Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Vad behöver jag ladda ner?

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Tre frågor här:
    – Vilken radio har du? Med VBC gör man på ett sätt, med en annan radio gör man på ett annat sätt.
    – Vilken typ/modell av FBL-controller har du?
    – Är din dator Mac eller Windows och vilket operativsystem har du?

Här är en översikt över olika versioner av Vbar. Jag gissar att du inte har en Neo? Neo är lite annorlunda.

https://www.vstabi.info/en/featurematrix

Jag gissar lite och försöker minnas...

Du har en Futaba radio?
    Du har en Black eller Blueline Vbar standard?

Om du inte har en VBC utan t.ex. Futaba, så kan du inte köra version 6 i din Vbar. Då är det version 5 som gäller.

Har du registrerat dig som innehavare av denna Vbar, med aktuellt serienummer, hos Mikado?

I så fall måste du till att börja med få igång Vstabi på din dator. Jag tror att 5.3.4/5.3.4b är aktuella versioner, men det kan skilja något mellan Mac och Windows. Mac-versionen är 32-bit, så den fungerar ännu inte på OSX 10.15/Catalina, men den fungerar på tidigare versioner.
    Exakt hur beror lite på OS-version, men du kanske behöver installera en drivis i OS innan Vstabi i datorn får kontakt med din Vbar i helikoptern via USB-sladden.

Vstabi är lite "gömd" hos Mikado. När man är inloggad hittar man den under "archive", "V5-archive", "Vbar downloads".
    Det låter som om du kan ha hittat den redan. Om det är rätt version, för rätt OS, som du har hittat?

/Bo
    Denna har jag. Bifogar bild. Jag har en futuba t7c radio och datorn körs med windows 10 64 bitars version. Jag får allt att fungera förutom att programvaran i datorn är antingen för ny eller för gammal. Jag har skapat login på mikados sida så jag kan logga in och nej min enhet syns inte där. Jag har frågat tidigare ägare om nyckeln så jag kan få in den.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Jag tittade lite bättre på din bild nu.
    Du måste börja med att "nedgradera" din Vbar till 5.
    Det görs i två steg, om jag minns rätt.
    1. Gör en "firmware upload" med den speciella "reset-versionen".
    2. Gör sedan en "online update" för att få rätt version-5-program i din Vbar.

/Bo
    jag vill ej bli av med inställningarna som redan är gjorda.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlägg
    jag vill ej bli av med inställningarna som redan är gjorda.
    Ta en skärmdump som visar serienumret och maila till Mikado så registrerar dom Vbaren på dig.

Jag tror inte att det är möjligt att läsa ut inställningarna, med mindre än att du får kontakt med den nuvarande versionen i Vbar. För att få det tror jag du behöver en gammal version av Vstabi som matchar versionen i Vbar. Kanske hade du det på en CD?

I så fall, om du får kontakt med Vbar, kan du åtminstone gå igenom alla inställningsfönster och ta skärmdumpar, så att du dokumenterar det du har nu.

Kanske går det att exportera inställningar och sedan importera dom i den nya versionen, men det skulle jag inte våga. IMO är det säkrare att göra en setup från "scratch".

Första gången man ställer in en Vbar, från början, kan det tyckas lite krångligt. När man väl gjort det en eller att par gånger är det ganska enkelt och rättframt, IMO.

Om du inte lyckas läsa ut dom gamla inställningarna så tror jag att att det kommer att gå bra att göra om setup, från "scratch" efter uppgraderingen.

Posta här om du stöter på problem så är jag säker på att det finns många som kan hjälpa till med råd.

Det finns en hel del instruktioner on-line, inte minst från MrMel på Youtube.

Här är en, men du måste leta på den som passar dig bäst.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Ta en skärmdump som visar serienumret och maila till Mikado så registrerar dom Vbaren på dig.

Jag tror inte att det är möjligt att läsa ut inställningarna, med mindre än att du får kontakt med den nuvarande versionen i Vbar. För att få det tror jag du behöver en gammal version av Vstabi som matchar versionen i Vbar. Kanske hade du det på en CD?

I så fall, om du får kontakt med Vbar, kan du åtminstone gå igenom alla inställningsfönster och ta skärmdumpar, så att du dokumenterar det du har nu.

Kanske går det att exportera inställningar och sedan importera dom i den nya versionen, men det skulle jag inte våga. IMO är det säkrare att göra en setup från "scratch".

Första gången man ställer in en Vbar, från början, kan det tyckas lite krångligt. När man väl gjort det en eller att par gånger är det ganska enkelt och rättframt, IMO.

Om du inte lyckas läsa ut dom gamla inställningarna så tror jag att att det kommer att gå bra att göra om setup, från "scratch" efter uppgraderingen.

Posta här om du stöter på problem så är jag säker på att det finns många som kan hjälpa till med råd.

Det finns en hel del instruktioner on-line, inte minst från MrMel på Youtube.

Här är en, men du måste leta på den som passar dig bäst.

/Bo
    Är inte direkt intresserad av att bli av med allt. Är intresserad av att komma in i den som det är nu

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Är inte direkt intresserad av att bli av med allt. Är intresserad av att komma in i den som det är nu

Då ser jag två eventuella möjligheter att få tag på en gammal Vstabi som fungerar med versionen som du har i din Vbar.

– Fråga här om det är någon som har en gammal version ligger.

– Fråga Mikado om dom har och kan ge dig tillgång till en sådan gammal version.

5.2 som du har är daterad 2011-09-01.
    5.3, som ersatte 5.2, kom 2012-06-07.

Jag skulle inte bli överraskad om det visar sig att du blir tvungen att uppgradera och göra om din setup.

Här kan du läsa lite om gamla versioner.

https://www.vstabi.info/en/V5_versions

Det finns en länk till motsvarande pc-program (till 5.2), men den fungerar inte.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Då ser jag två eventuella möjligheter att få tag på en gammal Vstabi som fungerar med versionen som du har i din Vbar.

– Fråga här om det är någon som har en gammal version ligger.

– Fråga Mikado om dom har och kan ge dig tillgång till en sådan gammal version.

5.2 som du har är daterad 2011-09-01.
    5.3, som ersatte 5.2, kom 2012-06-07.

Jag skulle inte bli överraskad om det visar sig att du blir tvungen att uppgradera och göra om din setup.

Här kan du läsa lite om gamla versioner.

https://www.vstabi.info/en/V5_versions

Det finns en länk till motsvarande pc-program (till 5.2), men den fungerar inte.

/Bo
    jag har fått in vbaren på mitt konto nu ... men dom på mikado (har mailat med dom ) säger jag måste uppgradera... och dom tror inte jag kommer mista några inställningar.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    jag har fått in vbaren på mitt konto nu ... men dom på mikado (har mailat med dom ) säger jag måste uppgradera... och dom tror inte jag kommer mista några inställningar.
    Det tror inte jag heller, men det är svårt att garantera.
    Alla parametrar som är sparade ligger i en liten "databas" i Vbaren. När det kommer en ny version, med nya funktioner så måste "databasen" uppdateras. Om det blir rätt till 100% så är det bara att köra. Om det inte blir rätt till 100% så kan det vara svårt att veta vad som är fel.
    Jag har ett par gånger "blåst" firmware och uppgraderat/ominstallerat. Jag har också någon gång fått problem i samband med uppgradering. Därför har jag gjort som rutin att göra en ny setup. Min erfarenhet är att det oftast går på mindre än en kvart, efter dom första två gångerna. Första gången tog betydligt längre tid eftersom man skulle lära sig hur det hela hänger ihop.

Testa att uppgradera. Gör en ordentlig preflight check, både hemma, med ström bara på elektroniken, och på fältet, innan du lyfter, så att du ser säkert att allt rör sig rätt och att allt kompenserar rätt. Om det gör det, så brukar det gå att flyga.

Gå också igenom alla inställningar i Vstabi, efter uppgraderingen, och se att allt ser rimligt ut. Om det är din första Vbar så kanska det är en bra idé att dokumentera alla inställningar, t.ex. med skärmdumpar?

Då har du också dokumenterat hur det var från början, t.ex.:
    – Om du ändrar något och inte kommer ihåg vad du hade från början.
    – Om du ser någon egenhet när du flyger och vill fråga här vad det kan bero på.

Tre exempel på sådant som är bra att upptäcka, om du inte redan gjort det, är:
    – Trimflight.
    – Autotrim.
    – Hur du väljer mellan banker och att justera tailgain i radion.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Det tror inte jag heller, men det är svårt att garantera.
    Alla parametrar som är sparade ligger i en liten "databas" i Vbaren. När det kommer en ny version, med nya funktioner så måste "databasen" uppdateras. Om det blir rätt till 100% så är det bara att köra. Om det inte blir rätt till 100% så kan det vara svårt att veta vad som är fel.
    Jag har ett par gånger "blåst" firmware och uppgraderat/ominstallerat. Jag har också någon gång fått problem i samband med uppgradering. Därför har jag gjort som rutin att göra en ny setup. Min erfarenhet är att det oftast går på mindre än en kvart, efter dom första två gångerna. Första gången tog betydligt längre tid eftersom man skulle lära sig hur det hela hänger ihop.

Testa att uppgradera. Gör en ordentlig preflight check, både hemma, med ström bara på elektroniken, och på fältet, innan du lyfter, så att du ser säkert att allt rör sig rätt och att allt kompenserar rätt. Om det gör det, så brukar det gå att flyga.

Gå också igenom alla inställningar i Vstabi, efter uppgraderingen, och se att allt ser rimligt ut. Om det är din första Vbar så kanska det är en bra idé att dokumentera alla inställningar, t.ex. med skärmdumpar?

Då har du också dokumenterat hur det var från början, t.ex.:
    – Om du ändrar något och inte kommer ihåg vad du hade från början.
    – Om du ser någon egenhet när du flyger och vill fråga här vad det kan bero på.

Tre exempel på sådant som är bra att upptäcka, om du inte redan gjort det, är:
    – Trimflight.
    – Autotrim.
    – Hur du väljer mellan banker och att justera tailgain i radion.

/Bo
    hur ska jag kunna gå genom alla inställningar som är gjorda på vbaren ? jag kommer ju inte åt den då jag inte har programmet med version 5.2.4 jag måste hitta den installations filen för få de till att fungera så jag kommer åt nuvarande konfiguration ...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •