T-Shirt Banner
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Trex 500 reservdelar

Aktiv användare
    Reg.datum
    Aug 2011

Trex 500 reservdelar

Jag har 2st kraschade Trex 500 som är i behov av delar. Båda har gått i backen pga felande tailbladhållare så sådana behövs och givetvis en massa andra delar också...

Någon som har lite gamla Trex-prylar liggandes?
    Trex500tails.jpg

Mvh
    Peter Z

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Vilka tail-blad-hållare är det som du har problem med?
    Eftersom det har varit en del problem med bladhållare som felat "in flight" på 500 och det kan ha olika orsaker, så undrar jag:
    – Vilket varvtal (på huvudrotorn och/eller kanske helst på tail), ungefär, flyger du med?
    – Vilken utväxling har du till tail? Jag har för mig att man kan välja mellan två olika. 36T och 31T finns om jag minns rätt.
    – Vilken tail är det du har kört med när den gått sönder?
    – Vad var det som gick sönder i tailen och som fick bladhållaren att släppa? Skruven? Gängorna i hubben?

Här är ett bra ställe att leta delar till Align-helisar:
    http://shop.align.com.tw/partfinder.php?language=en

Vad du bör ersätta skadade delar med vet jag inte, men om du haft "dom bästa" och dom ändå gått sönder så kanske du ska överväga att sänka varvtalet. I alla fall på tailen.

Om du har haft någon av de mindre bra delarna så kanske det är läge att gå över till något bättre?

Jag kan inte kolla om jag har några delar nu. Kanske/troligen om några dagar.
    Om jag (eller någon annan) har beror ju också lite på exakt vad det är som du behöver.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Aug 2011
    Helt klart så gillade inte tailen varvtalet...
    Jag vet faktiskt inte vad det är för utväxling på tailen. Visste inte om att det gick att ha olika. Så var det nog inte när dessa helisar köptes in...
    På den ena sitter det en ny tail som pajade under 2:a eller 3:e flighten. På den så ser skruven ut att ha gängat ur sig så jag kanske glömde locktite på den. På den andra helin har skruven gått av.
    Jag skulle framförallt behöva tail-delar. Om någon har en rem-tail skulle det kunna vara intressant för jag är riktigt less på denna TT-lösning...

Mvh
    Peter Z

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Jag vet att det kan tyckas sent påkommet, men skruvarna som håller bladhållarna, i första hand i rotorhuvudet och i andra hand i tail, brukar jag vara riktigt noggrann med. Göra rent skruvarna och skruvhålen ordentligt innan. Hålla dom rena under montering, så att det inte kommer in fett i skruvhålet eller på skruvarna. Använda lite mer Loctite än på andra skruvar. Dra åt ganska ordentligt, men ändå tänka på att dom ska gå att ta isär. Inte för hårt, för då kan man ju orsaka en brottanvisning nära skruvskallen.

Om du fortsätter med TT så tror jag att det är detta som gäller som jag uppfattat det:
    500 145T M0.6 Autorotation Tail Drive Gear Set (H50019AA) + 500 M0.6 Torque Tube Front Drive Gear Set/36T (H50G001XXW)

Räkna kuggarna på taildrevet som går mot autorotationsdrevet. Om det är 36 så har du aktuell version. Om det är 31 så bör du kanske överväga att byta. Tailvarvet sjunker med ca 15% om man byter från 31T till 36T-varienten. Jag tror att man måste byta autorotationsdrev, om man byter taildrevet. Vilket varvtal man har på tail beror ju också på vad man har på huvudrotorn. Det var ganska länge sedan jag flög 500, men jag har för mig att jag brukade flyga med ca 2400 RPM men att 2650 RPM nog var vanligare.

Rem är kanske att föredra, men då är det ju mer som behöver bytas. Om du inte kan hitta en komplett rem-tail med tailhus för rem. Eller två...

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2018-09-29 klockan 23:26. Anledning: som jag...
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •