T-Shirt Banner
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hur kopplar jag in Governor med Spectrum DX8 och T-Rex 500

Ny användare
    Reg.datum
    Oct 2018

Hur kopplar jag in Governor med Spectrum DX8 och T-Rex 500

Har införskaffat en äldre beg. T-Rex 500 mod.? Använder orig. AR8000 mottagare, samt ett äldre 80A fartreglage inkopplat på trottel ingång på mottagaren, fungerar bra med trottel/pitch, men skulle vilja prova med governor, står i manualen att man skall ansluta till AUX2, kan man flytta ESC till den porten, eller....? hur gör man?

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Har helikoptern flybar?

Generellt kan man ha governor i ESC (om den har den funktionen) eller i FBL-kontrollern (om man har en sådan).

Om du har flybar så har du ingen FBL-kontroller.
    Vilken ESC har du? Det är inte säkert att den har en (användbar) gov-funktion.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Ny användare
    Reg.datum
    Oct 2018
    Det är en FB, ESC är av äldre okänt märke. Vet ej om den har gov-funktion, om jag byter ESC till en nyare med gov-funktion, hur kopplar jag den i mottagaren?

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Eugen Visa inlägg
    Det är en FB, ESC är av äldre okänt märke. Vet ej om den har gov-funktion, om jag byter ESC till en nyare med gov-funktion, hur kopplar jag den i mottagaren?
    Jag tror att du ska ha kopplat som nu, dvs. inte ändra på något.

Nu har du troligen två eller tre olika trottel-kurvor.

NO (normal): Börjar vid noll och går upp till "hover-varv" ganska snabbt.
    ID1 (Idle Up 1): Rak kurva eller V-kurva, t.ex. 80-77-74-77-80.
    ID2 (Idle Up 2): Rak kurva eller V-kurva, t.ex. 90-87-84-87-90.

Med governor i ESC beror det lite på vilken ESC du har.
    Castle vill ha värden inom ett givet intervall för att hålla ett av tre förutbestämda varvtal.
    Andra, t.ex. HobbyWing och YGE kalibreras och sedan väljer man varv med trottelvärdet.

I allmänhet har man raka trottel-kurvor (ett fast värde) när man har gov.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Ny användare
    Reg.datum
    Oct 2018
    ESC heter ABOVE ALL, inställning av ESC verkar vara samma som HK esc, (menysignalerna som kommer i en följd stämmer med HK) FINNS I SÅ FALL INST. FÖR hKP/ NORM/SOFT/SUPERSOFT, är det samma som numera kallas governor?
    Spectrum DX8 anger inkoppling påAUX2/3 vid anv. av governor, skall testa så småningom...

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Eugen Visa inlägg
    ESC heter ABOVE ALL, inställning av ESC verkar vara samma som HK esc, (menysignalerna som kommer i en följd stämmer med HK) FINNS I SÅ FALL INST. FÖR hKP/ NORM/SOFT/SUPERSOFT, är det samma som numera kallas governor?
    Spectrum DX8 anger inkoppling påAUX2/3 vid anv. av governor, skall testa så småningom...
    HKP NORM/SOFT/SUPERSOFT anger hur snabbt rotorn ska varva upp.
    Governor är en separat inställning. Om det finns i ESC'n.

Om den här instruktionen stämmer för din ESC så har den ingen gov.

https://cdn-global-hk.hobbyking.com/...X561242X33.pdf

På en elheli har jag aldrig sett att man flyttar trottel till en annan kanal än trottel och förstår inte varför man skulle vilja göra det.
    Kanske har jag missat något?

Om vi däremot talar om en förbränningsmotor vars varvtal ska styras så brukar man avsätta en separat kanal, utöver trottel, för att styra gov. Då används t.ex. AUX2 och en switch på radion för att slå på och av gov.

Jag läste lite i DX8-manualen. Det är dåligt skrivet, IMO, men jag uppfattar det som att dom talar om inkoppling av en gov till en nitromotor. Det är då AUX2/3 kommer in i bilden för att slå på/av en nitro-gov.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Ny användare
    Reg.datum
    Oct 2018
    OK. Tack

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2011
    Köp ett Hobbywing 100A esc så slipper du krångel, kör en köpesannons kan ju vara nån som har ett liggandes

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Blueboy Visa inlägg
    Köp ett Hobbywing 100A esc så slipper du krångel, kör en köpesannons kan ju vara nån som har ett liggandes
    Håller med om att gov i HobbyWing Platinum fungerar bra.
    Tycker IOFS att gov i YGE (och YGE-"släktingar") också fungerar bra.

Att tänka på:
    HobbyWing v3 går att programmera med radion men är lättare att programmera med "dosa".
    HobbyWing v4 kräver dosa för programmering.
    YGE (och liknande) kräver programmerings-kort.

Proceduren för hur man ställer in och kalibrerar gov är lite olika.

Behöver man 100 ampere på en 500 eller räcker det med 80 ampere?
    Jag har för mig att det är en 70 ampere ESC som ingår i super combo-kittet till 500L.

De nyare ESC-erna brukar ha en BEC som räcker till också, men det kan vara värt att kolla, om den är lite äldre.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2011
    Har ett yge 90 lv med progkort till om du är intresserad. Tror det är helt nytt faktiskt men har blivit liggande sen jag köpte det för 2-3 år sen

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •