Gå till helistore.se
Join Helisweden on discord
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ny F3C helikopter på g från SAB

Forum-räv Björn Hs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011

Ny F3C helikopter på g från SAB

Nu börjar det närma sig...

https://m.facebook.com/story.php?sto...00002734303496

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
    V-bar Neo - VBC touch - Futaba HC 700+276 SV - Kontronik Kolibri - Kontronik Pyro - SLS-Lipo - Kraken 580- Urukay Genesis

Forum-räv Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Kul som fan!
    Antar att den kommer visas upp på rotor live i vår
    .:: RVE MERAK 755 F3C ::.

Reg.datum
    Sep 2011
    Ja, det ska bli kul att se vad det är SAB tar fram. Japp, planen verkar vara att visa upp den på R.L

V-bar Neo - VBC touch - Futaba HC 700+276 SV - Kontronik Kolibri - Kontronik Pyro - SLS-Lipo - Kraken 580- Urukay Genesis

Forum-räv Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Har du hört nåt om huvudet kommer bli vanligt kraken huvud, eller nåt annat?

Reg.datum
    Sep 2011
    Har inte hört något annat

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Hej hej, en dum fråga kanske. men vad exakt är de som gör att helin är en F3C heli?

Forum-räv Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlägg
    Hej hej, en dum fråga kanske. men vad exakt är de som gör att helin är en F3C heli?
    Oftast rotorhuvudet , tex bredare hub ( se på tex SAB Urukay ), även annan dämpning som är anpassat mera för stabilitet snarare än kvickhet.
    I många fall är det även andra pitcharmar, som ger en högre mekanisk upplösning genom pitchområdet.
    Här ser du tex Aligns olika pitcharmar:

RH76E01XT-5-p.jpg

På en helt dedikerad F3C heli ( dom flesta tillverkare bygger dock hybrider ) , så ser man oftast push-pull lösning från servona.
    merak750.jpg
    Detta för att minimera CCPM interaktioner på cyclic och pitch ( detta är dock inte lika vanligt längre, då våra FBL system är ganska bra på att maska det, men allt som underlättar för gyrot är ju bra ).

På ovan nämnda modeller så kan man ofta ändra deltat på rotorhuvudet för att ytterligare "tuna" karaktären på helin.

unnamed.png

När det gäller F3C kraken kommer även ett annan färgschema, som underlättar för både pilot och domare att se hur modellen ligger i luften genom manövrarna.
    Senast redigerat av Stålis den 2020-04-04 klockan 11:18.

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Citat Ursprungligen postat av Stålis Visa inlägg
    Oftast rotorhuvudet , tex bredare hub ( se på tex SAB Urukay ), även annan dämpning som är anpassat mera för stabilitet snarare än kvickhet.
    I många fall är det även andra pitcharmar, som ger en högre mekanisk upplösning genom pitchområdet.
    Här ser du tex Aligns olika pitcharmar:

RH76E01XT-5-p.jpg

På en helt dedikerad F3C heli ( dom flesta tillverkare bygger dock hybrider ) , så ser man oftast push-pull lösning från servona.
    merak750.jpg
    Detta för att minimera CCPM interaktioner på cyclic och pitch ( detta är dock inte lika vanligt längre, då våra FBL system är ganska bra på att maska det, men allt som underlättar för gyrot är ju bra ).

På ovan nämnda modeller så kan man ofta ändra deltat på rotorhuvudet för att ytterligare "tuna" karaktären på helin.

unnamed.png

När det gäller F3C kraken kommer även ett annan färgschema, som underlättar för både pilot och domare att se hur modellen ligger i luften genom manövrarna.
    push n pull har jag på mina med iaf på trexen ...fusiion helin har jag faktiskt inte tittat så noga på ... men då kanske man ska skaffa sig en f3c heli då ... jag e inte alls ute efter en kvick/rapp heli utan jag mysflyger bara...

Forum-räv Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlägg
    push n pull har jag på mina med iaf på trexen ...fusiion helin har jag faktiskt inte tittat så noga på ... men då kanske man ska skaffa sig en f3c heli då ... jag e inte alls ute efter en kvick/rapp heli utan jag mysflyger bara...
    Ja push-pull var populärt tidigare på nästan alla helis. Men designades bort då servon blev starkare, och FBL gyron blev bättre att maska div mekaniska brister. Då kunde man även spara kostnad på själva meken med färre delar osv.

Det man är ute efter på en F3C heli är att optimera stabilitet i hovring, och göra den så pass okänslig för vind man kan, samt få den kursstabil för tävlingsmomenten.
    Tunga blad med smal kord är oxså vanligt inom F3C.

Dedikerade F3C helis är ofta ( fånigt ) dyra, och tillverkas inte sällan på beställning ( tex Quest / Hirobo Eagel4 etc ).
    Om man inte har tänkt börja tävla inom F3C, eller kanske bara vill prova på den delen av hobbyn, så skulle inte jag i första fasen köpa en sån maskin. Utan då välja en mellanväg, att tex ändra till mjukare dämpning, och sätta på F3C blad på en "vanlig" heli.
    För övrigt så kom Ennio Graber på 2:a plats i senaste F3C VM med en nästan helt original SAB Kraken, med F3C blad.
    Så man behöver ju inte dessa dyra helisar för att prestera bra, 90% sitter ändå i fingrarna.
    Och träningen är alltid den bästa investeringen av alla.

Men för en annan dödlig, så finns det ju såklart en del fördelar att kunna "tuna" till sig vissa positiva egenskaper, som en F3C heli tillåter.
    Senast redigerat av Stålis den 2020-04-05 klockan 08:33.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •