Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Bantam e-station bc8dx

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Citat Ursprungligen postat av mikaelbe Visa inlägg
    Min laddare hade problem när det var överspänning och då laddades cellen med överspänning ur en stund, sen blev det överspänning igen när den drog igång igen och så höll det på så tills förhoppningsvis alla cellerna landar på 4,2 V. Det är ju väldigt låg laddström, typ 10 mA eller så om det är nära 4,2 V, så jag tror inte det är laddaren som inte orkar med. I inlägg #18 har du en cell på 4,14 V och en på 4,21 V, överspänning. Så här vill den nog hålla på ett tag och trycka upp cellen med lägst spänning, växelvis som den måste stänga av för att ladda ur cellen med överspänning. Man kan väl kolla hur det ser ut och sen bara stänga av när det ser OK ut?

Urladdning och storage använder inte balansering, där töms acken bara tils rätt spänning erhållits, så där finns inte det här problemet. Om du laddar utan balansering borde du inte heller ha några problem, men det vill man väl inte använda.

Såg ett inlägg på Youtube där man kopplade in cellerna en och en via balanskontakten och laddade, men det känns lite vanskligt om man skulle koppla fel och sen kan man nog inte kräma på med ström den vägen.
    Med andra ord så borde de gå snabbare om ja ändrar slutresultatet med 60mv differans istället för auto som blir 10mv som max?

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Användare
    Reg.datum
    Mar 2017
    Ja, det skulle nog kunna funka.

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Ja, det skulle nog kunna funka.
    får prova de där då så får vi se... jag provade även byta nätdel men de gjorde nada skillnad. kan ju balansera upp cellerna med min isdt bg 8s monitor om de skulle behövas efter laddat dom med 60mv differans som max. såg där fanns en sådan inställning.

Användare
    Reg.datum
    Mar 2017
    Oj, har du en sån balanserare, den såg smarrig ut . Ja, jag tänkte också på det. Möjligen skulle det gå snabbare att ladda om man först balanserar dem med den manicken, men hur lång tid tar det? Kanske den inte drar ut så mycket ström, men cellerna borde inte skilja jättemycket, annars kanske det är nåt fel på nån/några av dem.

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Oj, har du en sån balanserare, den såg smarrig ut . Ja, jag tänkte också på det. Möjligen skulle det gå snabbare att ladda om man först balanserar dem med den manicken, men hur lång tid tar det? Kanske den inte drar ut så mycket ström, men cellerna borde inte skilja jättemycket, annars kanske det är nåt fel på nån/några av dem.
    jo jag har en sådan köpte den för kunna övervaka lithium cellerna jag har i min ljudbil men den fick jag ju nytta av här med...

Användare
    Reg.datum
    Mar 2017
    Jag kollade i manualen till BC6 och tydligen så kan discharge övervaka individuella celler och balansera om man satt i balanskontakten. Fast då går den ner till 3 V/cell, så det tar ju tid att ladda fullt ändå.

Intressant att se dina experiment i alla fall, hoppas du kommer fram till nån bra metod .

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Jag kollade i manualen till BC6 och tydligen så kan discharge övervaka individuella celler och balansera om man satt i balanskontakten. Fast då går den ner till 3 V/cell, så det tar ju tid att ladda fullt ändå.

Intressant att se dina experiment i alla fall, hoppas du kommer fram till nån bra metod .
    Storage laddning så balanserar min ner cellerna till 3.7 volt per cell...

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    nu har jag provat lite... verkar som att ändrar jag balans differansen på laddaren o sätter på första valet dvs att det får diffa 60millivolt mellan cellerna o SEN kör igång vanlig balansering så klarar den det. dock har jag bara provat på min sändaracc för tillfället men när tillfälle ges ska jag prova på dom större accarna med o se ifall de går snabbare.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •