Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Nästan skala ;-)

Aktiv användare Ken1s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Blog Entries
    7

Nästan skala ;-)

Med ålderns rätt blir ju synen som bekant sämre.. åtminstone min.. och jag får svårare att fokusera på helikoptern.
    Lösningen?.. att ta tag i en gammal dröm, och få till en skalahelikopter.
    Nu fanns det ett antal problem att övervinna för min del.. För det första jag flyger Logo 400, och antalet skalakroppar som finns till den är begränsat. Och dem kroppar som finns är oftast till T-rex 500. Nästa problem, är att jag inte är händig för fem öre.. Hur som helst, när jag var i Skillingaryd på den årliga träffen, så fick jag tag i en Augusta 109 kropp för ett ganska bra pris. Verkade vara utav Robans tillverkning, för deras manual jag hittade på nätet stämde bra överens med hur kroppen såg ut invändigt. Den hade dock legat ett par år, så lite saker hade lossnat som bl.a vissa nät som täcker hålen på några områden. Den kommer dessutom med mekaniska infällbara ställ.
    Ok, så långt allt ända relativt bra. Nu till operationen. Det krävdes en del filurande, fixande och tyvärr kapande i bakändan för att få Logons stjärtrotorhus att passa överhuvudtaget, och för att få fritt spel mellan stjärtrotorns stötstång. Men efter femton svordomar och otyg så fick jag till det. Snyggt blev det inte, men det får duga.. nästa problem var att sätta mekaniken.. men det gick ändå rätt bra. Pallade upp med lite trä som följde med i byggsatsen.

Ställen då.. mekaniska, som skall driva av två servon. Pyttsan!. Efter att satt i första servot för nosets ställ, så insåg jag att elektroniska är att föredra, så tillsvidare får alla ställen på helikoptern vara låsta i utfällt läge.

Efter att ha fått dit allt, så var jag tvungen o testa ett liten snurr med motor o allt. Här minsann gick det inte så jättebra, allt skakade och svängde runt som en sjösjuk häst. Insåg att mekaniken, trots att den var skruvad i botten kunde flexa åt både höger och vänster. Pallade upp det hela med några bitar plywood och satte fast med lite epoxy och ca-lim.
    Efter det var det dags igen, och se på den!.. alla de sjösjuka tendenserna blev betydligt bättre.
    Så jag har provflygit helikoptern nyligen, och det gick över förväntan.. Flög fint och igen tailwag eller skakningar alls.
    Allt har alltså fungerat, och helin är hel.

Återstår gör att fixa till ny färg , och tanken går åt antingen Arméns kamouflerade gröna helikopter, eller flygvapnets gråa.
    Ett par elektroniska ställ skall inhandlas mm. Detta kommer bli ett projekt över höst/vinter.

Ställen låste jag på en väldigt enkelt sätt. En tvärbalk som sitter mellan de två ställen där bak, och den ser till att dem inte kan vika sig. Snyggt?.. Nej.. men som sagt så skall ingen kolla nära.. ;-)
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    //Team FlyingDucks
    ガラス労働

Aktiv användare Ken1s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Blog Entries
    7
    Allt blir inte så bra ibland som man tänkt sig.
    Skalet ligger på operationsbordet efter en mindre incident.
    Hade satt in elektriskt infällbara ställ, som suttit i en FMS Avanti. Dessa passade nästan perfekt, så det var bara att dremla lite i fästena så gick det. Installerade in allt på nytt och gick ut för att provflyga.
    Första lyftet gick fint, lite hög HS så jag landade och sänkte det. Gjorde ett nytt försök och denna gången ville jag prova att fälla in stället. Tjohej!..det gick mindre bra. Motorn la av på fem-sex meters höjd och jag hann precis fälla ut ställen och göra ett försök till auto. Såg ut att gå i slowmotion när den gick ner i asfalten och delar flög hej vilt omkring. Int är jag bitter som någon sa.. Nejdå. gick fram till vraket och plockade upp allt som låg utspritt och tog med det hem.
    Väl hemma kunde jag konstatera att det ändå hade klarat sig hyfsat. Ok, ett spant hade lossnat, fästena till mekaniken hade gått sönder, och de två hjulställen bak hade böjt sig vackert. Lite sprickor i gelcoaten och lite färg som chippat. I övrigt var det helt!. Stället tog nog upp värsta smällen, och sen är kroppen invändigt förstärkt med kolfiber..hepp!

Men som jag sa tidigare, inte är jag bitter eller lessen över det. Plockade ut allt ,och mekaniken fick återgå att bli en vanlig Logo igen. Kroppen nu då?. Jo, nu tar jag chansen att omvandla den till en "nästanskala" Helikopter15. Att jag har svårt med nyanser och färger (är färgblind) så kan det bli hur kul som helst. Så jag köpte på mig nån grå färg från Tamiya samt lite primer och lack.. Återstår att se om den blir mörk eller ljusgrå. Har inte bestämt mig ännu hur jag gör med märkningar eller andra skala detaljer. Blir några detaljer såklart o då kanske de mest iögonfallande.
    Rotorhuvudet förblir två bladigt dock..

Ytan på kroppen har jag slipat med 120papper och ska slipas lite till..mest för att få bort klarlacken.
    Tillverka nya ben till ställen o lite annat.

Kanske blir klar någon gång i vintern 2019-2020.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    //Team FlyingDucks
    ガラス労働

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2013
    Lägg upp lite bygg bilder på vår FB grupp
    https://www.facebook.com/groups/1652...322/?ref=share
    Raptor 90 5blads Hughes 500MD, Raptor 50 Hughes 530. Robbe UH-1D.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •