Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fluffiga accar

Fluffiga accar

Vad är riskerna med att använda svullna accar?
    Är det bara att kassera?

Har 2st 6S 8000mAh som inte är använda mycket och dom har varit i Storage en längre tid, men är likt förbannat svullna.
    Är inte jättesugen på att köpa två nya!
    DJI Mavic 2 Zoom + Goggles RE, Futaba T10J, Futaba T14SG, Wothcopter 410. Spektrum DX9, Alien 680 Folding, Traxxas X-Maxx 8S, Feilun FT11, DJI OcuSync Air

Användare
    Reg.datum
    Jul 2015
    Jag skulle säga det beror på hur svullna det är.

Aktiv användare runnjarns avatar
    Reg.datum
    Apr 2013
    Har inga statistiskt säkerställda empiriska data på att följande vetenskapliga hypotes äger giltighet, döm själv:

1. Levererar ackarna fortfarande såväl effekt som kapacitet i paritet med innan de var svullna?
    2. Laddar de snabbt och jämnt?
    3. Upplevs temperaturen på acken efter användning likvärdig med hur det var från början?

Om samtliga svar ovan är JA är min tes att ackarna har obetydliga skador och inte heller riskerar att förstöra sig själva på grund av överhettning på kort sikt. Dock är rådet noggrann loggning av ackarnas prestanda från nu då en svullen ack, även om den funkar nu, trots allt inte är helt i vare sig den mekaniska eller kemiska konfiguration den designats att fungera optimalt i.
    Senast redigerat av runnjarn den 2019-01-18 klockan 01:19.

Det finns två sorters svullnad... mjuk (gas) låter som det du har, "fluffiga", funkar att använda vidare bara de inte är allt för svullna. Känner man på dem så känner man att det är gas där.

Och så finns hårt svullna, dom har jag förstått att ska kasseras. Dessa rubbas inte när man klämmer på dem. Kanske beror på att en cell mellan svällt, eller att nån annan kemisk reaktion skett, dont know.

Tack för input!!!
    Svaret är JA på alla tre frågorna.
    Jag kör övervakning med alarm och kör inte under 3.5-3.6V.
    DJI Mavic 2 Zoom + Goggles RE, Futaba T10J, Futaba T14SG, Wothcopter 410. Spektrum DX9, Alien 680 Folding, Traxxas X-Maxx 8S, Feilun FT11, DJI OcuSync Air

Tack Ålänningen, mjuk svullnad är svaret!

Jag kör bara under 3,75 V / cell i misstag. :-o Brukar hålla mig på 3,80. Alla ackar har sedan dess inte svullit eller tappat orken.

Storage ligger väl på drygt 3.8V?

Jopp, brukar vara 50-60% beroende på vilken text man läser på ackarna eller det som följer med ackarna. Jag flyger väldigt sällan ur 70% ur mina ackar förutom kanske FPV-racing-grejerna, där blir det lobat när man är längst bort i vanligt ordning. Orsaken till att jag inte flyger ur dem för mycket är för att allt el-flygande ändå kräver sån tid och övervakning jämfört med metanol/bensin-flygning så för att slippa slösa tid på ackarna före flygning OCH efter flygningen, så flyger jag ner dem till ca storage-laddning. =) Smidigt, men kortare flygtid förstås. Beror på vad jag flyger givetvis. Har inte köpt LiPo på länge nu... blivit LiIon på sistone där det funkar som de är eller parallellkopplade (samt seriekopplade). Men, bara där det inte slukas ström (dvs UAV-grejerna).

Min förra dator på jobbet hade faktiskt LiPo (Samsung 900X) https://www.batterikungen.se/images/...ct/617-140.png och vi hade väl en 15 st eller nåt... flera av dem så poppade ut touchpaden och undersidan (aluminium) bångnade ut så datorn inte stod på fötterna längre. LiPo't hade svullit. De var bara att plocka ur och köpa nya, men en kollega satt och klämde på en svullen sådan och mitt i allt satte han kniven i yttersta höljet. Det pyste och luktade lite gasaktigt, men han punkterade inte cellerna. LiPo-rädd som jag är så blev man ju lite spak, men han ryckte på axlarna. Sen visade jag filmer på vad som händer om man punkterar "lite mer"... Sen sattes LiPot på utsidan av huset. :-D Lite OT...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •