
    Kanske borra upp det lite först och gänga med en större gäng, så att Alutite får något att fästa i?

Jag såg att Jula (som ofta finns i närheten) har Alutite:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-...lutite-214010/

"Gasol- och butanbrännare och skruvmejslar är de enda verktyg som behövs."

enligt Jula.

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2018-09-24 klockan 12:52.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Ny användare
    Reg.datum
    Jul 2018

Så du menar att det är bara skaffa sig en liten gasolbrännare och löda på?? Jag såg nåt liknande video på youtube men där lödde han ihop alu-rör till kylaren på bilen ,,ungefär samma teknik när man löder ihop koppar rör,,,men tror du man kan "bygga upp" materialen som fattas? eftersom smältan blir ju rätt så lättflytande,, sen har jag inte kvar den lilla biten heller...
    Senast redigerat av woltron den 2018-09-24 klockan 13:41.

Aktiv användare Jockebanans avatar
    Reg.datum
    Oct 2013
    Alporchinhos, Algarve .....................Portugal
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Alutite
    Tack för bra tips!
    Kan man t.o.m. fylla ett hål med skadad gäng och borra och gänga om?
    Kanske borra upp det lite först och gänga med en större gäng, så att Alutite får något att fästa i?

Jag såg att Jula (som ofta finns i närheten) har Alutite:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-...lutite-214010/

"Gasol- och butanbrännare och skruvmejslar är de enda verktyg som behövs."

enligt Jula.

/Bo
    Man borrar upp hålet så att det blir en ren och slät yta där Alutite fäster genom att man under värmning bryter oxidskiktet med en rostfri pinne i det smälta lodet, sedan borrar man och gängar som vanligt, det tål typ 360 grader har jag för mig.

Mikado LOGO600SE VBar NEO, SAB Goblin500 VBar NEO, 2xLynx Heli OXY3-285 VBar NEO, Lynx Heli OXY2 FE190 VBar NEO, Lumenier QAV210 CHARPU, Mikado VBC, Futaba T14SG, två Revo PL8-laddare och ett gäng flygplan

Ny användare
    Reg.datum
    Jul 2018
    Senast redigerat av woltron den 2018-09-24 klockan 14:27.

Ny användare
    Reg.datum
    Jul 2018
    Motorn verkar vara hel ok efter genomgång, både lager, cylinder, foder mm,,,=)

Och eftersom jag förvandlade min Futura till "MTO" så har jag börjat kolla lite på andra helisar,,,sen har jag ju motorn kvar som funkar =)
    Hittade den här modellen på en tysk sida..... https://www.freakware.de/en/p/t-rex-...7x-a142987.htm
    Är det nåt att satsa på, med med tanke på pris reservdelar osv,,??? vill gärna ha lite feedback från folk som har haft liknande modeller!

*Mosad Till Oigenkännlighet
    Senast redigerat av woltron den 2018-09-26 klockan 18:09.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •