Gå till helistore.se
Join Helisweden on discord
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Kraken inställningar

Aktiv användare latjos avatar
    Reg.datum
    Oct 2015
    Bra förklarat Desmo du flyger väl mycket hårdare än vad jag gör,och större blad lägre varv ger väl högre ström.Ok då kanske jag är nöjd
    med min uppsättning.Får hålla koll emellan åt och göra en inspelning av esc telemetrin.
    Blir lite nyfiken på större blad,Björn kör ju också med större blad 710mm vad vinner man på det?Tycker det är lite väl dyrt om man
    bara sportflyger som jag gör,lite flippar rollar loopar,gillar att flyga fort snäva svängar i hög fart osv.
    //Lars
    Goblin 570 carbon- AR7200BX-Kraken-Blade130x-Goblin 420 Spirit pro

Reg.datum
    Oct 2015
    Ok tack för all info allihop,nu vet jag vad jag kan göra för förbättringar till våren.
    //Lars

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Ingen brådska att byta ut bladen till längre om du är nöjd, inget fel på det som är i kittet. Men jag upplever att Kraken mår bra av lite längre blad, körde SAB710 på den innan jag skrotade dom och tyckte även det var bättre än 690mm på modellen.

Lite enkelt förklarat kring skillnad.. testa att sätta pitch på 11grader och gör rainbows och sedan ökar du till 12,5grader och gör samma manöver. Lite så kan man uppleva skillnaden med längre blad. Du kan alltså ha lägre varv men den förflyttar sig lika fort. Jag tycker det ger en lugnare heli men känns lika responsiv som ett högre varv. Bästa är ju att låna blad om det finns nån på klubben som har just för att känna på vad man själv gillar. Jag gillar att testa olika för att lära.
    OXY5 :: 700Sport :: Kraken | Brain & Jeti

"Dock kräver VTX lite justering i FBL, i Brain behöver man framför allt justera upp Feed Forward på cyclic (heter lite olika i olika FBL) för att de inte ska vara för neutrala vid 0-pitch mot standardbladen."

Desmo, har du lust att utveckla detta lite? Lät väldigt intressant
    Gaui x7, Logo 550sx, Oxy 4

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Citat Ursprungligen postat av Jacob Visa inlägg
    "Dock kräver VTX lite justering i FBL, i Brain behöver man framför allt justera upp Feed Forward på cyclic (heter lite olika i olika FBL) för att de inte ska vara för neutrala vid 0-pitch mot standardbladen."

Desmo, har du lust att utveckla detta lite? Lät väldigt intressant
    Jag gillade inte VTX i början för att de kändes lite "döda i mitten" vid hovring som att det låg lite expo på pitchkurvan. Feed Forward i Brain kan man beskriva som en parameter som skickar stickans rörelse direkt till servot/huvudet utan att passera PID-loopen. Så att öka den lite gör att den känns mer direkt och responsiv. Default är 15 och det behövs inte mycket för att man ska märka skillnad. Prova med att dra upp 1-2 punkter och pitcha lite från hovring. Jag brukar hamna mellan 15-17 på "vanliga" blad men för att få samma känsla på VTX är det mer åt 17-18. Använd samma på ELE/AIL eftersom de justeras separat.

Reg.datum
    Oct 2015
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Jag gillade inte VTX i början för att de kändes lite "döda i mitten" vid hovring som att det låg lite expo på pitchkurvan. Feed Forward i Brain kan man beskriva som en parameter som skickar stickans rörelse direkt till servot/huvudet utan att passera PID-loopen. Så att öka den lite gör att den känns mer direkt och responsiv. Default är 15 och det behövs inte mycket för att man ska märka skillnad. Prova med att dra upp 1-2 punkter och pitcha lite från hovring. Jag brukar hamna mellan 15-17 på "vanliga" blad men för att få samma känsla på VTX är det mer åt 17-18. Använd samma på ELE/AIL eftersom de justeras separat.
    I spirit finns cyclic feed forward men den påverkar bara ail elevator,finns en annan parameter pitch pump booster som jag tror är rätt
    parameter men manualen säger mest konfigurerad till 0 men går att öka till 5
    //Lars

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Citat Ursprungligen postat av latjo Visa inlägg
    I spirit finns cyclic feed forward men den påverkar bara ail elevator,finns en annan parameter pitch pump booster som jag tror är rätt parameter men manualen säger mest konfigurerad till 0 men går att öka till 5
    //Lars
    Det är Cyclic FF som jag menar för att få olika blad och därmed pitchkurvan att kännas linjär och lättberäknad hela vägen fån -12 till +12 grader.

Pitch pump är snarare motsatsen till det, den sätter en turbo på pitchkurvan och upplevs icke-linjär istället. Respons från mitten -absolut, men överskjuter och gör det betydligt svårare att hålla helin på samma plats genom en flip eller piromanöver.

Testa gärna på en snabb tajt loop och lyssna på bladljuden så tror jag du hör skillnad på de olika parametrarna

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •