Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Mcpx bl2

Aktiv användare jlindbergs avatar
    Reg.datum
    Nov 2012

Mcpx bl2

Hej!
    Någon som testat den nya blade mcpx bl2?
    Vore kul att höra vad ni tycker om den innan ev köp!
    /johan

Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Logo 700xxtreme/600sx/600se
    oxy2
    VBC/futaba 8fg

Användare Tobbe Arnessons avatar
    Reg.datum
    Oct 2019
    Jag har lillebror Nano S2 men det är nog svårt att säga något om mCPX BL2 utifrån den. Jag försöker ändå.

mCPX är snäppet större med 117 mm blad mot Nanos 85 mm, varför det ska till ett stort öppet rum eller utomhus i vindstilla. mCPX väger 62 gram mot Nanos 32 gram, så det är svårt att säga något om kraschtålighet. Nano S2 lyckades jag till sist knäcka landstället på.

Den stora skillnaden är 2S elektronik på mCPX. Det är samma diameter på stjärtrotorn, så jag hoppas det är en kraftfullare motor på mCPX. Den släpper ibland på Nano S2 när en provocerar.

Båda verkar lika vad gäller logiken. Tre flyglägen: 1 Självcentrerande (släpper du spakarna blir rotorn horisontell) med begränsning i utslag (går inte att invertera) och höjd. 2 Självcentrerande med begränsning i utslag men ingen begränsning i "climbe rate". 3 3D med fullgas.

Jag föredrar de tre lägena på 230S V2 där du har "nybörjare", "sport" och "3D". Mittenläget är inte självcentrerande och det går att invertera och skillnaden mot 3D är högre varvtal. Något längre flygtid utan självcentreringen är det jag saknar på Nano, men det går iofs rätt fort att byta batteri och vara i luften igen, för huven behöver inte tas av.

Nano ska varna låg batterispänning genom att byta färg på en lysdiod under huven, men det syns inte genom huven så hur de tänkte där? Kanske i ett mörkt rum, har inte testat. Den ska också dra ned på effekten, men det är inget jag märkt av. Så den dimper i praktiken ned när batteriet är slut (~3,8 volt). Det är stor skillnad i flygtid ute mot inne så här års. Inne är det gott om väl fyra minuter men ute ramlar den ned efter tre-någonting. Den är iofs så kraschtålig så det är inte något problem.

mCPX ska också dra ned på motoreffekten samt byta färg på lysdiod när LVC närmar sig, det kanske är lättare att identifiera på den - men det låter misstänkt likt Nano. På 230S V2 fungerar det att upptäcka låg spänning och hinna landa åtminstone.

Prismässigt har jag lite svårt att se varför mCPX kostar dubbelt mot Nano. Det är ju i samma härad som betydligt större 230S V2. Fast är den lika kraschtålig som Nano är det nog inget dåligt köp bara du har ett stort rum eller ofta vindstilla ute. Dubbla vikten talar emot att den skulle vara lika tålig, men vikten kanske beror på starkare uppbyggnad? Det är det stora frågetecknet tycker jag, men det bör gå att läsa om första versionen av mCPX. Den torde ju vara lika eller hållbarare än den om de gjort sitt jobb.
    Senast redigerat av Tobbe Arnesson den 2019-10-14 klockan 10:02.

Reg.datum
    Oct 2019
    Horizon/Blade hade en livesändning på Facebook igår om nya mCPX (går att se även utan FB-konto):

https://www.facebook.com/HorizonHobb...33521483388301

Några punkter jag tyckte var intressanta:

- Det är telemetri på elektroniken, så istället för att sätta en timer går det att sätta larm på batterispänning. På det viset behöver en inte riskera att hamna (oväntat) i LVC.

- Det går att programmera trottelkurvorna etc, så den verkar inte bunden till de tre defaultlägena med idiot/noob/3D.

Användare Winders avatar
    Reg.datum
    Aug 2019
    Jag tycker att den lilla mCPX BL2 är en fantastisk helikopter. Hade den funnits när jag började prova på helikopterflygning första gången för många år sedan så hade jag varit ett proffs idag. Snäll och förlåtande samtidigt som den kan vara vild och krävande. Lite kort flygtid och lite svårtolkad telemetri då spänningen sjunker ordentligt vid belastning vilket gör att man får larm. Men intressant så som Tobbe skriver ovan att den inte är låst till förinställda funktioner. Blir vinterns inomhuskamrat helt klart. Måste bara köpa på mig fler accar. Glöm inte att den kräver en specialkabel för laddning, batterikontakten är special.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Citat Ursprungligen postat av Winder Visa inlägg
    Jag tycker att den lilla mCPX BL2 är en fantastisk helikopter. Hade den funnits när jag började prova på helikopterflygning första gången för många år sedan så hade jag varit ett proffs idag. Snäll och förlåtande samtidigt som den kan vara vild och krävande. Lite kort flygtid och lite svårtolkad telemetri då spänningen sjunker ordentligt vid belastning vilket gör att man får larm. Men intressant så som Tobbe skriver ovan att den inte är låst till förinställda funktioner. Blir vinterns inomhuskamrat helt klart. Måste bara köpa på mig fler accar. Glöm inte att den kräver en specialkabel för laddning, batterikontakten är special.
    Kul, hade väldigt bra utbyte av BL1, tills jag satte den i tegelpannan på taket en sista gång och knäckte moderkortet..

Vad har du för larmvärden på telemetrin?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
    OXY5 :: 700Sport :: Kraken | Brain & Jeti

Användare Winders avatar
    Reg.datum
    Aug 2019
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Kul, hade väldigt bra utbyte av BL1, tills jag satte den i tegelpannan på taket en sista gång och knäckte moderkortet..

Vad har du för larmvärden på telemetrin?

Har satt det på 7.4V. Vid belastning hamnar den ibland på runt 6.5 men återhämtar sig när jag inte lastar. Kan vara rent mättekniskt beroende på var i strömkretsen de mäter.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Efter en flight när motorn stannat är det bra att ha 3,75 volt per cell, men under hård belastning kan du räkna med att det är lägre. Jag har 3,3v som riktmärke så 6,5 volt ser jag inte som ett problem. Utan snarare ett riktmärke på att man har kul!

Reg.datum
    Oct 2019
    Kan du säga något om flygtiderna ute i kyla Winder (eller någon annan)?

Flög Nano ute i söndags och råkade på LVC väldigt snabbt, trots att det "bara" var runt nollan. Funderar om det kan vara värt en uppgradering till mCPX BL2 för att få ok flygtider hemma på gården under vintern. Lär väl inte flyga kallare än säg -5°C för att slippa joxa med handskar eller liknande, men som det var i söndags med Nano är det rätt värdelöst. Två av accarna fick jag LVC tämligen omgående och kom väl knappt ett par minuter på de två andra. Accarna hade förvisso legat laddade ett par veckor (ja, jag vet), så de var väl kanske inte fullt 4,2V.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Att ha ackar laddade i veckor... det kan förstås göra om man vill förstöra dom fort. Kyla är också ett bra sätt att ytterligare göra dom sämre.

Jag flyger med värmeväska och ger upp vid -10gr. Två saker jag tänker på då. Ett låt helin acklimatisera sig till temperaturen innan du kör igång, saker krymper... (troligen mindre viktigt med micro som normalt är i bara plast). Och att hålla ackarna varma innan de används, små ackar kan man ha i fickan. Större har jag i kylbag där jag ställer in små petflaskor med varmt vatten. Då är kylan inget hinder för fortsätta ha kul hela året.

Ny användare
    Reg.datum
    Oct 2019
    Gissar att det är en sån här kontakt på mCP X/S BL
    https://www.kjell.com/se/produkter/e...-2-pack-p90628

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •