T-Shirt Banner
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 22 av 22

Ämne: Kabellängd ESC-BEC?

Aktiv användare runnjarns avatar
    Reg.datum
    Apr 2013
    Testade grunkan nu ikväll. Helt klart lite märklig funktion.
    Så länge backup acke tillkopplad så har man alltid ström ut.
    Dessutom utan reglering så har man ställt in BEC spänning till 6V och sen stänger av BEC med brytaren
    eller kopplar bort den så kommer utspänning bli vad backup acken har. Så om backup är fulladdad 2sLiPo
    så blir det inte bra om man har 6V servo. Jag väljer att betrakta denna pryl som en robust BEC och kommer nog att kombinera den med en Emcotec Ampere dual battery brytare. BEC på ena ingången och backup batteri på den andra.

Aktiv användare runnjarns avatar
    Reg.datum
    Apr 2013
    Brytare med FET: har gjort många sådan kopplingar. Brukar använd vanlig N-kanal FET logikstyrbar, dvs som leder fullt redan vid ca 4 volt.
    Då N-kanal styrs med positiv spänning gate-source och source måste kopplas till minus så blir detta alltså en brytare på minussidan. Funkar bra. Gaten drar jag upp till plus via ett motstånd på ca 100k. Då öppnar FET så fort det finns minst 2 V in.
    För att stänga av kortsluter jag mellan gate och minus. (Source). Viloströmmen i avstängt läge blir ackspänning delat med pull up motståndet, för 100k alltså 60-84 microA. Väldigt lite men inte så lite att man kan låta acken sitta i över vintern. Jag brukar kortsluta gaten till minus med en typ ”bind-plug” eller liknande.
    Förbrukaren, dvs mottagaren, kopplas direkt till batteriets plus och till Drain på FET:en.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •