Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Raptor 50 och Trex600N

Användare
    Reg.datum
    Jun 2013

Raptor 50 och Trex600N

Hej, Jag köper gärna delar du har liggande till dessa.
    Allra helst bommar och Torquestång till Trex.

MVH Tomas Hägle

Ny användare
    Reg.datum
    Aug 2019
    Hej Hägle!

Jag vill tipsa dig om www.elefun.se
    Där köper jag alla mina reservdelar till mina Rexar
    De har vettiga priser och ingen större fraktkostnad. Allt förtullas så det är som att handla i vilken svensk butik som helst.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Rotordisken i Danmark brukar vara snabba och finns ju i EU.

https://rotordisc.dk/shop/frontpage.html

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Raptor 50 ... var hittar ni delar till dem? Har en 50 Titan vars bom har fel vinkel så att säga, söker en rak.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Raptor 50 ... var hittar ni delar till dem? Har en 50 Titan vars bom har fel vinkel så att säga, söker en rak.
    Aluminiumbommar som bara är lite skadade kan ju gå att fixa. Kolfiber är kanske lite svårare. När det gäller bommar, om originaldelar är svåra att få tag på, så går det ofta att få tag på något med rätt diameter och kapa till rätt längd.

Det kan ju vara någon som har något som passar som ligger. Det går ju att kontrollera, om man vet vilka mått det är på bommen som du söker.

/Bo
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Användare
    Reg.datum
    Jun 2013
    Tack för alla tips; jag har hittat lite av vad jag söker.
    Hittat till Trex i England från Slough radio.
    Det är svårare att hitta till Raptor.
    Ett tips tillbaka är ett företag i Göteborgs närhet som heter Carbix. Dom har både aluminium och Kolfiberrör i rätt dimensioner. Dom säljer även till privata.

En svaghet jag hittat i torqueröret på Trex är övergången mellan röret och den frästa aluminiumdelen. Den är gängad med troligen M7 i ett 6x8-rör. Det blir MAX 0,5mm kvar och med en tydlig brottanvisning!!! Jag ska försöka hitta en starkare konstruktion jag har haft 2 axelbrett precis i slutet av gängan....

Mvh Tomas

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Hägle Visa inlägg
    Tack för alla tips; jag har hittat lite av vad jag söker.
    Hittat till Trex i England från Slough radio.
    Det är svårare att hitta till Raptor.
    Ett tips tillbaka är ett företag i Göteborgs närhet som heter Carbix. Dom har både aluminium och Kolfiberrör i rätt dimensioner. Dom säljer även till privata.

En svaghet jag hittat i torqueröret på Trex är övergången mellan röret och den frästa aluminiumdelen. Den är gängad med troligen M7 i ett 6x8-rör. Det blir MAX 0,5mm kvar och med en tydlig brottanvisning!!! Jag ska försöka hitta en starkare konstruktion jag har haft 2 axelbrett precis i slutet av gängan....

Mvh Tomas
    Det där med övergång från kolfiberrör till metall tycker jag är ett problem som återkommer. Just nu håller jag på med en pushrod där röret sprack när jag skulle gänga in länkstången.

Min första tanke var att göra ett "förband" med epoxy som ett rör runt cf-föret. Sedan kom jag på att jag hade tunna alu- och mässingsrör som jag kan kapa korta bitar av och trä utanpå cf-röret. Jag kommer att limma metallröret med epoxy när jag vet exakt var det hamnar. Jag har inte kommit dit ännu, så jag har inga bilder, men jag tror du förstår hur jag menar. Kanske är min lösning svårare för dig eftersom du måste hitta ett rör med 8 mm innerdiameter om det ska fungera. Jag behövde 4 mm och hade 4x5 i både aluminium och mässing.

/Bo

PS. Jag kom just på att det där med metallhylsa utapå cf-rör är standard på en del helisar, som här på en pushrod på en Trex 550/600. Jag tror att dom två har samma.

Bifogade bilder Bifogade bilder
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Aktiv användare holsbydaniels avatar
    Reg.datum
    Sep 2012
    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det är väl grossisten carrocar som har delar till Raptor
    http://carrocar.se/tillverkare/thund...vdelar/714901/

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av holsbydaniel Visa inlägg
    Det är väl grossisten carrocar som har delar till Raptor
    http://carrocar.se/tillverkare/thund...vdelar/714901/
    Frågan är vad en röd punkt på leveransstatus betyder? Inte hemma, men går att få hem eller finns inte att ta hem?
    Det är ju bara att fråga, men jag gissar att Ålänning har gjort lite research innan han frågade här.

Jag kollade lite bättre och den röda punkten på bommen betyder "kan ej levereras". Kan ju ändå vara värt att fråga...

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Användare
    Reg.datum
    Jun 2013
    Att betala 201kr (alustång) eller 571kr för en kolfiberstång anser jag är dyrt. Söker alternativ.
    Jag kan enkelt fila till en kolfiberbom från Carbix för 257kr.

Hoppas även på att någon sitter på ett berg med delar��.

Bra inlägg från Bo om förstärkning av axeln till Trex drivaxel. Jag har en tanke på att tillverka ett längre kuggnav som pressas med lim. Då bör det bli starkare och mer tåligt mot utmattning. Mer gods och ingen brottanvisning.

MvhTomas

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •