Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Få igång lite tugg i forumet

Ny användare Tobbe Arnessons avatar
    Reg.datum
    Oct 2019
    Hoj!

Reggade mig precis för att hjälpa till att dra igång snacket.

Jag är uppväxt på modellflygfält och har alltid fascinerats av helikoptrarna, eller gräddvispar som de kallades. Fastnade aldrig för det där med flygplan, men har kört RC-bil i några år nu (igen). Brorsan lärde sig flyga heli för några år sedan, vilket gjorde mig avis, men jag kom inte på idén att lära mig själv förrän i år. Jag är matad med hur svårt det är, så det har på något sätt varit otänkbart.

Nu har jag kört mycket RealFlight under sommaren samt köpt en Blade 230S V2 som jag flugit tio accar och kraschat tre gånger.

Två av krascherna för att jag inte gett mig tillräckligt med utrymme till fasta föremål (träd samt höbal/ensilage) och den tredje av misstaget att försöka sådant jag inte kan i simulatorn än. Tur den är hyggligt hållbar.

Det är ju "Safe-teknik" i den, men jag flyger inte i nybörjarläget annat än för spool-up. Panikknappen har dock kommit till användning ett antal gånger när jag tappat orienteringen. Det var märkligt svårt att lära sig hovra nos-in. Trodde jag skulle ha lätt för det, eftersom jag inte har några som helst problem med att köra RC-bil mot mig, men jag tror det var riktningsbaserat så en "stillastående" heli inte gav rätt input till hjärnan.

Jag kan hovra hyfsat i alla fyra riktningar och försöker nu lära mig att flyga fram och tillbaka med "stall turns".

Jag har även testat att loopa, rolla samt hålla helin inverterad korta stunder. Med panikknappen och höjd känns det inte läskigt även om det egentligen är bortom mina skills.

Jag har nyss köpt en Blade Nano S2 för inneträning och för att ha något att flyga medan en väntar på reservdelar. Bara hunnit med tre accar i den än, men det kommer vara lärorikt att ha begränsat med utrymme att hålla sig inom. Jag fladdrar iväg lite halvt okontrollerat emellanåt, så det blir nyttigt att det inte är en möjlighet.

Nästa heli är en begagnad Gaui X5 från brorsan (han köper och säljer en del begagnat RC och kom över denna), inte för att jag egentligen är redo men det var ett bra tillfälle. Jag har redan 6S-accar till RC-bilarna, så det är vettigt att ha en heli med samma. Det är ju såklart även betydligt stadigare när det är lite vind med en större heli, 230:n funkar iofs runt 5 m/s bara det är hyfsat stadigt och inte för byigt.

Målet i framtiden är soft 3D, gillar verkligen det lugna och flyt mellan manövrar. Visst är det imponerande att se t.ex. Tareq Alsaadi, men det finns sällan något flyt utan "bara" ryckighet. Den typen av "teknikonani" är inte min tekopp även om jag hyser all respekt för de som kan.

Kan även tänka mig en skalahelikopter någon gång i framtiden. T.ex. en civil Hughes H-6, gillar den looken. Skulle även vara roligt att skala upp en klassisk legohelikopter då jag även är något av en legonörd.

Aktiv användare Jacobs avatar
    Reg.datum
    Nov 2015
    Kul med 230s! Det var min första riktiga heli. Härligt att du fått tag på en X5a 550/550 är min favvo storlek. Större helis blir inte bara bättre i mer vind utan hela maskinen blir stabilare av den större disken. Även att om är läskigt i början med stora maskiner och man är rädd att förstöra grejerna så är det betydligt lättare att lära sig nya saker då de blir betydligt lugnare i luften (enligt mig iaf )
    Logo 550sx, Gaui x3, Gaui x7

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Jacob Visa inlägg
    Kul med 230s! Det var min första riktiga heli. Härligt att du fått tag på en X5a 550/550 är min favvo storlek. Större helis blir inte bara bättre i mer vind utan hela maskinen blir stabilare av den större disken. Även att om är läskigt i början med stora maskiner och man är rädd att förstöra grejerna så är det betydligt lättare att lära sig nya saker då de blir betydligt lugnare i luften (enligt mig iaf )
    Jag håller med helt om det där med storleken. Lite beroende på helikopter och varvtal blir det en helt annan stabilitet i helikoptern runt 500-550 mm blad. Ändå är kostnaden ofta betydligt mindre än 700, bl.a. batterier, där man oftast kommer undan med hälften.
    Visst är 700 bättre på många sätt, men dom tar ju mer plats och kostar mer också...

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe Arnesson Visa inlägg
    Kan även tänka mig en skalahelikopter någon gång i framtiden. T.ex. en civil Hughes H-6, gillar den looken. Skulle även vara roligt att skala upp en klassisk legohelikopter då jag även är något av en legonörd.
    Har du sett den här?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Ny användare Tobbe Arnessons avatar
    Reg.datum
    Oct 2019
    Ja jag har läst mig till det där med att runt 550 är något av en optimal storlek i pris/prestanda-kompromissen.

Oj nkma, den där Lego Technic-helin var ju grym! Skönt att någon redan gjort det, då behöver jag inte känna press över en originell idé. Fast den flög ju märkligt bra trots all extravikt, impad! Det finns även den här quadrocoptern i foamboards:

Läser manualen för min Nano S2 och tyckte följande varning var fantastisk:

Never place any portion of the model in
    your mouth as it could cause serious injury
    or even death
    .

Tänkte det var bäst att dela med mig av det, utifall någon här har en idé om att stoppa helin i munnen.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe Arnesson Visa inlägg
    Ja jag har läst mig till det där med att runt 550 är något av en optimal storlek i pris/prestanda-kompromissen.

Oj nkma, den där Lego Technic-helin var ju grym! Skönt att någon redan gjort det, då behöver jag inte känna press över en originell idé. Fast den flög ju märkligt bra trots all extravikt, impad! Det finns även den här quadrocoptern i foamboards:

Läser manualen för min Nano S2 och tyckte följande varning var fantastisk:

Never place any portion of the model in
    your mouth as it could cause serious injury
    or even death
    .

Tänkte det var bäst att dela med mig av det, utifall någon här har en idé om att stoppa helin i munnen.
    Den (lego-helin) var kul. Inte för att jag testat, men jag har ingen heli som jag får in i munnen...

Dom här tycker jag är lite fräcka:

Min idé är att samla ihop några, minst fem, bygga quad-lyfta häxor med kvast och katt och flyga över Stockholms city på påskafton. Men det blir nog inget. Så då får man titta på den här i stället...

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •