T-Shirt Banner
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 180 cfx tail servo rör sig omvänt efter en crash?

180 cfx tail servo rör sig omvänt efter en crash?

Efter en crash inte jättestor men tog 2 sekunder efter nedslag innan jag kom åt throttel hold knappen. Lite lätt bränd lukt från motorn men annars funkar allt bra.. nästan. Nu snurrar helikoptern bara runt när man försöker starta. Jag märkte att tail servot rör sig omvänt nu jämfört med innan crashen. Lite ny med rc helikoptrar så jag skulle uppskatta om det finns nån som vet vad detta problem beroro på och hur man kan åtgärda.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av dustcart Visa inlägg
    Efter en crash inte jättestor men tog 2 sekunder efter nedslag innan jag kom åt throttel hold knappen. Lite lätt bränd lukt från motorn men annars funkar allt bra.. nästan. Nu snurrar helikoptern bara runt när man försöker starta. Jag märkte att tail servot rör sig omvänt nu jämfört med innan crashen. Lite ny med rc helikoptrar så jag skulle uppskatta om det finns nån som vet vad detta problem beroro på och hur man kan åtgärda.
    Att en krasch reverserar ett servo är osannolikt.

Ett tailservo som rör sig åt rätt håll ska dels:

1. Röra sig åt rätt håll när du drar i "roder"-spaken på radion.

2. Försöka motverka rotationen om du roterar helin på marken med allt stillastående.

Utan att veta utgående från det du skriver gissar jag att både 1. och 2. är fel? Åtminstone 2?
    Kolla båda utan att starta motorn.

Rör sig huvudrotorn åt rätt håll eller kan du ha råkat reversera ett par motorkablar?

Kan du ha monterat oket eller servot fel? Kan du ha kommit åt någon inställning i radion?

Hela tailmekaniken, från servot (om du lossar oket från servot eller stången från oket) ska gå väldigt lätt hela vägen mellan änlägena till fullt utslag på tailbladen åt båda hållen.

Om du t.ex. har en DX6i ska Reverse / RUDD vara N. Är den det?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Tack för det svaret. Tack vare det fick utesluta att servot inte kan byta riktning pga crash. Känns ganska givet nu efteråt. Det som hände var att efter crashen snurrade den bara runt vet fortfarande inte varför... Provade fler ggr att starta med samma resultat. Sen satte jag in ett nytt servo. Nu visade det sig att den går motsatt håll. Så tillbaks till det gamla och nu när jag provade idag att starta så verkar det fungera som vanligt igen.
    Men då kommer nästa fråga. Fråga 1: Hur ställer jag in servots centerläget med en dx8?
    Fråga 2: På det nya servot står det "programable servo" betyder det att jag kan programmera om riktningen (med radion eller nån extern dosa??) eller måste jag in i servot mekaniskt för att ändra riktning?

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av dustcart Visa inlägg
    Tack för det svaret. Tack vare det fick utesluta att servot inte kan byta riktning pga crash. Känns ganska givet nu efteråt. Det som hände var att efter crashen snurrade den bara runt vet fortfarande inte varför... Provade fler ggr att starta med samma resultat. Sen satte jag in ett nytt servo. Nu visade det sig att den går motsatt håll. Så tillbaks till det gamla och nu när jag provade idag att starta så verkar det fungera som vanligt igen.
    Men då kommer nästa fråga. Fråga 1: Hur ställer jag in servots centerläget med en dx8?
    Fråga 2: På det nya servot står det "programable servo" betyder det att jag kan programmera om riktningen (med radion eller nån extern dosa??) eller måste jag in i servot mekaniskt för att ändra riktning?
    Jag kan inte 180 cfx, så det är bättre att någon som kan den (och ditt "programmerbara servo" som kanske har ett namn eller en beteckning? Det finns ju rätt många olika servon.).

Generellt så centrerar man inte ett servo som är kopplat till ett gyro eller en FBL-controller i radion.

Radion måste ha 0 (noll = 1500 eller 1520 µs pulslängd) ut när stickan är centrerad.

Att programmera radion med trim till något annat strular till det med dom allra flesta helikoptrar med gyro och/eller FBL-controller.

Exakt hur det där fungerar i 180 cfx vet jag inte. Det är vanligt att tailservot inte centrerar automatiskt när man strömsätter helin. I synnerhet om man rör den efter att strömmen anslutits. Då försöker gyrot att vrida helin "rätt" igen och det går ju inte när inte motorn går.

Jag brukar som en del av min "pre flight check" ställa mig bakom helin efter att jag kopplat in strömmen och kolla att alla rörelser är rätt.
    – Swash upp-ner.
    – Aileron - swash "vänster-höger".
    – Elevator - swash "framåt-bakåt".
    – Tail vänster-höger.

Det sista steget avslutar jag med att centrera tailen. Om tailen driver då så är det något som inte är bra. Om den stannar nära mitten så brukar helin lyfta utan att vrida sig så mycket.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Bra info du kommer med. Nu fick jag även svar på vad µs betyder = pulslängd. Tackar. Jag ska posta ett nytt ämne med Servo centrering och film som visar mer vad jag menar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •