T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Frågor

Ny användare
    Reg.datum
    Nov 2018

Frågor

Hej,

Har nog kraschat flest helikoptrar av alla på detta forum... Började med V911, mycket trevlig liten sak, fortsatte med v977, har 6 såna nu och har bytt moderkort XK K110 och de fungerar bra. Köpte idag en beg Walkera 450D03, skulle bara prova lite och så var bladen, stagen samt maingear trasiga.

1. Inser behov av simulator. Vilken och var köper jag det? Kommer det med en radio eller är det bara programvara och att man ska köpa till radion?
    2. Reservdelar till Walkeran 450. Tänkte i vart fall laga den men kommer inte att försöka flyga den utan mentor
    3. Bor i Sth, träffas ni nånstans för att flyga, känner mig lite hjälplös och skulle behöva lite stöd

Är just nu lite deprimerad över kraschen med 450, ville bara prova lite, flippade en knapp på radion (Devo7) så drog den iväg, träffade mig på benet, lite avtryck i väggen, tokvarvade. Håller mig till XK K110 tills vidare, gör inte så ont...

Ricard

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Först, vi är många som kraschat myyyycket så du är i gott sällskap här. Några av oss har även underskattat kraften av en rotor under såväl flight och under setup på bänken och först därefter lärt oss läxan. Inget att deppa över utan tack för att du delar, ta med dig erfarenheten, och gå vidare! Belöningen är stor när kontrollen ökar, och för att komma dit skulle jag säga att sim är en nödvändighet.

Det viktiga med simulator är att koppla ihop tanken vad du vill göra och och rörelsen i fingrarna. Så för att vara lite krass, spelar det inte så stor roll vilken simulator du väljer så länge du tycker den känns bra. RealFlight, Phoenix, Next, Accu2.0, är några jag provat och fått hjälp av. Jag använder mest neXt, köps på nätet och du använder en vanlig sändare och sladd som beskrivs där.

Låter andra som är närmare geografiskt svara på modellklubbar i närheten.
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Ric Visa inlägg
    Hej,

Har nog kraschat flest helikoptrar av alla på detta forum... Började med V911, mycket trevlig liten sak, fortsatte med v977, har 6 såna nu och har bytt moderkort XK K110 och de fungerar bra. Köpte idag en beg Walkera 450D03, skulle bara prova lite och så var bladen, stagen samt maingear trasiga.

1. Inser behov av simulator. Vilken och var köper jag det? Kommer det med en radio eller är det bara programvara och att man ska köpa till radion?
    2. Reservdelar till Walkeran 450. Tänkte i vart fall laga den men kommer inte att försöka flyga den utan mentor
    3. Bor i Sth, träffas ni nånstans för att flyga, känner mig lite hjälplös och skulle behöva lite stöd

Är just nu lite deprimerad över kraschen med 450, ville bara prova lite, flippade en knapp på radion (Devo7) så drog den iväg, träffade mig på benet, lite avtryck i väggen, tokvarvade. Håller mig till XK K110 tills vidare, gör inte så ont...

Ricard
    Jag vågar nog satsa en slant på att det finns många som kraschat mer än du. I början (med 450 och 500) kraschade jag ungefär var 30-e flygning. Långsamt sjönk kraschfrekvensen till ungefär var 120-e flygning. Nu flyger jag inte så ofta så jag har inte så bra koll, men det smäller då-och-då.

1. Jag har sett att det finns "Devo7 till USB"-adeptrar. Om det är en vanligt 3,5 mm propp så tror jag att det är standard på vad som finns i hålet på radion. En del simulatorer, som Phoenix, som få använder nu, har en dongle-funktion i omvandlaren som behövs för att programmet ska fungera. En del "asien-donglar", från BangGood och eBay är både omvandlare och dongle. Det finns flera simulatorer, just nu kommer jag bara på RealFlight, AccuRC och Next. Jag har för mig att det finns en tråd om simulatorer.

2. BangGood har en del. Det finns säkert på fler ställen. Om du köper från BangGood, försök att köpa från Europa så att du slipper blanda in PostNords importavdelning, som är känd för oförutsägbar kostnad och oförutsägbar fördröjning, ofta mellan 4-8 veckor, ibland mer.

https://www.banggood.com/buy/walkera-parts.html?sbc=1

3. Det flygs en den på "Vikis", Viklanda, Upplands Väsby. Jag tror att det finns en tråd om Vikis-aktiviteter.
    På Bosön flygs det inomhus under vintern. Krävs medlemskap i SMFF +100:- per tillfälle för att flyga där. Tidigare har dom haft erbjudandet "bli medlem för 100:-" under ett år för nya medlemmar. Jag vet inte om det gäller nu. Många klubbar är anslutna till SMFF. Medlemsavgift i klubbar brukar vara ca 800-1000:-. Direktmedlemskap i SMFF utan klubbmedlemskap tror jag kostar ca 500:-/år.
    Det finns en tråd här med flygtider på Bosön.

http://www.helisweden.se/showthread....ighlight=vikis

http://www.helisweden.se/showthread....hlight=bos%F6n

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Hej !
    Jag måste bara få kommentera punkt 2 i nkmas mail !
    När man beställer från Banggood via Europamail och no loggo, så är leveranstiden
    erbarmligt lång!
    Det tar ca en månad till Europa, sen därifrån och hit ca en vecka!

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Citat Ursprungligen postat av NitroHybrid Visa inlägg
    Hej !
    Jag måste bara få kommentera punkt 2 i nkmas mail !
    När man beställer från Banggood via Europamail och no loggo, så är leveranstiden
    erbarmligt lång!
    Det tar ca en månad till Europa, sen därifrån och hit ca en vecka!
    Europe Direct har alltid tagit ca 2 veckor att få för mig, men mina senaste paket har faktiskt tagit över en månad nu :/
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Gaui X7 // Soxos 700 // Goblin Urukay
    VBar Control, Jeti DS16, Spektrum DX7 g2

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Hej,

Ricard
    Hej

Trist när man kraschar, men det är en del av hobbyn.....
    Delar tror jag finns på Banggood som tidigare nämnts.
    Där finns även simulator, dom brukar heta något i stil med "18 in 1 Simulator" och då får du en USB-dongel med adapter kabel som passar till dom vanligaste sändarna.
    Det följer även med någon CD med simulator.
    Jag har ingen erfarenhet av Devo men om du har en kontakt för lärare / elev så borde den gå att använda till simulator.

Jag flyger i Åkersberga om du vill ha hjälp att titta på grejerna.

/Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

Att känna av en viss ångest när man krashar är helt normalt. Men den försvinner med tiden. Jag kör phoenix simulator. Det spelar inte jätte stor roll vilken simulator av dem nya du väljer. Men det som spelar störst roll är hur mycket tid å diciplin du lägger på att öva sekvenser. Även om det är frustrerande till tider och ibland känns omöjligt att lära in ju mer man avanserad så lär man sig även när man tror att det inte gått in i muskelminnet. Ibland kan det vips sitta dagen efter. Så se till att få in i muskelminnet per automatik och reflex. Sen kommer det ändå vara annorlunda i verkligheten. Men simulatorn kommer minimera krashandet avsevärt. Jag brukar sätta på lite god musik så blir det bra stämning och man får inspiration till nya moves. Lycka till och ge aldrig upp. Det är värt varenda krona sen när man kommer över den första tröskeln. Jag flyger ofta själv nånstans där det inte rör sig så mycket folk. Jag bor i södra stockholm. Medlem i modellflygklubben i tullinge.
    Hej,

Ricard
    Senast redigerat av dustcart den 2018-12-07 klockan 20:09.

Ny användare
    Reg.datum
    Nov 2018
    Tackar för omtanken!

Har insett att jag inte ska flyga denna mördarmaskin, i vart fall inte ännu! Jag skänker den till någon här på forumet som är intresserad. Skulle dock gärna vara med och se o lära mig av den som tar den . Den är ju som sagt lite skadad, bladen är trasiga i ändarna samt att länken som håller i ett blad, plast, är trasig. Kugghjulet till motorn är typ utan kuggar men fick med ett extra

Ska försöka få fatt i Phoenix simulatorprg, tror att det funkar med sladd till kontrollen till XK K110 Microheli!?

Som sagt någon som vill ha den, gärna i Sth området, så jag kan få se den flyga framöver!

Han som jag köpte den av sa att han hade barn o va rädd om! :-)

Ricard

Kom till bosön nästa fredag 14 dec 18-00 så kan du träffa massa goa rc folk. Brukar vara helikopterflygare där som är riktigt schysta och svarar på frågor.
    Tackar för omtanken!

Har insett att jag inte ska flyga denna mördarmaskin, i vart fall inte ännu! Jag skänker den till någon här på forumet som är intresserad. Skulle dock gärna vara med och se o lära mig av den som tar den . Den är ju som sagt lite skadad, bladen är trasiga i ändarna samt att länken som håller i ett blad, plast, är trasig. Kugghjulet till motorn är typ utan kuggar men fick med ett extra

Ska försöka få fatt i Phoenix simulatorprg, tror att det funkar med sladd till kontrollen till XK K110 Microheli!?

Som sagt någon som vill ha den, gärna i Sth området, så jag kan få se den flyga framöver!

Han som jag köpte den av sa att han hade barn o va rädd om! :-)

Ricard

Ny användare
    Reg.datum
    Nov 2018
    Det skulle jag gärna! Det hade ju varit perfekt men åker till Thailand på onsdag. Nästan lika roligt som att flyga heli! Kanske kommer fler möjligheter efter nyår!?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •