Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Panik

Aktiv användare latjos avatar
    Reg.datum
    Oct 2015

Panik

Hej
    Var ute och skulle testflyga Kraken då följande hände,först lite info.
    Fbl controler Spirit Pro Bank 0 1 2
    TX spektrum DX9 F-mode 1=1650rpm Stabilisering i fbl bank0(Hovrar då man släpper spakarna)
    F-mode 2=1900rpm rescue i fbl bank1(Lägger sig med rotor upp+60%cp)
    F-mode 3=2100rpm bank2 fbl(samma som bank1)
    Aktivering av stabi rescue switch A.

Lyfte hovrade på 3M höjd ca 5M ifrån mig switch A= till,slog över till f-mode 3 direkt,helin försvann rakt upp som en raket,Full -cp
    inget händer då trillar poletten ner,slår över switch A helin kommer ner möjligt ännu fortare men jag lyckades styra upp det hela.
    Efter landning och maxpuls vart det inge mer flugit den dan.
    Det enklaste sättet att förhindra att sånt här händer,hitta rätt cp så att helin bara hovrar eller nån sorts förregling av F-mode
    med mixrar eller logik.
    Nån som har några förslag?
    //Lars
    Goblin 570 carbon- AR7200BX-Kraken-Blade130x-Goblin 420 Spirit pro

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Har du kollat i logg, både signal och vibration?

Hänger inte riktigt med på om du tolkar det som en okontrollerad incident, typ att du upplever att gyrot låser sig och inte tar TX-input under full pitch resan upp. Eller om det är relaterat till ändring av switch A?

Som jag läser det så aktiverar du rescue (A) när du övergår till Bank 2, då får du ju +60%cp upp. Sen slår du ur A, nu utgår ju helin från Pitch-stickans position, dvs var den vid tillfället på den negativa sidan så blir det ju direkt pitch neråt. Rör du därefter stickorna så tar du över kontrollen vilket du verkar ha gjort. Har jag förstått dig rätt då?

Vilken gyrohylla använder du på Kraken? Jag har själv haft vibrationer på min som slagit ut rescue med originaltejp etc.

Min uppfattning är oavsett gyromärke på heli att rescue är en panikåtgärd, inte en flyg-eller hovringshjälp, framför allt inte i den här storleken på heli. Ska man testa så upp med den högt och träna på att ta dig ur olika situationer. Använd inte rescue 5m i från dig av säkerhetsskäl.
    OXY5 :: 700Sport :: Kraken | Brain & Jeti

Reg.datum
    Oct 2015
    Hej Desmo
    Det var ju en fadäs av mig,gyrot gjorde pricis det det skulle.Jag skulle ju naturligtvis avaktiverat switch A innan jag ändrade till f-mode 3.
    Alltså bank 0 bara stabilisering,bank 1 2 rescue.
    bank 0 tänkt för start landning.I Spirit så får man ange vilken cp man vill ha när man programerar rescue i gyrot,som sagt var det en testflygning så jag satt +60% tänkte att helin skulle stiga sakta.Men det var ju alldeles för mycket.
    Alltså jag lyfte med switch A=till och bank0,då är stabi aktiverat helin är lättmanövrerad,ändrade f-mode med switch A=till då blir ju rescue
    aktiverat.Vad jag menar om det på något sätt går att förhindra att man gör såna fel som jag gjorde?
    Det kan bli många switchar hold,rescuestabi samma switch,autos bailout.Står nån fel kan det gå åt H-vete
    kolla här http://manual.spirit-system.com/inde...=Configuration
    //Lars
    Senast redigerat av latjo den 2020-02-13 klockan 13:37.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Var inte hård mot dig själv, det är lätt hänt. Min första erfarenhet av self-level var toppen i 3sek... slog över spaken men det fanns en 45graders begränsning på cyclic som jag inte tänkte på. Kunde pga av det inte väja undan för björken utan klippte toppen rätt av. Fick leta en stund efter kadavret. Blev fjädrande spak efter den incidenten.

Personligen skulle jag ge tipset att istället för att använda stabilisering vid start och landning, göra en mjuk bank på 0, så du får förtroendet att göra detta utan hjälpmedel. Tre bra sätt är att öka cyclic expo, minska cyclic rotation rate, minska cyclic gain på den banken.
    Lägg rescue på separat knapp.
    Lägg stabilisering på banken som ligger längst bort på spaken (bank 2), så du aktivt går dit när du behöver den.
    På så sätt undviker man det du beskriver.

Reg.datum
    Oct 2015
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Var inte hård mot dig själv, det är lätt hänt. Min första erfarenhet av self-level var toppen i 3sek... slog över spaken men det fanns en 45graders begränsning på cyclic som jag inte tänkte på. Kunde pga av det inte väja undan för björken utan klippte toppen rätt av. Fick leta en stund efter kadavret. Blev fjädrande spak efter den incidenten.

Personligen skulle jag ge tipset att istället för att använda stabilisering vid start och landning, göra en mjuk bank på 0, så du får förtroendet att göra detta utan hjälpmedel. Tre bra sätt är att öka cyclic expo, minska cyclic rotation rate, minska cyclic gain på den banken.
    Lägg rescue på separat knapp.
    Lägg stabilisering på banken som ligger längst bort på spaken (bank 2), så du aktivt går dit när du behöver den.
    På så sätt undviker man det du beskriver.
    Hej
    Följer ditt råd,bank0 ingenting,ställer ner rotation speed cyclic rudder,+lite expo i TX istället.
    Bank1o2 rescue på switch A,vilket gör att jag inte behöver använda swA annat än i nödfall.Har lagt swA på prechecklistan före start.
    //Lars

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2014
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Jag har själv haft vibrationer på min som slagit ut rescue med originaltejp etc. .
    Ursäkta trådkapning, men hur kraftiga vibrationer hade du då? Har själv problem med ett braingyro i en trex där vibr.loggen ser utmärkt ut, men ändå menar MSH att annan gyrotejp fixar rescueproblemen.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Citat Ursprungligen postat av David Visa inlägg
    Ursäkta trådkapning, men hur kraftiga vibrationer hade du då? Har själv problem med ett braingyro i en trex där vibr.loggen ser utmärkt ut, men ändå menar MSH att annan gyrotejp fixar rescueproblemen.
    När det gäller Brain och vib-logg så är det inte bara höga nivåer på resp axel som skapar rescueproblemen. Jag kunde inte se några peakar alls på min, däremot var det låga vibrationer på alla axlar, blir som ett multifärgat sjögräs längt ner. Ser olika ut men ger samma problem.

Just på Kraken kom denna typ av sjögräs-vib från ELE-servot, det fick en självvibration över 1800rpm som fortplantade sig i FBL-hyllan. Löste jag det genom att ta bort antennfästet som sitter på ELE-servot eftersom det förstärkte vibrationerna och satte på en 3mm-gyrotejp. Antar att det är det som MSH menar - åtgärda vib-källan eller dämpa fortplantningen till gyrot med tjockare tejp, är väl de två alternativ som finns.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2014
    Tack för beskrivning. Sjögräs har jag kanske lite, men det har jag nog även på mina andra helis utan att få problem. Lurar på om det är fel på gyrot eller ej. Hur pass förvirrad var rescue i ditt fall? Från lite offset på horisonten till helt galen?

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Kan enklast beskriva det som att den tappar en axel av de tre, så helin vinklar sig hastigt bakåt eller åt en sida.

Fast effekten är beroende på hur helin är positionerad när spaken slås i. Från hovring inte så farligt, mitt i en manöver typ piroflip eller liknande så en rätt hård o läskig förflyttning.

O tanken med rescue är ju inte att nyttja det vid hovring utan när allt är under som störst belastning, typ snett ner full fart mot backen... därför är min erfarenhet att man ska undersöka vibbar i loggen fast det funkar vid hovring.

Vad är det för heli?

Reg.datum
    Oct 2015
    Hej
    Rescue borde funka lika på alla gyron, så kolla in det här.
    http://manual.spirit-system.com/inde...precise_Rescue
    //Lars

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •