Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Orsak till oväsen från remmar?

Aktiv användare skyffels avatar
    Reg.datum
    Aug 2013

Question Orsak till oväsen från remmar?

(Ursäkta vindljudet, trodde inte det skulle höras så väl)

Vad kan det vara som orsakar detta knarrande/surrande/tickande oljud från en rem? Är det normalt eller farligt?
    Det är två olika ljud, fram och bak.

Tycker det kommer och går lite slumpmässigt. Temperaturrelaterat? Kan inte se nåt konstigt.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Att remmen gnäller vid tailpulleyn känner jag igen och mer i kylan. Blir lite bättre av silikonspray (använd ej på mainbelt!). Blev väldigt mycket bättre med x-tail pulley bak. Både tystare och lättare. Det isig ska nog inte vara nåt problem att flyga med.

Fram låter det som typ stödhjulen till tailremmen (in i bommen) inte är medgörliga eller utslitna. Är dom i plast eller aluminium? Det skulle jag kolla omg.

Knäppningar brukar komma från lager, de får en ljudförstäkning av rem o bom. Det är kraftiga saker fram så kolla tailaxelns lager som första steg.
    OXY 3 | Logo 690 | Goblin 500/700 - Brain | Jeti

Reg.datum
    Aug 2013
    Kan inte se något konstigt med dessa "guide pulleys", men jag har nu beställt 4 nya lager att prova med. Verkar ju ändå konstigt om de skulle var utslitna redan.

Axeln verkar det inte vara, jag hör liknande knarrande ljud om jag manuellt gnider remmen i sidled. Det enda (svaga) knäppande/tickande därifrån ser ut att komma från tänderna i remmen.
    Jag hade fått uppfattningen att man skulle undvika all typ av smörjmedel på alla remmar, men om det fungerar så kan jag ju prova.

Har sedan dag 1 haft problem med att remmen ligger och skaver längst bak och därmed sprider en massa gummipulver. Satte dit tejp för att försöka lindra det men vet inte om det hjälper så mycket.. känns lite som en halvfärdig konstruktion när inte allt bara fungerar.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Ljud orsakas ju av någon typ av friktion/resonans. Och videon har en hel del.. Remmens vridning gör att den går mot kanten och käkar rem/låter. Men väl i luften kommer den vandra från sida beroende på belastning så det är ett mark-problem du ser o hör, så gör inte för stor sak av just det.

Tailremmen rekommenderas att bytas kring 300-flights och silikon ska väl normalt inte behövas, men många inkl jag använder det på tail och jag tycker det gjort viss skillnad i vårt klimat. Däremot finns det stark avrådan för att använda det på mainbelt från utvecklarna, så gör inte det.

Vill du göra något åt tailen så kan jag tipsa om X-tail uppgraderingen. Jag servade min i vintras, bytte remmar, taillager och satte dit den, och den nya pulleyn utan kanter löper helt fritt. Den är helt tyst - inget gnissel kvar och den spoolar ner betydligt längre och hänger längre vid autorotering. Kan rekommendera om du vill göra något åt det en gång för alla.

Fram.. när du drar maingear, kan du se att remmens kuggar går exakt i maingears slots? Undrar om den är för löst eller hårt spänd. Det kan också låta en del om de inte linjerar perfekt.

Aktiv användare Hunters avatar
    Reg.datum
    Aug 2013
    Skriv gärna om det vart någon skillnad när du bytt lager.

Jag har några helikoptrar med remdrift så det kan vara bra att veta och hoppas att det blir bra med lagerbyte.

Mvh Hunter
    Helikoptrar: Align 450L Dominator 6s, Blade mCPX BL.
    250 Quads: Blackout mini h, ZMR 250 3D.
    Radio: JR XG14E. Sim: neXt.

Reg.datum
    Aug 2013
    Ä det silikon spray du kör med på tail rem?

Jag har inte glömt av kanelbullarna så vi kanske kan hitta ett tillfälle i sommar och se gärna till att Björn H är med då också så får han lite bullar till fikat

Mvh Hunter

Reg.datum
    Aug 2013
    Är det silikon spray du kör med på tail rem?

Jag har inte glömt av kanelbullarna så vi kanske kan hitta ett tillfälle i sommar och se gärna till att Björn H är med då också så får han lite bullar till fikat

Mvh Hunter

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Äntligen..

Kanelbullarna ja. Helt glömt bort. Du är välkommen närsomhelst med eller utan

Ja, typ CNC silikonspray eller liknande som du hittar hos Clas eller Macken.

Aktiv användare Björn Hs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Citat Ursprungligen postat av Hunter Visa inlägg
    Är det silikon spray du kör med på tail rem?

Mvh Hunter
    Mmmm… BULLLLLLLAR!!!
    Urukay WC x 2 - V-bar Neo - Futaba T18MZ - Futaba 275+276 SV - Kontronik Kosmik - Kontronik Pyro 750-50 - Telme - SAB-Lipo

Reg.datum
    Aug 2013
    Citat Ursprungligen postat av Hunter Visa inlägg
    Skriv gärna om det vart någon skillnad när du bytt lager.
    Nu har jag inte lyssnat jättemycket, men jag tycker det verkar som att det blev bättre.

Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Tailremmen rekommenderas att bytas kring 300-flights och silikon ska väl normalt inte behövas, men många inkl jag använder det på tail och jag tycker det gjort viss skillnad i vårt klimat. Däremot finns det stark avrådan för att använda det på mainbelt från utvecklarna, så gör inte det.

Vill du göra något åt tailen så kan jag tipsa om X-tail uppgraderingen. Jag servade min i vintras, bytte remmar, taillager och satte dit den, och den nya pulleyn utan kanter löper helt fritt. Den är helt tyst - inget gnissel kvar och den spoolar ner betydligt längre och hänger längre vid autorotering. Kan rekommendera om du vill göra något åt det en gång för alla.
    Jag har inte räknat flygningar så den lär väl få gå av oväntat, antar jag. Vet bara att jag satte dit den nuvarande remmen i augusti 2017.

Vem tillverkar den uppgraderingen och var saluförs den?
    Senast redigerat av skyffel den 2019-04-23 klockan 09:47.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •