Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Slumpvisa frågan är för svår

Användare Tobbe Arnessons avatar
    Reg.datum
    Oct 2019
    Citat Ursprungligen postat av MrMel Visa inlägg
    ca 40000 bottar per månad som försöker regga sig, om en person inte klarar av det, sorry, tough luck.
    Har haft det lättare, då tar det ca en vecka sen har jag 20K användare att radera.
    Jag är väl medveten om vilken värld en forumadmin är utsatt för och jag menade inte att tala om hur du ska sköta ditt forum, utan bara upplysa om att nya användare har svårt att bli medlemmar.

Det är ett dilemma att hitta en fråga som inte är lättgooglad, men som potentiella användare lätt kan svara på.

Jag smågooglade och hittade inte enkelt vilka captcha-lösningar som stöds av vbulletin, finns någon plug för reCaptcha v3 men det var "bara" för att hindra bruteforce på inloggning, inte registrering. reCaptcha v2 finns inbyggt, men det är väl knäckt antar jag.

"[GlowHost] Spam-O-Matic" har varit lösningen för många, men det ser lite skumt ut att den inte uppdaterats sedan 2013, så frågan är om det fortsatt är en vital lösning? Såg inget som talade emot det i tråden åtminstone.

https://www.vbulletin.org/forum/showthread.php?t=248042

Läste också att någon inte saknade Spam-O-Matic i vB 5 då det finns användbara inbyggda funktioner i den versionen. Men det är ju mycket jobb och en hel del pengar att uppgradera (donationskampanj?).

Det är otacksamt att vara forumadmin, så jag säger tack för forat och allt jobb du lagt ned och gissningsvis fortsatt lägger ned!

Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Man kan ju tycka att vBulletin borde tillhandahålla en fungerande lösning för detta. Jag antar att dom flesta av dom drygt 20000 sajter som kör vBulletin har motsvarande problem.

En lösning som man ofta ser är den med bilder där man ska klicka på bild-delar med trafikljus, bussar eller liknande. Dom är IOFS irriterande, men det brukar gå att komma vidare. Kanske även bottarna kan ta sig förbi dom?

/Bo
    Jag funderar på att lägga ut frågan om någon vill ta över HS eftersom jag inte flyger aktivt lägre, kanske någon här vill göra det?
    Idag har det brytit igenom 3000 registreringar som jag ännu måste manuellt gå igenom och radera, sida för sida och luska ut vilka som är människor och inte.

"Bottarna" använder människor för att bryta ingenom första gången sen rasslar det till.
    De tjänar pengar på att spamma så gissar att operationen för att få igenom bottar på vBulletin är 100 ggr större än RC hobbymarknaden i Sverige.

Bifogar bild på senaste halva veckans registeringar av "nya användare" så förstår ni skopet.

Sitter och aktivt blockerar, domäner, namn, IP och andra saker som jag kan ta det på , byter frågor, etc, tar nån vecka eller ibland en månad sen är de tillbaka.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Gone fishing.. or hunting.. or something..

Användare Tobbe Arnessons avatar
    Reg.datum
    Oct 2019
    Ser ut som du kan blocka .info och .site-domäner för e-postadressen, fast det kanske bara var trend just den här gången? Tror det är få svenskar som har de e-postadresserna.

Det går visst att köra vBulletin som molnlösning nu, så sköter de om att allt är senaste version i backend åtminstone. Kostar från $15 per månad dock, beroende på trafikmängden. Underlättar mängden administration och håller bottar ute från att nyttja kända sårbarheter i forumkoden. Givetvis blir det en större måltavla istället och bättre hackers som letar zero-day luckor. IT-säkerhet är en ständig kompromiss...

Är det mycket anpassningar av vBulletin eller är det en "ren" installation?

Jag är tyvärr inte kandidat för att ta över drift, då jag kämpar med depression och utmattning. Vill hålla RC som en ren njutningshobby utan att blanda in arbete och krav i det.

Strongt av dig att sköta forat vidare fast du lagt sändaren på hyllan! Hoppas du hittat andra fritidsaktiviteter som ger energi.

Ny användare
    Reg.datum
    Oct 2019
    Tack Bo (nkma) för tipset om inloggningen

Nisse

Aktiv användare Ken1s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Blog Entries
    7
    Har suttit som mod/admin på forum med Vbullentin tidigare... och den bilden som MrMel visar brukar bara var en droppe i havet av alla bottar som håller på. Inte skoj någonstans att sitta o tjafsa med sånt, men det måste göras. De forumen är idag nedplockade och begravda, det var ingen idé att hålla och driva dem tillslut. Dels bottar o annat otyg, o sen sitta o möla och hålla det uppdaterat när intresset för forumen försvann. Så.. nej, inget mer forumsansvar för min del tack
    //Team FlyingDucks
    ガラス労働

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •