Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: 900 bandet?

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011

900 bandet?

Hej !
    Det har ju kommit lite radiostyrning på 900 Mhz-bandet! Det är väl hög tid att diskutera detta.
    Vad jag vet, så ligger t.ex smartPhones på detta band, men det finns ett område runt 868 Mhz,
    som används till annat, och det området går att använda i Europa.
    Australien och USA har lite andra områden.
    Nu är första frågan? Hur legalt är det här i Sverige att använda 868 Mhz.
    Sen har jag tänkt ställa fler frågor i kommande inlägg, om ni inte sänker skutan.
    Hörs!

Aktiv användare Ken1s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Blog Entries
    7
    Här finns svar på det mesta.. gjorde en google..

https://pts.se/sv/bransch/radio/frekvensplanen/
    //Team FlyingDucks
    ガラス労働

Jag har TBS CrossFire 868MHz RC-länk som är tillåtet här, men bara upp till 10mW, men det räcker långt det, fast grejerna är otroligt mycket starkare om man vrider på. Jag dubbelkollade även med TBS om detta och fick då länkar till diverse dokumentation med tillstånd med användningen här. Det finns olika sätt att sända frekvenser på fast det är exakt samma frekvens. TBS använder ... vad den nu hette. Typ samma frekvensband som mycket annat, men annan typ av frekvens.
    Telemetri är ofta på 433MHz (EU) och 900MHz (Asien och USA). Den senare inte godkänd ett dugg här. MEN, ofta sägs 868MHz vara "900MHz". Flummigt. Gäller ha koll på att man skaffar 868 som är godkänt och inte tex 915MHz som inte är godkänt här. Så "900" och 900 är inte samma sak. Ena är jopp och andra är nopp.
    Men länder kan ju ändå ha undantag från EUs...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •