Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Blade 230s V2..

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2012
    Blog Entries
    7

Blade 230s V2..

Vilken maskin.. köpte loss den av en bekant som skulle lära sig att spaka visp.
    Han tröttnade vid allra första försöket, och jag fick köpa loss den av honom.

Kan säga att den har nog lärt mig mer nu, än vad de andra helikoptrarna jag har/haft gjort tillsammans.
    Hur kommer det sig? Jo!, plastblad, enkelt uppbyggd, ingen kardan/rem att hålla reda på, inget stjärtrotorbös..
    Så en markkänning eller två är oftast inga problem, räta ut bommen och ge sig upp igen.
    Visst, de andra maskinerna jag ägt är betydligt kraftfullare, och roliga på sitt sätt .. men dyra att laga. (Fireball)..
    Nu, har jag äntligen vågat mig på att hovra inverterat längre stunder, nu mest nos in och det går bra så länge jag håller koncentrationen på fullt. Två-tre minuter börjar det närma sig. Är inte nöjd förrän jag kan hovra inverterat åt alla håll o kanter och minst ett ack dvs 5 minuter. Men, jag märker att det går lättare och lättare, för..jag är inte rädd att sätta koptern i backen.

Eflite/Blade original delar är fortfarande lite dyrt även i Sverige.. men, Microheli finns representerat i Sverige nu, och dem ligger på ungefär halva priset på vissa delar.

Så..inte för liten, utan lagom stor.. billig/lätt att fixa upp.. billiga ackar. Och fungerar förträffligt.
    En liten maskin jag kan rekommendera folk lätt. Ja just det.. jag använder inte bail out funktionen.. för den har jag inte ens programmerat in på radion, tanken är att jag skall lära mig rädda helin själv.
    //Team FlyingDucks
    ガラス労働

Forum-räv bebbes avatar
    Reg.datum
    Nov 2012
    Precis så en första heli skall vara!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
    T-Rex 250 DFC, Eachine E010S, Eachine Lizard 95, 250 race quad, Spektrum DX8.

Användare
    Reg.datum
    Mar 2017
    Vem säljer Microheli grejer i Sverige?

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2012
    Blog Entries
    7
    Autopartner har ett visst sortiment, men verkar vara lite si och så där. Beställde ett par rotorblad som fanns på lager till min Blade från Mikroheli. Men när min order skickades, så fanns dem helt plötsligt inte på lager och var slutsålda. Dem skulle ej heller restnoteras. Dessa har ändå inlagda som nyhet... Liten förvarning bara.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
    //Team FlyingDucks
    ガラス労働

Ny användare
    Reg.datum
    Jun 2019

Talking

Jag som nybörjare kan också rekommendera denna modellen. Började med en Blade 70S på midsommarafton.

Sen skaffade jag Real Flight 8.

Och efter det min 230SV2. I Safe mode flyger den som den lilla 70s, och det hjälpte väldigt mycket i början.

Nu fis flyger jag runt mest i Stunt 1, och slår över till Stunt 2 då och då. Starter och landningar gör jag i Safe, mest för å ha så låg hastighet på bladen som möjligt om jag tippar över den. Har än så länge bara kraschat den två gånger (på samma dag), men det var lätt å byta main gear och stjärtbom även för mig som har tummen mitt i näven och inte så himla teknik intresserad i övrigt.

Har fått min kusin insnöad på helikoptrar med nu, så han har med skaffat en 230SV2.

Frågan är bara vad man ska skaffa för nästa modell, gillar Blade men börjar bli sugen på SAB Goblin. Fast det känns kanske som lite väl överkurs just nu.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Scenium den 2019-11-10 klockan 02:01.

Aktiv användare Tobbe Arnessons avatar
    Reg.datum
    Oct 2019
    Jag gillar också min 230S V2. Så mycket att jag köpte en till och har den gamla som reservdelslager.

Prisvärd jämfört med mCPX BL2 och 150S. Typ samma pengar men betydligt större heli. 150S är iofs en liten kraftmaskin med kolfiberram etc..

Även som nybörjare kan jag överlasta den, så det är inte den kraftfullaste helin, men jag tycker den flyger fint och nu har den börjat få vara inverterad med. Inte haft några problem med att stjärten släpper, men jag är som sagt nybörjare. Flyger huvudsakligen i "Stunt 1", men slår över till "Stunt 2" när jag vill vara lite galen. Panikknappen har räddat mig ett antal gånger och det är bekvämt att flippa över till "Normal" och flyga tillbaka den när en råkar hamna för långt bort för att riktigt se orienteringen (vilket så klart är lättare hänt med en mindre heli). Bara att hålla in spaken tills den är tillbaka i synfältet igen, utan att oroa sig över att hamna inverterat.

Hade önskat en tåligare huv (det går att uppgradera till fiberglas) samt insexskruvar istället för stjärnmejsel, men i övrigt tycker jag allt är bra med den.

330S kommer med två förbättringar som jag hade gillat på 230. Huven är gjord i bara ett stycke plast, istället för tre limmade, samt att gyrot är redo direkt när batteriet pluggas in (oavsett hur en håller helin när detta görs). Inget behov av att ställa helin på en plan yta i någon sekund.

330S är väl ett bra steg från 230S till "riktiga" helisar. Jag är sugen på den. Skönt med allt klart i kartongen så en inte behöver läsa in sig på flybar-system, satelliter, mottagare, tailservon etc. det första en gör. Det kan komma gradvis efterhand istället och så blir steget mindre till nästa heli. Flyga är trots allt roligare än att pyssla med setup, speciellt som nybörjare när precis allt är en belastning för det kognitiva. Alternativt en helt flygfärdig begagnad eller att ha en mentor nära till hands.

Ny användare
    Reg.datum
    Jun 2019
    Panik knappen har jag aldrig hunnit använda! När jag kraschade med 230n så flög jag för lågt, och hade för lite utrymme så jag får skylla mig själv. Huven har jag lyckats spräcka när jag skulle ta av den, hade lite för bråttom så den sprack vid gummibussningen. Kändes sådär, hade förstått det mer om den hade pajjat i en krasch.

Har med funderat lite på 330S, men det verkar vara delade meningar om den. Många som gnäller över att det är en 10 år gammal modell som dom har slängt på ny dyr elektronik, men att dom gamla problemen med dålig servo geometri m.m. är kvar.

Har även funderat på Fusion 270, eftersom den flyger så fint i Real Flight. Som min riktiga 150s, men större och stabilare. Men det verkar vara väldigt många som har problem med "tail wag" på den modellen. :/

Så nu vete fasen va man ska ha som nästa modell. Tycker om Blade helikoptrarna då det mer eller mindre är "Plug and Play" som gäller.

Jag har varit så bekväm med att jag har laddat ner modell filerna till ett SD kort från Spektrums hemsida, för varje heli jag har.
    Provade att programmera min sändare för 230n när jag fick den, men gick rätt snabbt vilse i menyerna och i inställningarna. Så jag gjorde det lätt för mig.
    Blade 70s, Blade Nano S2, Blade 150s, Blade 230sV2
    Spektrum DX8G2

Reg.datum
    Oct 2019
    Jag vet för lite för att uttala mig om servogeometri, men ser ju att det är fler rörliga delar vilket principiellt är fler potentiella felkällor, samt mindre precis kontroll pga mer flex/glapp. Bortsett det förstår jag inte vad som är bra eller dåligt med att montera servona som de gjort, men tänker att de måste haft en bra anledning att ha den lösningen och hålla fast vid den. Kan även se en trygghet i att de håller liv i även gamla lösningar, så det finns reservdelar att tillgå under lång tid. Driftsäkerheten torde inte vara ett egentligt problem och jag är för kass pilot för att dra nytta av micrometerprecision i kontrollerna.

Tycker det ska bli spännande att se priset på den nya flybarless-kontrollern. Funderar på VBar Neo med Rescue, samt vad jag nu behöver för att koppla det till min Spektrum DX9, att ersätta den äldre mottagaren och Microbeasten på min Gaui X5. FC6250HX kan mycket väl vara en mycket prisvärd konkurrent till VBar, med tanke på att hela 330S med rubb-o-stubb kostar i samma storleksordning vad VBar+mjukvara+mottagare med satelliter kostar (4 799,- för helin och 4 474,- för VBar, Pro+Rescue samt Spektrum AR9030T). Sen är säkert VBar en mycket flexiblare och bättre lösning, men det dröjer nog innan jag har glädje av det, om det någonsin händer.

Jo, jag vet att det finns en KBar också, men det tar emot av principiella skäl.

Reg.datum
    Oct 2019
    Jag laddade också ned modellfilerna, men fick ändå rota i menyerna för Throttle Hold gick åt fel håll på min 230/DX9-setup. Tog lite trial and error, men fick det att fungera åt rätt håll relativt smidigt.

*el presidente* NickeLs avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Efter ett besök hos Autopartner så fick en Blade 230s v2 följa med hem.
    Klart överraskad över hur väl den flyger. kunde inte låta bli microhelis uppgraderingar så nu har jag byggt om den med kolfiber chassi och alu 3 blads rotorhuvud, ska bli kul å testa så snart vädret tillåter.

84135534_462759377961744_6481124624829513728_n.jpg
    85074124_2745042195585079_6635390796310773760_n.jpg
    86173392_800852407047874_7216288417334689792_n.jpg

//
    Nicke

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •