Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Smörja/olja/lagerbyte

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015

Smörja/olja/lagerbyte

Finns det någon svensk butik som säljer smörjnings oljan du ska använda vid motorns lager samt andra lager?

Vid vilken intervall bör man byta alla lager i helin?

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Användare
    Reg.datum
    Mar 2017
    Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlägg
    Finns det någon svensk butik som säljer smörjnings oljan du ska använda vid motorns lager samt andra lager?

Vid vilken intervall bör man byta alla lager i helin?

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
    Jag undrade själv samma sak en tid tillbaka och då fick jag svaret av en person som sa att man kan köra rätt länge på lagrena han hadde flera hundra flygningar utan att ha bytt lager.

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Citat Ursprungligen postat av dustcart Visa inlägg
    Jag undrade själv samma sak en tid tillbaka och då fick jag svaret av en person som sa att man kan köra rätt länge på lagrena han hadde flera hundra flygningar utan att ha bytt lager.
    okok ... vad använder du för olja för smörja lagerna / samt motorn ?

Användare
    Reg.datum
    Mar 2017
    Just nu har jag hudys lagerolja den är tunn. Jag tänkte mer pga intresse och skoj skull prova reparera kullager som ligger hemma. Kul å lära sig nya saker och prova sig fram. Lägga i aceton och smörja på nytt. Har inte kommit igång med det ännu. Du kan väl använda vilken kullager olja som helst som.är anpassad till små kullager. Jag ska lägga en flaska scorpion lagerolja i nästa beställning från tyskland den är väl gjord just för motorlager men det blir längre fram i framtiden. Jag tror dem flesta idag bara köper nya lager istället för att besvära sig.

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Citat Ursprungligen postat av dustcart Visa inlägg
    Just nu har jag hudys lagerolja den är tunn. Jag tänkte mer pga intresse och skoj skull prova reparera kullager som ligger hemma. Kul å lära sig nya saker och prova sig fram. Lägga i aceton och smörja på nytt. Har inte kommit igång med det ännu. Du kan väl använda vilken kullager olja som helst som.är anpassad till små kullager. Jag ska lägga en flaska scorpion lagerolja i nästa beställning från tyskland den är väl gjord just för motorlager men det blir längre fram i framtiden. Jag tror dem flesta idag bara köper nya lager istället för att besvära sig.
    vilken sida från tyskland beställer du från ?

Aktiv användare Tobbe Arnessons avatar
    Reg.datum
    Oct 2019
    Jag har TKO Speed X till mina lager.

https://www.kullagergrossisten.se/pr...x-kullagerolja

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Varför ska man smörja kullagerna?
    Har inte smort något kullager i en helikopter sedan jag började flyga a` 30 år sedan.
    Om man börjar använda olja i kullagerna så måste man smörja kullagerna ofta.
    (de flesta kullagerna är permanent smorda när man köper dem)
    Då är det bättre att montera i nya kullagerna när det behövs.

Aktiv användare Tobbe Arnessons avatar
    Reg.datum
    Oct 2019
    Beror på vilken storlek en har på lagren samt om de är tätade, har metallkåpa eller är helt öppna. Små mikrohelis med öppna lager som har minimala kulor mår bra av en droppe olja ibland, medan mer normala tätade lager klarar sig alldeles utmärkt med fabriksfettet under hela sin livslängd.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •