T-Shirt Banner
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Kabellängd ESC-BEC?

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014

Kabellängd ESC-BEC?

Har en vana att hålla kablar i strömförsörjningen korta, framför allt från batteri till ESC. Men hur är det med kabellängd från ESC (opto) till extern BEC?

Har normalt båda enheter långt fram så har inte funderat på det förrän nu, men behöver flytta BEC bakåt på en 12s heli och det innebär sisådar 30cm kabel mellan esc och bec. Hade 2,5mm2 (typ 13-14awg) i lådan som kanske är väl kraftig.

Är det där nåt att vara bekymrad för?
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Har en vana att hålla kablar i strömförsörjningen korta, framför allt från batteri till ESC. Men hur är det med kabellängd från ESC (opto) till extern BEC?

Har normalt båda enheter långt fram så har inte funderat på det förrän nu, men behöver flytta BEC bakåt på en 12s heli och det innebär sisådar 30cm kabel mellan esc och bec. Hade 2,5mm2 (typ 13-14awg) i lådan som kanske är väl kraftig.

Är det där nåt att vara bekymrad för?
    Det är alltså kabeln mellan 12s batteriet och extern BEC, som blir 30cm?

Det borde ge lite högre spänning på strömspikarna när det är en switchande BEC,
    och 12s är redan lite farligt för många BECar.
    En snabb elektrolyt vid BECn borde lösa problemet.
    Sen kan det inte vara så farligt med lite spänningsfall på denna kabel, så 0,75 kabel borde räcka.
    Bara mina tankar om problemet, sen kan verkligheten vara annorlunda!

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Tack, stämmer.
    Så om jag förstår det rätt så med ökad kabellängd ökar risken för högre strömspikar till bec med risk för att Bec dör.

Förresten, finns det då även högre risk för att dessa peakar då passar bec vid att den dör o tar med sig mer elektronik?

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Troligen OK med marginal!
    Jag har inte räknat på dina kabellängder och dimensioner för att se om det är något att bry sig om, men utan att räkna skulle jag säga att du är långt ifrån att riskera problem med den kabellängden och den dimensionen. Du skrev inte vilken BEC du har, men eftersom du kör den på 12S så switchar den nästan 100% säkert. Det betyder att om du t.ex. peakar 20 ampere (vilket är ganska mycket) till elektroniken på 8 volt (om det är vad du kör elektroniken på) så har du kanske 20*8/50 ≈ 3,2 ampere peak genom dina 2,5 mm2-ledningar.

Vid 3 ampere har du ett spänningsfall på ca 0,04 volt (av ca 50 volt) över en meter 2,5 mm2 ledning enligt denna:
    https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

12S eller 6S till BEC?
    Jag vill samtidigt dela med mig av en tanke när det gäller 12S och elektronikförsörjning från samma batterier. Om man har två kontakter på limpan (vilket man oftast har för att kunna ladda med 6S) så kan man driva elektroniken med 6S i stället för 12S genom att utforma sin Y-gren så. Det ger, vad jag tycker är fördelen, att man kan strömsätta elektroniken utan att strömsätta ESC. Det underlättar tester, inställningar, pre flight check av elektronik, m.m. eftersom man inte behöver vidta åtgärder för att vara säker på att motorn inte drar igång oavsiktligt.

Dessutom har en del BECar bättre verkningsgrad och kan leverera mer effekt om dom drivs med 6S i stället för med 12S. Jag har för mig att det gäller CC BEC Pro, t.ex.

http://www.castlecreations.com/en/cc...ro-010-0004-01
    under "specifications" anges den bara kunna leverera 8 ampere vid 12S, men 13 ampere vid 6S, kontinuerligt.

I åtanke av att brownouts kan vara en allvarlig fiende för oss heliflygare...

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Tack Bo!
    Då testar jag får vi se, så beställer jag lite nytt senare. Sätter en backup guard på som säkerhet.

Kör normalt extern bec via 6s, en kontakt med bakgrund av det du skriver.

Aktiv användare arves avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Tack, stämmer.
    Så om jag förstår det rätt så med ökad kabellängd ökar risken för högre strömspikar till bec med risk för att Bec dör.

Förresten, finns det då även högre risk för att dessa peakar då passar bec vid att den dör o tar med sig mer elektronik?
    Antar att det är serieinduktansen som kan ställa till det, men den ökar inte särskilt mycket. Skulle inte vara orolig.
    Jag skulle välja 2,5mm kabel.
    TDR -- Protos Max Evo 800 -- Logo 690 -- NEO/ VBC

Betrakta inte helin som leksak, utom när den crashar----> gör bekymren mindre!

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Citat Ursprungligen postat av arve Visa inlägg
    Antar att det är serieinduktansen som kan ställa till det, men den ökar inte särskilt mycket. Skulle inte vara orolig.
    Jag skulle välja 2,5mm kabel.
    Tack arve, tänkte det borde funka så, har för mig att bec kommer med lite längre kablar i kartong. Men alltid skönt med klartecken från proffs.. såg prov på det när jag fick låna din bakgård för att slå ihjäl lite tid i somras då strömmen gick när jag skulle ladda. Det löste du snyggt

Aktiv användare arves avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    japp viljan är ibland dock större än förmågan, men inte alltid!
    När det gäller BEC ingången så skall den redan tåla spikar. Hög switchfrekvens men låg ström, inte som batteri-> ESC förbindningen!
    TDR -- Protos Max Evo 800 -- Logo 690 -- NEO/ VBC

Betrakta inte helin som leksak, utom när den crashar----> gör bekymren mindre!

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av arve Visa inlägg
    japp viljan är ibland dock större än förmågan, men inte alltid!
    När det gäller BEC ingången så skall den redan tåla spikar. Hög switchfrekvens men låg ström, inte som batteri-> ESC förbindningen!
    Det borde ju sitta en konding på ingången som jämnar ut spikarna.
    Det skulle det i alla fall göra om jag designat BECen...

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Jag brukar ha 3300 16V elektrolytkondensator på 5/6V-grejerna och en bunt 220uF 63V på matningen 3-6S (PDBn tex eller där det bör vara). CC CapPack har jag också använt en hel del. Detta är på multicoptrar och flyg som används för mapping och sånt. Kondingar i vissa BECar är rätt små men många, dvs inte alltid en klumpig elyt. När jag kollar loggar efteråt är det ändå väldigt mycket rippel fast kondingarna är där, så nåt går säkert att förbättra.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •