Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur lågt kan man köra ur ackarna?

Användare Cheapys avatar
    Reg.datum
    Jun 2012

Question Hur lågt kan man köra ur ackarna?

Antar att detta varit uppe tidigare, men lite mer aktivitet på forumet är ju aldrig fel.

Jag har satt ett larm på telemetrin när den totala ackspänningen(6s) kommer ner till 21,0 Volt under mer än fyra sekunder.
    När jag kollar spänningen efter landning brukar cellspänningen ligga på runt 3,7-3,8V, alltså lagom för lagring.
    Jag kan se på telemetrin att lägsta spänningen under flygningen varit neråt 19,5V (3,25V/cell) och i något enstaka fall neråt 18,5V (3,08V/cell) (Räknat på totalspänningen, så någon cell kan förstås ha varit lägre.....)
    Jag flyger normalt väldigt lugnt, och frestar inte ackarna särskilt hårt (förutom vid några oplanerade, okända manövrer....)

Så frågan är, vad tror ni om detta? Är det skadligt att ackarna varit neråt 3,1V/cell under korta perioder under flygningen? Eller kan man gå på spänningen när man landar tro? Kollar man på nätet får man ganska mycket mer eller mindre högljudda åsikter om ackar, tänkte att här på forat kan man nog få lite mer sansade synpunkter.
    Gaui X3 (385 rem), Gaui X2, HiSky HCP100s, WLtoys v977 - FrSky Taranis X9D, HK450 Pro fbl (RIP),

Aktiv användare Ken1s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Blog Entries
    7
    Du kommer förmodligen få lika många svar, som det finns användare på forumet ;-)
    Har läst om nån "magisk" gräns runt 2.8volt/cell.. under det så är risken stor att cellerna tar skada.
    Jag brukar hamna på 3.2 ish.. när jag spakat färdigt. Att under ett par korta stunder gå under 3volt är nog relativt harmlöst.
    //Team FlyingDucks
    ガラス労働

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Det här är alltid min källa när ämnet kommer upp:

https://www.elektromodellflug.de/lip...faden-faq.html

Det är var av vad jag kunnat hitta en av de mest välansedda källorna när det gäller lipos, och han säger:

In summary: never
    discharge the battery under load below 3.3V per cell, even for a short time . In the rest condition (measured without load) , the voltage per cell should not extended period of time under 3,70V lie . A deeper discharge will destroy the battery.
    Motivationen till detta är att om man går under detta så*ökar IR permanent på*batteriet, batterier blir varmare under last, spänningen sjunker mer under last, du får ut mindre max A, och du får i färre mAh i batteriet när du laddar, etc. etc.
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Gaui X7 // Soxos 700 // Goblin Urukay
    VBar Control, Jeti DS16, Spektrum DX7 g2

Aktiv användare Hunters avatar
    Reg.datum
    Aug 2013
    Den länken är sparad, tack togi
    Helikoptrar: Align 450L Dominator 6s, Blade mCPX BL.
    250 Quads: Blackout mini h, ZMR 250 3D.
    Radio: JR XG14E. Sim: neXt.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Bra länk togi. Så här gör jag praktiskt.

Om ackarna är relativt nya och friska så har jag ett larm på telemetri på 3,3v/cell. Triggas det utgår jag från att något inte är rätt i min setup, då går jag igenom loggar för att se att pinjong, thottleout%, governor etc fungerar som det ska för det varvtal och den pitch jag valt. Och så korrigerar jag så det inte triggas.

Om ackarna varit med ett tag och larmen börjar dyka upp justerar jag ner det till 3,1v/cell. Börjar det triggas frekvent håller de inte länge till enligt min erfarenhet, det börjar bogga, de blir varma, ojämn spänning etc och är inte så kul eller tryggt att handskas med dom längre. Då laddar jag ur dom och kör dom till återvinningen.
    OXY5 :: 700Sport :: Kraken | Brain & Jeti

Jag brukar sikta på att ha ackarna på 3,8V per cell efter användning efter de svalnat. Då är de i lagom storage-spänning och behöver inte ägna tid åt storage-laddande. Ackarna är fina, ingen är svullen och de levererar bra (jag har närmare 60 ackar, allt från 2S-6S, 360-8000mAh). Visst, man kan dra ur dem mer men jag klarar mig med den flygtid jag får när jag siktar på 3,8V och som sagt... storageladda är bara trist. :-) 3,7V använde jag förr men då sväller ackarna långsamt eller så var de sämre förr helt enkelt. Och det är ibland svårt få tag på nya ackar, speciellt om de ska skickas. Så jag skippade "pinandet" för att spara tid och ackar. Pinar man dem så blir de sämre och sämre också, det är bara slött. Jag råkade dra ur två ackar för lågt för nån vecka sedan... under 3,25V och då vill ingen av mina laddare vill ladda dem på LiPo-laddning. De åkte iväg. I de "flygetyg" jag kan höra en LiPo-varnare skrika så har jag sådana så flyger jag tills det piper. Använder två Ri-mätare för att ha koll, mäter lite nu och då och jämför och ser.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •