Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 13 av 13

Ämne: Byggtråd Roban Military UH-1N 500 Size

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Robert.S Visa inlägg
    Har även köpt den interiör som går att köpa till skalakroppen. Hög detaljrikedom på en 500 size!
    Har ännu inte kommit fram till om jag vill ha en lösning som gör att jag kan montera loss instrumentpanelen och ta ut den. Det finns risk för att helin kommer att bli baktung. I värsta fall kan det hända att man behöver lägga lite vikt långt fram i skalakroppen. Har man då redan satt dit instrumentpanelen så blir det kanske problem...

Bifogad fil 28233
    Citat Ursprungligen postat av Jungan Visa inlägg
    Snyggt!
    Ja verkligen! Den där instrumentuppsättningen ser riktigt "verklig" ut!

Snygg skala med intressanta lösningar också, både för att få bort drivlinan från lastutrymmet och hela taillösningen.

Ser fram emot att få se mer!

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Det var ett tag sedan sist och lite mer har hänt. Det går inte fort men sakta och säkert framåt!

Rotorhuvud

rotor_head.jpg

Specialbeställt från Tyskland! Med tillhörande extra lång huvudaxel. Tillverkas i princip efter beställning är lagd. Det finns få skalahuvuden (semi-skala, kanske man skall säga i detta fall) för just UH-1N för 500 size så det blev inte billigt direkt men riktigt fint var det!

rotor_head2.jpg

Rotorhuvudet på UH-1N har sin karaktäristiska stabilizer bar som i sin fullskaleversion har en liknande funktion som en flybar på old-school-RC-helisar. På detta skalahuvud är baren faktiskt helt stum, dvs den stabiliserar ej utan blir rent mekaniskt i princip som som ett "vanligt" ett FBL-huvud. Dock blir "looken" och känslan en helt annan på helin än ett tråkigt Align DFC-huvud. Monterat och klart för att justeras in!
    Senast redigerat av Robert.S den 2019-01-09 klockan 15:12.

Inställningar av FBL-huvud var det!

rotor_head3.jpg

Egentligen inga märkvärdigheter när det gäller att ställa in FBL-huvudet. Den observante kan se att det blev en microbeast plus som FBL-gyro. Har flygit Vbar, Baverian Daemon, Align 3G och en massa olika gyron men faktiskt aldrig BeastX. Ett rätt välbeprövat gyro och leverantör så jag tvivar inte på att det kommer att funka bra för mig också. En viktig faktor för mig var att kunna ansluta gyrot med Bluetooth till mobilen. När väl allt sitter i skalakroppen blir det väldigt meckigt att komma åt gyrot. Trådlös uppkoppling och en app i luren känns helt rätt. Därför blev det även inköp av BeastX BLE2SYS Bluetooth-dongel. Funkar kanon faktiskt, har gjort hela setupen via mobilappen!

När jag en gång i tiden började med RC-heli så var det flybar som gällde. Mikado hade väl i och för sig lanserat sin första version av V-bar men för oss nybörjare som flög 450 size kändes det rätt dyrt att köra FBL. Hade först en Esky Belt CP som jag efter rätt mycket meck och påkostade moddar fick att flyga helt ok, flög den aldrig inverterad dock. Hade jag köpt en Align Trex 450 SE v2 istället så hade jag sparat både pengar och möda och snabbare kommit upp i luften även om den initiala kostnaden varit högre. (dock säkerligen sparat en hel del kraschar och därmed även pengar på reservdelar)

Efter Belt CP fick det bli en Trex 450 SEv2 med ett dåligt no-name-HH-gyro som definitivt behövde bytas ut mot något bättre. Ett Futaba 401-gyro var aktuellt men kändes dyrt. Men om jag ändå skulle köpa ett gyro för flera tusenlappar så kunde jag lika gärna slå på stort och konvertera till FBL. Sagt och gjort. Blev ett ett Align 3G-fbl-gyro. Kanske inte det bästa FBL-gyrot enligt många men för mig (med enklare hover-övningar) var det en enorm skillnad jämfört med ett HH-gyro som konstant ”kröp”. Gyrot var bundlat med Aligns FBL-huvud för 450-size.

Men nu är det givetvis FBL-gyro som gäller. Även på en skala-modell om du frågar mig!
    Senast redigerat av Robert.S den 2019-01-09 klockan 15:13.
    Ett stort grönt öppet fält, lätt vind och med en varm sol i ryggen - då flyger jag!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •