T-Shirt Banner
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Binda jr/spectrum sattar till en spectrum dx7 radio.

Ny användare
    Reg.datum
    Oct 2012

Binda jr/spectrum sattar till en spectrum dx7 radio.

Vore tacksam om någon kan förklara hur jag binder min spectrum dx7 radio mot vbar full size gyro med jr/spectrum sattar.
    Deťta är mitt första radiosystem med sattar så därför
    är det lite samelsurium för mig.
    Räcker det att binda bara sattarna eller måste jag in i vbar set upen.
    Om det räcker med att binda sattarna hur gör jag då?
    Hoppas nån kan förklara lite enkelt.

Mvh Stig

Aktiv användare daniel16s avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Du går in i programmet vbar! Sedan trycker du på ”setup” där väljer du spektrum sattelites 11 eller 22ms veror på vad du har valt i radion
    Glöm inte att dra ur tail servot innan du startar upp programmet
    Logo 800 Xxtreme vbar, LOGO 600 V-Bar, Goblin 500, T-Rex 150 dfc, SPECTRUM DX7s och Dx9. Planka: Extra 260, 1.9m, Extra 260, 2.6m CARF, Edge 540 CARF!
    HAVE FUN AND FLY HARD

Ny användare
    Reg.datum
    Sep 2011
    I vbar:ens mjukvara ska man väl göra en sak till.. kryssa i "Bind on next short Power Cut"
    så aktivera det följt av ett kort strömavbrott och håll sedan in bindknappen på radion när du startar den...

Aktiv användare latjos avatar
    Reg.datum
    Oct 2015
    Kan tillägga att i setup fliken reciver finns en knapp BIND tryck på den, bryt strömmen och kopplat in den igen,då ska saten(arna) blinka snbbt.Då håller du inne bindknappen och slår på sändaren(binding syns i displayen)klart.
    Kan hända att man får göra om hela proceduren.
    Goblin 570 carbon- AR7200BX-Urukay Vbar blueline 5.3Pro-Blade130x-Lynx Oxy3 MiniVbar-Goblin 420 Spirit pro

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Det kan synas enkelt att binda en satellit eller två till en Spektrum radio med hjälp av Vstabi i datorn och en Vbar, mini eller full size, men några detaljer tål att förtydligas, IMO.

Ungefär så här går man tillväga. Jag förutsätter att du har DSM-X-satelliter som klarar 11 ms.

I pop-up menyn under fliken "Reciever" under "Setup", välj "Spektrum DSM-X Satellites 11ms (1 or 2).

Läs sedan noga texten som står där och gör exakt som den beskriver.

Det som kan tyckas lite otydligt beskrivet är proceduren med vad man gör med radion för att binda. Kanske därför att det varierar lite beroende på vilken radio man har?

Jag har för mig att satelliten blinkar snabbt för att tala om att den är färdig för bindning.
    När den gör det så är den klar för den del av bindningsproceduren som man gör med radion, som fram till denna punkt ska vara avstängd.
    När bindningen är klar lyser lysdioden i satelliten med fast sken.

Här är ett par bilder/skärmdumpar:

Pop-up-menyn. Noter att här har jag s-bus och det ska man inte ha när man har Spektrumsatelliter!

Några funderingar som jag har runt detta:
    1) Varför finns det fem alternativ "Spektrum satellites" i pop-up-menyn och exakt när ska man använda dom tre alternativen som inte anger 11 eller 22 ms?
    2) Jag gissar att jag bundit minst ett dussintal satelliter så här. Ungefär hälften av gångerna har det fungerat vid första försöket. I ungefär hälften av de återstående fallen har det fungerat vid andra eller tredje försöket. I de återstående fallen har jag letat på en mottagare som jag kopplat satelliterna till för att binda. Sedan, när bindningen är avklarad, har jag kopplat tillbaka satelliterna till Vbar'en och gjort klart setup.

Sammanfattningsvis håller jag med om att det är enkelt. När det fungerar. När det krånglar är det lita av en PITA.

Jag har använt några olika typer av satelliter.

/Bo
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av nkma den 2018-10-05 klockan 11:00.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Ny användare
    Reg.datum
    Oct 2012

Binda satelliter.

Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Det kan synas enkelt att binda en satellit eller två till en Spektrum radio med hjälp av Vstabi i datorn och en Vbar, mini eller full size, men några detaljer tål att förtydligas, IMO.

Ungefär så här går man tillväga. Jag förutsätter att du har DSM-X-satelliter som klarar 11 ms.

I pop-up menyn under fliken "Reciever" under "Setup", välj "Spektrum DSM-X Satellites 11ms (1 or 2).

Läs sedan noga texten som står där och gör exakt som den beskriver.

Det som kan tyckas lite otydligt beskrivet är proceduren med vad man gör med radion för att binda. Kanske därför att det varierar lite beroende på vilken radio man har?

Jag har för mig att satelliten blinkar snabbt för att tala om att den är färdig för bindning.
    När den gör det så är den klar för den del av bindningsproceduren som man gör med radion, som fram till denna punkt ska vara avstängd.
    När bindningen är klar lyser lysdioden i satelliten med fast sken.

Här är ett par bilder/skärmdumpar:

Pop-up-menyn. Noter att här har jag s-bus och det ska man inte ha när man har Spektrumsatelliter!

Några funderingar som jag har runt detta:
    1) Varför finns det fem alternativ "Spektrum satellites" i pop-up-menyn och exakt när ska man använda dom tre alternativen som inte anger 11 eller 22 ms?
    2) Jag gissar att jag bundit minst ett dussintal satelliter så här. Ungefär hälften av gångerna har det fungerat vid första försöket. I ungefär hälften av de återstående fallen har det fungerat vid andra eller tredje försöket. I de återstående fallen har jag letat på en mottagare som jag kopplat satelliterna till för att binda. Sedan, när bindningen är avklarad, har jag kopplat tillbaka satelliterna till Vbar'en och gjort klart setup.

Sammanfattningsvis håller jag med om att det är enkelt. När det fungerar. När det krånglar är det lita av en PITA.

Jag har använt några olika typer av satelliter.

/Bo
    Tack alla för dom fina tipsen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •