Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: avståndsbedömning

Användare
    Reg.datum
    Apr 2012

avståndsbedömning

Någon som har bra tips på detta med avståndsbedömning? Jag har alltid haft problem när jag flyger i en gymnastiksal eller ett begränsat område att avgöra hur långt det är mellan helikoptern och väggen mitt emot. Finns det något bra tips på hur man tränar sig på det?

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Det där handlar ju om att bedöma riktning, radie och fart som ska omsättas till en känsla, så inte helt enkelt att ge råd på då man ofta behöver hitta sitt eget sätt.

Ska man hitta någon tankekrok på det så tänker mig att man måste utgå från en punkt eller linje. Exempelvis att börja med flippar sidledes höger/vänster på en linje och därefter utöka med cirklar utåt tills man hittar en lagom radie utifrån den sidledes baslinjen. O på så sätt lite mer lugnt och systematiskt vänja hjärnan att uppfatta gränserna.

Har gjort på liknande sätt för att hitta känslan för hur nära marken man kan flippa, började med trädlinje, sedan gräslinjer osv. Efter ett tag ökar uppfattningen och känslan tar över.
    OXY5 :: 700Sport :: Kraken | Brain & Jeti

Forum-räv vic2007s avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Flyger 3D smack mycket då har man lättare att bedöma avstånd- vad jag tror

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Gaui X7FZ - Logo700/Logo550SX - Goblin380 - Gaui X3/X3L
    <Vbar Control Touch *> NeXt CGM*

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Vad är det som gör att vi kan bedöma avstånd?
    Det är ju ögonen och hjärnan! Ögonen kan ställa in fokus och stereoseendet (heter det så ?)
    Det blir ju en vinkelskillnad mellan ögonen, som beror på avståndet till föremålet.
    Sen blir föremålet mindre med avståndet, och då behöver man nåt annat känt föremål
    att jämföra med, för att bedöma avståndet.
    Skuggor som avtecknar sig på väggen är också bra att ha för att bedöma avståndet, men det
    kan vara för sent att svänga bort, när man ser skuggan.
    Ser man sämre på ett öga, så är det svårt med avståndsbedömning.
    Många flygtimmar är också till god hjälp. En del lär sig nästan meddetsamma, andra måste träna
    och träna.
    Ekan, kommentar där på sista meningen?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •