Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Inkoppling av bec samt guard. (något gick riktigt tokigt)

Aktiv användare Vmaxs avatar
    Reg.datum
    Mar 2016
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Det finns (minst) tre möjligheter:
    1. Neons rpm-port är trasig.
    2. YGE'ns RPM-utgång är trasig.
    3. Både 1 och 2.

Jag vet inte vad som är enklaste sätt att kolla, men ett lämpligt instrument (t.ex. oscilloskope) kan visa om RPM-signalen från YGE ser ut som den ska. Kanske är det en början?
    Jag vet inte exakt hur den ska se ut mer än att det är ett pulståg med en frekvens som motsvarar varvtalet.

/Bo
    Jag får ta Helin till jobbet och mäta utsignalen på esc. Jag har ett oscilloskop där.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
    Jörgen Modig // Blade 180 CFX, Align Trex 450, Assault 450L, Trex 500 Pro DFC, KDS 550 Innova, LOGO 550 , Goblin 700, Spektrum DX9, Vbar

Aktiv användare latjos avatar
    Reg.datum
    Oct 2015
    Hej
    Ett litet förtydligande,i kopplingschemat med rätt och fel,i den nedre kopplingen om mäter med multimeter mellan + - så visar multimetern

24V.Men den visar potentialskillnaden,igentligen så är spänningen +24V +48V=24V därav branden.

I den övre kopplingen blir potentialskillnaden 0V 24V.(med 2st 6s lipo)

//Lars
    Senast redigerat av latjo den 2019-06-14 klockan 11:35.
    Goblin 570 carbon- AR7200BX-Urukay Vbar blueline 5.3Pro-Blade130x-Lynx Oxy3 MiniVbar-Goblin 420 Spirit pro

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Om det skulle vara något av 1 eller 2, kan man använda en Hobbywing rpm sensor på neo isf för att komma runt problemet?
    Om det är ESCns RPM-utgång som är trasig så kan man ersätta den med t.ex. en HobbyWing RPM sensor, som du föreslår.
    Om Neons RPM-ingång gått sönder så blir det svårt att använda Neo som gov, såvida inte Neon går att reparera.

/Bo

Edit:
    PS.: Det är ju möjligt att det blivit mer skador på ESC och Neo än bara på RPM-utgång respektive RPM-ingång. Vi får hoppas att det inte är så stora skador, och helst inga alls, men risken finns att det är skador.
    Senast redigerat av nkma den 2019-06-15 klockan 11:11. Anledning: PS.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare Vmaxs avatar
    Reg.datum
    Mar 2016
    Liten uppdatering! Utsignal från YGE är ok.
    Alltså har min rpm ingång på min NEO gått sönder.
    Får till att köra govenor i YGE'n
    Jörgen Modig // Blade 180 CFX, Align Trex 450, Assault 450L, Trex 500 Pro DFC, KDS 550 Innova, LOGO 550 , Goblin 700, Spektrum DX9, Vbar

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Vmax Visa inlägg
    Liten uppdatering! Utsignal från YGE är ok.
    Alltså har min rpm ingång på min NEO gått sönder.
    Får till att köra govenor i YGE'n
    Beklagar, men samtidigt, om enda följden är att det blir gov i ESC i stället för i Neo så får man väl säga att det kunde varit värre?

Jag tycker att gov i YGE brukar fungera ganska bra, men att den kan behöva "tweakas" lite.

Jag vet inte om det är till någon nytta för dig, men jag har gjort dom här noteringarna om YGE gov någon gång. Ofullständiga, men kanske en början? Om du (eller någon annan) inte har något bättre.

Governer's gain settings
    Gov. Mode P-Gain. Possible values: 0.7 / 0.9 / 1.2 / 1.4 / 1.6 / 1.9. Default is 0.9.
    P-Gain is the proportional parameter. Responsible for a more "hard" or "soft" change in speed. Increasing the value will give a more aggressive reaction, reducing the value more smoothly. In small helicopters with a rotor diameter of less than 1 meter, this parameter should not exceed 1. For larger rotor diameters, it can be set to the maximum value. Excessive value of this parameter can lead to tail wagging.
    Gov. Mode I-Gain. Possible values: 0.02 / 0.03 / 0.05 / 0.06 / 0.08 / 0.09
    I-Gain is the integral parameter. Influences the speed with which the controller corrects changes in rotor speed.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •