Gå till helistore.se
Join Helisweden on discord
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tankar kring 6s eller 12 s på Goblin 570 / 580 kraken

Aktiv användare Minis avatar
    Reg.datum
    Aug 2011

Tankar kring 6s eller 12 s på Goblin 570 / 580 kraken

Tjena!

Ni som idag flyger 570 vad kör ni 6s eller 12s? Prestanda mesigt så verkar 6s leverera bra om man nu inte är extrem smack flygare kanske? Men antar att 6s blir lite hårdare på accarna. Nu när 580 Kraken kommer snart att släppas är man ju lite sugen på en men vilken driv Lina skall man köra? Betydligt billigare med 6s för esc motor och accar men 12s går svalare och lite mera tryck. Hur ser ni på det?

//Danne

Forum-räv Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Största fördelen med 550/570 klassen är just att kunna köra med 1 ack tycker jag. Jäkligt smidigt .
    Visst, det blir ju klart större ampere uttag med mindre volt.
    Allt beror nog på hur man flyger.

Själv kikar jag på aligns nya 600 heli som kommer snart.
    Den kommer jag flyga på 6s, men då är jag ingen "smack / pitchpump" flygare :P
    Senast redigerat av Stålis den 2020-05-17 klockan 08:42.
    .:: RVE MERAK 755 F3C ::.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016
    Jag har haft en Goblin 570 och har en Logo 550. Goblin körde jag på 12s och nu kör jag Logo 550 med 6s.

Såvida du inte är hardcore smackflygare och verkligen behöver all kraft du kan få så är 6s mer än tillräckligt. Jag kör med en Pyro 650 och faktiskt 25C accar och det är mer än tillräckligt, visst jag KAN får rotorvarvet att gå ner när jag fulspakar men har också ganska billiga 25C batterier. Det är också fullt möjligt att köra t.ex. 8 celler om man vill ha ett mellanting.

/N

Reg.datum
    Aug 2011
    Intressant! Ja någon hardcore smack flygning är det inget prat om efter jag har tagit upp hobbyn igen efter 4 år ” vila” så är det att försöka sätta det man körde innan. Nyfiken fråga vilken heli gillar du bäst Goblin eller loggan? Hade en logo 600:a och en 400:a sedan testade jag en goblin 500:a som jag också gillade men logo 600:an flyger för jäkla fint. Svårt att utse en vinnare.

Men att återgå till min fundering,lutar mot en 6s om jag köper en kraken är även sugen på en logo 700 också men den är STOR får se vad det blir men kan tänkas att 580 blir en dyr historia när den släpps.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Jag har kört både 6S o 12S och den stora skillnaden är vikt och kraft.

12S blir en lite tyngre setup och kräver därmed lite högre headspeed för samma rörelse. I flygningen är känslan också att man behöver lite mer fart och moment i manövern jämfört mot en lättare 6S maskin. Auto blir också en större utmaning. Däremot kan du fulspaka så mycket du orkar, nästintill omöjligt att bogga. Svinkul om man gillar lite hårdare flygning eller snabba big-air loops etc.

6S med 570-580 blad kan ge höga effektuttag och därmed göra batterierna varma och att de åldras fortare. Men gör en noggrann setup med drevning och governor så kommer det fungera strålande det med.

1st 5000mAh med hög C eller 2st 3000mAh med lägre C skiljer inte jätte mycket i pris. Har du en ok laddare så paralelladdas 2st som tar samma tid som en, så heller ingen direkt skillnad. Så gå på det som känns rätt. Kan inte gå fel med nån av dom.
    OXY5 :: 700Sport :: Kraken | Brain & Jeti

Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Jag har kört både 6S o 12S och den stora skillnaden är vikt och kraft.

12S blir en lite tyngre setup och kräver därmed lite högre headspeed för samma rörelse. I flygningen är känslan också att man behöver lite mer fart och moment i manövern jämfört mot en lättare 6S maskin. Auto blir också en större utmaning. Däremot kan du fulspaka så mycket du orkar, nästintill omöjligt att bogga. Svinkul om man gillar lite hårdare flygning eller snabba big-air loops etc.

6S med 570-580 blad kan ge höga effektuttag och därmed göra batterierna varma och att de åldras fortare. Men gör en noggrann setup med drevning och governor så kommer det fungera strålande det med.

1st 5000mAh med hög C eller 2st 3000mAh med lägre C skiljer inte jätte mycket i pris. Har du en ok laddare så paralelladdas 2st som tar samma tid som en, så heller ingen direkt skillnad. Så gå på det som känns rätt. Kan inte gå fel med nån av dom.

Inga problem med laddningen har samma grejer kvar när jag körde logo 600:an på 12s och parallell laddade. Det som skiljer sig prismässigt är väl egentligen esc och motor. Esc är ju nästan dubbla pengen men visst alltid bra att låta drivlina gå kall. Ja vi får väl se vad det blir kör nu min goblin 420 och 370 så gott det går men det går inte många flighter man saknar en i 550 / 600a Klassen igen lite rejälare i allt och sitter bättre i manövrarna.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016
    En fördel med att hålla sig till 6s är att man kan använda 2 x 6s 5000 accar i en 700-800 heli sen.

/N

Reg.datum
    Aug 2011
    När vi pratar om 6s och nya Kraken. Här är en video på 6s setup känns som om det räcker för en amatör.

https://www.facebook.com/sabhelidivi...719053340165/?

fd. Phasio444 Tommy_Hs avatar
    Reg.datum
    Dec 2013
    Jag skulle påstå att du på sikt har bättre nytta av 12s setup.
    Har haft både logo 550 på 6s o gobin 570 på 12s.
    Om man vill flyga lite större eller hårdare så dödar man 6s ackar redan på 550.
    Bättre att bygga en 12s speciellt på 570.
    Är snällare mot batterierna och gör att dem håller längre.
    Gillade visserligen bra tryck.
    Stretchade även till 610 lite senare för att få 12s setup lätt i luften.
    Tål mer vind också.
    Smaken är som baken dock.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
    Goblin 420
    Realflight/Heli-X, Dx8i.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •