Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: nätagg till laddare

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015

nätagg till laddare

tjoho. jag har sett att flera har serie kopplat nätdelar/nätagg till sina laddare ... varför gör man detta?
    jag antar det är för ampere inte räcker till från ett nätagg? själv har jag ett nätagg som lämnar 14.6 volt och 100 ampere.

Ny användare
    Reg.datum
    Aug 2014
    Det är populärt att använda nätagg från en gammal dator (server) då dessa är billiga och förmodligen har bättre kvalitet än alla hobbyprylar man kan köpa. De ger 12 V men många laddare kan inte leverera den effekt de är märkta för om de inte matas med ~30V så då seriekopplar man två för att få 24 V.
    Det krävs ofta att nätaggen modifieras för att kunna seriekopplas, ur elsäkerhetssynpunkt bör man inte göra det om man inte vet vad man håller på med.

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Citat Ursprungligen postat av Tuss Visa inlägg
    Det är populärt att använda nätagg från en gammal dator (server) då dessa är billiga och förmodligen har bättre kvalitet än alla hobbyprylar man kan köpa. De ger 12 V men många laddare kan inte leverera den effekt de är märkta för om de inte matas med ~30V så då seriekopplar man två för att få 24 V.
    Det krävs ofta att nätaggen modifieras för att kunna seriekopplas, ur elsäkerhetssynpunkt bör man inte göra det om man inte vet vad man håller på med.
    så med andra ord bör jag inte få några som helst problem med köra enbart med 14,6volt med nätagg som klarar lämna 100A

Ny användare
    Reg.datum
    Aug 2014
    Stämmer

Jag såg i din andra tråd att du har en BC8DX, en snabb sökning säger att den kan matas med 11-18 V så ditt nätagg räcker och blir över. Ditt nätagg kan leverera 1460 W (14.6*100) medan din laddare max kan utnyttja ~400W (200+200).

Om du seriekopplade två 12 V nätagg för att få 24 V skulle du förmodligen bränna upp laddaren.

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Citat Ursprungligen postat av Tuss Visa inlägg
    Stämmer

Jag såg i din andra tråd att du har en BC8DX, en snabb sökning säger att den kan matas med 11-18 V så ditt nätagg räcker och blir över. Ditt nätagg kan leverera 1460 W (14.6*100) medan din laddare max kan utnyttja ~400W (200+200).

Om du seriekopplade två 12 V nätagg för att få 24 V skulle du förmodligen bränna upp laddaren.
    nja jag tänker mest nätagget för framtida bruk ... har nå hobbyking nätagg till laddaren idag.

Aktiv användare Jannes avatar
    Reg.datum
    Apr 2013
    Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlägg
    så med andra ord bör jag inte få några som helst problem med köra enbart med 14,6volt med nätagg som klarar lämna 100A
    Fördelen med att seriekoppla nätagg är för att höja spänningen och på det viset få upp effekten.
    Anta att du har 2 st agg på 12v som vardera ger 50A och seriekopplar dessa så får du då 24 v 50A
    Alltså dubbla spänningen men samma strömstyrka
    effektmässigt så ger då 1 agg 12x50=600w
    seriekopplat 2 agg 24x50=1200w
    Det ger även andra fördelar som mindre värmeutveckling med högre spänning, man kan gå ner i area på ledare osv, detta gäller dock inte om man ska maxa grejjerna, då finns det inget skäl att gå ner i area, gäller väl mer allmänt
    Sen har även vissa laddare begränsning på strömstyrkan in, tex 4010 duo har en begränsning på 65A så enda sättet för att få ut så mkt effekt som möjligt är att höjja spänningen.
    Det var väl lite grovt förklarat iaf
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    SAB Goblin 700 KSE Protos Max V2 T-rex 700 NITRO rattade av VBC

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •