Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: nybörjare

Ny användare Filles avatar
    Reg.datum
    Dec 2018

nybörjare

Hej!
    Är en ny heliflygare, har flugit plan innan men tänkte att
    jag var sugen att prova nått nytt. Så installerade phoenix simen och nöter där samt köpte mig en Xk k124.

Måste säga att det är en grymt trevlig liten helikopter. Har endast flygit nån vecka eller två men lyckats med ett gäng krascher och dragit rakt in i ett träd, fronten är inte som ny längre men helin tuffar på.

planen är att fortsätta nöta med sim och med Xk k124an sen köpa mig en Align T-rex 470LP
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Kul, välkommen till Heli-hobbyn!

Låter som en bra start med sim och en liten heli, började på liknande sätt med phoenix och en mcpx Bara att nöta orienteringar i simmen och ta med sig det man känner fungerar på den riktiga helin.
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Reg.datum
    Dec 2018
    Tack!
    Det är smidigt att vara nybörjare med all kunskap ifrån forum och alla hjälpmedel

Tail in funkar rätt bra likaså hålla helin på sidan om jag flyger den lite snett ifrån mig däremot så funkar det inte att flyga med nosen mot mig. Det var så jag hamnade i ett träd sist

Men det är bara att nöta.

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Ett bra sätt är att börja tail in, sen gradvis öka vinkeln lite i taget till man tillslut flyger sida in. efter det forsätter man tills man är nos in, sen andra sidan, etc
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Gaui X7 // Soxos 700 // Goblin Urukay
    VBar Control, Jeti DS16, Spektrum DX7 g2

Användare
    Reg.datum
    Apr 2012
    Detta kan låta lite klysigt men dom flesta säger att man först ska träna tail in sedan sidan sedan nosen. Jag håller bara delvis med om det faktiskt. Jag gjorde såhär jag började träna tail in sedan sidorna. Men sedan skiljer sig min åsikt sig åt. När jag kände mig säker på tail in och sidorna så började jag flyga fram och tillbaka tills jag klarade att flyga 8an. Då kommer nos in automatiskt samtidigt som det är en roligare upplevelse. Alla har sitt sätt, gör det som känns bäst för dig och som du känner dig trygg med.
    Senast redigerat av Xaero den 2019-01-06 klockan 02:30.

Reg.datum
    Dec 2018
    Tack för bra tips. skall pröva mig fram
    Det som är skönt med micron är att den är så tålig, dock vindkänslig och känslig på spakarna men antar att det kan vara bra att vänja sig vid det inför större helin.

Det är väldigt trevlig känsla när man kan hålla ordning på den även när det kommer en del vindpustar.

Forum-räv heliflygs avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Välkommen till denna roliga hobby.
    Nu när du är nybörjare har du möjligheten att förflytta dig mentalt till nosen på helikoptern. Du flyger med och kommer alltid att röra spakarna åt rätt håll. Jag är inte så bra med att förklara, men fundera lite på vad jag menar.
    Om jag flyger med nosen mot mig och ska svänga åt vänster måste muskelminnet komma ihåg att vrida spaken åt höger och luta lite mot höger. Åker du med tänker du att du ska svänga höger och det flyter på naturligt.
    Tyvärr har jag inte lärt mig det och måste nöta in varje rörelse till ett muskelminne. Då tar det längre tid att lära sig hantera helikoptern i alla vinklar.
    Logo 600SX NEO, Logo 500 NEO, Logo 480 Xxtreme NEO, GAUI X3 Mini Vbar, Vbar Control

Reg.datum
    Dec 2018
    Tack!
    jag förstår precis vad du menar. jag trodde inte att jag skulle tycka det var så knepigt med nose-in eftersom jag flyger plan annars och har inga problem att flyga emot mig. men det är väll bara nöta

XK 124 ser ut att vara en mycket trevlig lite heli!
    Köpte du RTF eller BNF med Futaba?
    DJI Mavic 2 Zoom + Goggles RE, Futaba T10J, Futaba T14SG, Wothcopter 410. Spektrum DX9, Alien 680 Folding, Traxxas X-Maxx 8S, Feilun FT11, DJI OcuSync Air

Reg.datum
    Dec 2018
    Jag köpte rtf varianten. Har en futaba sändare men jag var lat och ville ha en färdig inställd modell att börja med.

Ja den är väldigt trevlig att flyga. Iofs första helin jag provar men just för att den är tålig så vågar man pröva sig fram.

Fick hem en t-rex 470lp igår som skall göras klart till våren.
    Senast redigerat av Fille den 2019-01-22 klockan 11:17.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •