Gå till helistore.se
Join Helisweden on discord
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Lämna enklare manövrar...

Forum-räv Impellers avatar
    Reg.datum
    Aug 2011

Lämna enklare manövrar...

Hej,

Svårt att förklara. Men hur har ni upplevt vilken manöver som fått er att komma ur bekvämlighets zonen?
    Jag är ur spår nu, men minns för några år sedan att bakåtflygnimg i olika riktningar inte var så jobbigt. Nu känns det helt skevt att lägga den inverterat och göra tex en 8:a och kanske gå ur den rätt väg men avslut typ en tic-toc.

Vad är era åsikter, vilken övning har ni nött gör att den typen av manöver/inverterad flygning känts lättare?
    What the fuck is WTF?

Aktiv användare Minis avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Tjena! Efter jag har tagit upp flygandet igen så har jag tittat en hel del på smack talk. Och Bert pratar väldigt mycket om att lära sig att styra med Cyclic spaken I manövrar kan vara den enklaste manövern. Exempel att träna i simulatorn- ta upp helin 1,5 m och hovra ge väldigt lite rider höger / vänster så helin börjar att snurra för att helin skall kunna hålla samma position så måste man ”dutta” korrigera med cyclic spaken hela varvet runt. Eller lite mera avancerat ta exempelvis 4 point tic tock för att få den snygg och på samma ställe ( jag tränar fortfarande mycket på denna ) men man kan ju göra det enkelt att ”bara” ge rudder utslag 45 grader hela tiden och möta med cyclic. Men för att få den mera flytande och inte så stel så nära man startar manövern med nose upp och tick tocks så ger jag rudder och även samtidigt med cyclic Så helin vrider sig 45 grader till sido tick tock blir mera en diagonal spak rörelse( svårt att förklara ).

Men med detta tänk så har jag lättare att börja lära mig att styra helin i alla riktningar ( mycket träning kvar dock )
    Senast redigerat av Mini den 2020-06-18 klockan 05:50.

Forum-räv Impellers avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Tack Mini, allas erfarenhet är tacksamt. Tycker själv det är svårt då cylic vill annat. .tar till mig detta ska utredas vidare. Tack!!
    What the fuck is WTF?

Halva piroflippar Ingen klurig manöver i sig och själv ser den kanske inte jättesnygg ut men den är klockren "igångsättare" för manövrar och gör övergångar mjuka och ger ett härligt flow i flygning. Går använda till att "starta" sidledes tic-tocs baklänges, funnels, vanlig inverterad baklängesflygning, mobius(stavning? Baklänges 8or där halva är inventerade) etc

För mig (och säker många andra) är det bra träning för att få in stickrörelser på allt samtidigt vilket underlättar i andra manövrar.

Allt jag nämnt ovan är inte med men ett litet klipp på vad jag menar kanske förklarar det enklare
    Gaui x7, Logo 550sx, Oxy 4

www.helistore.se
    Reg.datum
    Oct 2011
    Boorientation!!
    Det bästa för att komma framåt och vara avslappnad ner helikoptern hamnar i konstiga vinklar:

Forum-räv Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Framlänges och baklänges 8or, och behålla farten samt höjden. Sen gå över till samma men inverterat.
    Att just behålla farten och hålla samma höjd är en utmaning, men bra träning ( även när man flyger upprätt ).

Sen att träna på å flyga skala-likt nån acc på lägre varv, är faktiskt underskattat träning. Då får man in kombon cyclic/pitch/roder, och tränar muskelminnet utifrån olika vinklar.
    Ser många som kan flyga 3D, men som sen kan ha svårt å landa snyggt, blir ryckigt, man lixsom hovrar ned helin, tail-in från hög höjd istället för att flyga ned maskinen snyggt å kontrollerat.
    Är en stor förespråkare att man "måste lära sig krypa innan man börjar gå".
    Senast redigerat av Stålis den 2020-06-18 klockan 09:39.
    .:: RVE MERAK 755 F3C ::.

Forum-räv Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av christoffer Visa inlägg
    Boorientation!!
    Det bästa för att komma framåt och vara avslappnad ner helikoptern hamnar i konstiga vinklar:
    +100
    .:: RVE MERAK 755 F3C ::.

Forum-räv vic2007s avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    fokus på setup är viktigare tycker jag
    Gaui X7 - Logo700/550SX - Goblin380 - Gaui X3
    <Vbar Control Touch> NeXt CGM

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer