Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Jumper opentx

Aktiv användare Linds avatar
    Reg.datum
    Sep 2011

Jumper opentx

Hej, jag har inte läst något om open source sändarna I sig. Men här kom en modell som heter jumper t16, någon som vet mer om systemet?
    Förut var det ju futaba spectrum och sedan vbc. Och turnigy mm som dök upp som alternativ.
    https://www.heli-nation.com/jumper-t...erm=2019-06-07

Mvh Andreas

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Jag vet inget om radion som du länkar till, men jag vet lite om OpenTX...

Futaba, Spektrum och VBC
    Som du skriver, förut var Futaba och Spektrum vanliga. Bland helikopterflygare har VBC blivit vanlig. Att överträffa integrationen mellan radio och FBL-controller, enkelheten med inställningar och telemetri som man får med VBC och Vbar är svårt. Under förutsättning att man bara använder Vbar. Har man en annan FBL-kontroller så är det en annan historia...

Open TX
    Open TX har ju varit med ett tag. Taranis olika modeller, Turnigy 9XR och 9XR pro fungerar med Open TX. Även om dessa inte är så vanliga bland heliflygare så är dom ganska vanliga, t.ex. bland multirotorflygare.
    Dessa har oftast plats för en s.k. "JR-modul". Det finns olika JR-moduler.

JR-moduler
    Orange har t.ex. en JR-modul som "pratar" Spektrum DSM-2 och DSM-X. Med en sådan kan en OpenTX-radio prata med Spektrum-mottagare. Jumper har en JR-modul som dom kallar "4 in 1". Den kan "prata" det mesta, inklusive DSM (Spektrum), SFHSS (Futaba), FlySky och HiSky. Om man ska flyga t.ex. XK K100/K110/K120/K130 BNF så behöver man en radio med SFHSS. Om man ska flyga WLtoys V950 eller Blade mCPS så behöver man en radio med DSM. Allt detta och mer klarar Jumper med sin "4 in 1"-modul, som jag förstår det.

Hur det är med Jumper och telemetri eller möjligheter till integration med FBL-controllers vet jag inte.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare Linds avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Några speciella eller unika fördelar för opentx? Det jag kan tänka mig är att nya finesser kan komma vilket brukar vara sparsamt på de äldre tillverkarna. De släpper nya modeller istället.
    Den jag länkade till hade en kul feature på gyrot så man kan se hur modellen ligger i luften, om man tappat orienteringen och hinner kolla på sändaren, men då är det väl bättre med funktionen automatiskt i gyrot.

En trevlig funktion kanske skulle vara att om helin hamnar under 10m. Plana ut vänd rätt och håll höjden = färre pengar på kraschkontot.

Användare
    Reg.datum
    Mar 2017
    En fördel är att man kan programmera och mixa "hur man vill" även om det inte alltid är så lätt, men det finns mycket tips på nätet. Jag har programmerat en "sticky switch" på en fjädrande brytare t ex, om jag hamnar i nåt nödläge stänger jag snabbt av motorn med den.

Citat Ursprungligen postat av Lind Visa inlägg
    Några speciella eller unika fördelar för opentx? Det jag kan tänka mig är att nya finesser kan komma vilket brukar vara sparsamt på de äldre tillverkarna. De släpper nya modeller istället.
    Den jag länkade till hade en kul feature på gyrot så man kan se hur modellen ligger i luften, om man tappat orienteringen och hinner kolla på sändaren, men då är det väl bättre med funktionen automatiskt i gyrot.

En trevlig funktion kanske skulle vara att om helin hamnar under 10m. Plana ut vänd rätt och håll höjden = färre pengar på kraschkontot.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •