Gå till helistore.se
Join Helisweden on discord
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 4s batteri till 3s batteri konfig

Användare
    Reg.datum
    Mar 2017

4s batteri till 3s batteri konfig

Jag har några 4s 2300 mAh batteri. Funderar lite på en 450 heli, t ex en Align 450 som egentligen är konfigurerad för 3s 2200 mAh. Skulle det funka att använda mina batterier till detta? Det blir ca 80 gram mer och man kanske kan ställa in governor för att få lämpligt varvtal?

Forum-räv
    Reg.datum
    Apr 2015
    Risken är väl att esc/motor tar skada

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Aktiv användare Minis avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Vad är det för fartreglage? Tar den 4s gör den det skall det väl inte vara något problem. Beroende på flygstil typ hård 3D så vill man ha en så lätt heli Som möjligt. Men lite tyngre accar funkar för mig iaf dock får man kolla så de passar höjd/ bredd.

Aktiv användare Minis avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Såg nu att du funderar på en 450 heli. Se till att fartreglaget är för 4-6s då funkar accarna sedan om de får plats är en annan fråga.

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Blog Entries
    5
    Inga problem att gå upp till 4 celler. Jag har kört 3 cells align helis på 6 celler. Jävlar vad det blir kraft i helin dom flesta lv fartreglagen klarar 6 celler

Skickat från min SM-A505FN via Tapatalk
    Sir Kraschalot.

Användare
    Reg.datum
    Mar 2017
    Nu har jag skaffat en Assault 470L med YGE ESC. Kanske inte är så lätt att växla mellan 3 och 4 celler, då man för mer än 3 celler måste ställa in antal celler i ESC vad jag förstår. Detta för att den ska veta om den ska stänga av. Tror inte Talon behöver veta det eller, den räknar ut själv, man sätter väl alltid in fulladdade batterier?

Sen kanske jag får ha nån switch så att jag kan växla olika throttle-kurvor mellan 3s och 4s. Vill inte spränga nåt om det varvar för mycket. Motorn är på 3700 kV och är anpassad för 3s. Alternativt är väl att byta pinion, men då får man bestämma sig för 4s.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •