Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Nybörjare. Komma igång igen

Nybörjare. Komma igång igen

Tjo!
    Är rätt ny inom RC Flygning. Endast flugit Wltoys V911, och började lite smått att flyga med en XK K110 tills jag kraschade den rätt fort.
    Har nu beställt en ny XK K110 och tänkte börja igen.
    Har även funderingar på att införskaffa mig en annan helikopter för att lära mig 6ch och 3D. Sneglat på en Blade 230S. Har också kollat på en Fly Wing FW450 som har GPS i sig och verkar vara väldigt bra för nybörjare.

Borde jag kanske fortsätta träna med min XK K110? Vad är nästa steg? Eller rekommenderar ni någon annan heli?
    Har någon kanske någon begagnad som samlar damm ?

Kan även tillägga att jag har PhoenixRC 5.5 Simulator som jag kör med min XK K110 sändare..Tycker dock det är rätt tråkigt o sitta framför dumburken.

Mvh
    Tosskotten

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Citat Ursprungligen postat av Tosskotten Visa inlägg
    Tjo!
    Är rätt ny inom RC Flygning. Endast flugit Wltoys V911, och började lite smått att flyga med en XK K110 tills jag kraschade den rätt fort.
    Har nu beställt en ny XK K110 och tänkte börja igen.
    Har även funderingar på att införskaffa mig en annan helikopter för att lära mig 6ch och 3D. Sneglat på en Blade 230S. Har också kollat på en Fly Wing FW450 som har GPS i sig och verkar vara väldigt bra för nybörjare.

Borde jag kanske fortsätta träna med min XK K110? Vad är nästa steg? Eller rekommenderar ni någon annan heli?
    Har någon kanske någon begagnad som samlar damm ?

Kan även tillägga att jag har PhoenixRC 5.5 Simulator som jag kör med min XK K110 sändare..Tycker dock det är rätt tråkigt o sitta framför dumburken.

Mvh
    Tosskotten
    Nu har jag inge koll på hur många kanaler din heli har men 4 kanals helisar o 6 kanals är som natt och dag. Och simulatorn må vara tråkig ibland men den är förbannat bra att öva i såvida man ej vill spendera massa pengar o lägga massa extra timmar på laga o ställa in.. ja e inge proffs flygare. Jag har precis börjat flyga 8or i verkligheten o lite med nosen mot mig. O ja har spenderat minst 40-50 timmar i simulatorn. Kan även tillägga att ja tyckte de va dötrist med simulator i början men uppskattar den mer idag.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
    Senast redigerat av n30 den 2020-06-18 klockan 22:48.

V911 är 4 kanals, och XK K110 är 6ch 3d. Har inte flugit så värst mycket med XKn ännu.

Vilken simulator använder du? Och vilken heli började du flyga med?

Användare
    Reg.datum
    Mar 2017
    Det är bra att beställa en hel drös med reservdelar samtidigt som man köper en heli. Speciellt en sån liten XK K110 verkar det vara rätt billigt. Den har väl även nåt stabiliseringsläge, det är ju bra. Det kan man börja med och kanske det är lätt att snabbt slå om från 3D till stabiliseringsläge och vice versa? Vid en krasch kan man försöka hinna stänga av motorn innan man kraschar, det kan rädda väldigt mycket. Simulator som jag använder är Heli-X, kostar ca 500 kr, men kan testas gratis först. Bra att öva mycket i simulator, lite tråkigt men billigare än att krascha IRL.

En helikopter med GPS låter lite tråkigt för mig, men det kanske är bra i början. Kanske blir en risk att man inte lär sig flyga helikopter "på riktigt", men om man kan slå av GPS:en så är det nog inte så tokigt.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016
    Det finns lite olika uppfattning om hur det är lättast att lära sig. En del tycker att man skall köpa något som är billig att krascha. Jag tycker man skall köpa något som är lite större, be någon erfaren om hjälp och ställa in den väldigt snällt.

Mina F3C helisar kan man dra spaken åt ena eller andra hållet (vid hovring) och du har säkert 7-10 sekunder innan du är "illa ute".

Jag tycker 500-550 är en bra storlek att börja med. Den är enklare att se i luften, men kan klara sig med ett 6s 5000 acc, det blir "hyfsat" billig att krascha. Så klart kostar det mer än en 450 men de flesta gången jag kraschat 450 har det berott på att jag förlorat orienteringen och/eller inte ser fanstyget...

Allt under 450 är faktiskt riktigt skitsvårt att lära sig flyga med.

/N

www.helistore.se
    Reg.datum
    Oct 2011
    Citat Ursprungligen postat av nicco Visa inlägg
    Det finns lite olika uppfattning om hur det är lättast att lära sig. En del tycker att man skall köpa något som är billig att krascha. Jag tycker man skall köpa något som är lite större, be någon erfaren om hjälp och ställa in den väldigt snällt.

Mina F3C helisar kan man dra spaken åt ena eller andra hållet (vid hovring) och du har säkert 7-10 sekunder innan du är "illa ute".

Jag tycker 500-550 är en bra storlek att börja med. Den är enklare att se i luften, men kan klara sig med ett 6s 5000 acc, det blir "hyfsat" billig att krascha. Så klart kostar det mer än en 450 men de flesta gången jag kraschat 450 har det berott på att jag förlorat orienteringen och/eller inte ser fanstyget...

Allt under 450 är faktiskt riktigt skitsvårt att lära sig flyga med.

/N
    +1
    Klassisk 30size dvs 550 måste vara det optimala att lära sig på.
    Det enda negativa kan vara nerverna då den upplevs som lite stor och dyr..

Användare
    Reg.datum
    Mar 2017
    Citat Ursprungligen postat av christoffer Visa inlägg
    +1
    Klassisk 30size dvs 550 måste vara det optimala att lära sig på.
    Det enda negativa kan vara nerverna då den upplevs som lite stor och dyr..
    Kan nog hålla med att det troligen är enklare med en större. Min största är en 250, den är klart stabilare än en pytte, men ändå ganska liten. Vore kul med en större, men jag bor i lägenhet och måste tänka på det begränsade utrymmet med alla roliga leksaker! Synd om mig . En liten pytte går knappt sönder heller om man skulle göra fel, men man får försöka landa "mjukt". Dock tappar man kontrollen på den om den kommer 20 meter bort, ser den knappt.

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

Användare Winders avatar
    Reg.datum
    Aug 2019
    Jag vill absolut pusha för simulatorträning. Det man inte klarar där klarar man absolut inte i verkligheten när alla andra faktorer också är med. Flugit heli i ca 2 år med massor av simulatorträning och tycker saker börjar falla på plats. Inte så avancerat men tryggt. Kör Next. Blåser det en dag som jag planerat flyga på så kör jag sim istället.

Tacksam för alla svar! Fick hem min nya XK K110 igår. Kom hem relativt snabbt från Kina.
    Fick bindat den till min gamla kontroll idag iaf. Får se om man vågar ut och flyga någonting nu snart

Ska försöka börja nöta mer i min simulator. Även testa på andra som är nämnda

Om vi säger att man ska skaffa sig en 500+ Heli. Vad kostar en sådan på ett ungefär? Behöver jag ha en ny transmitter? (XK X6 har jag nu)
    Senast redigerat av Tosskotten den 2020-06-24 klockan 21:35.

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Citat Ursprungligen postat av Tosskotten Visa inlägg
    Tacksam för alla svar! Fick hem min nya XK K110 igår. Kom hem relativt snabbt från Kina.
    Fick bindat den till min gamla kontroll idag iaf. Får se om man vågar ut och flyga någonting nu snart

Ska försöka börja nöta mer i min simulator. Även testa på andra som är nämnda

Om vi säger att man ska skaffa sig en 500+ Heli. Vad kostar en sådan på ett ungefär? Behöver jag ha en ny transmitter? (XK X6 har jag nu)
    Större helikopter är oftast enklare att hantera då den inte är lika vindkänslig samt lika ivrig om man säger så... jag hade 1 st 250 o 2 st 450 med tidigare men de va inget för mig då de oftast blåser där jag bor. Tillräckligt för dom ska vara jobbiga att hantera. Jag är långt ifrån duktig på flyga men i verkligheten har jag kommit så pass långt så jag vågar flyga i 8or o lite mot mig själv. Detta hanterar jag utan problem i simulator. Men jag är mesigare i verkligheten än jag är i simulatorn.. jag flyger för de mesta i next cgm.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •