Gå till helistore.se
Join Helisweden on discord
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Jag vill flyga skala, men ...

Ny användare Liptons avatar
    Reg.datum
    Jun 2015

Jag vill flyga skala, men ...

... men inser att jag behöver träna mycket innan. Vad tros om detta upplägg jag kör sedan i maj? Minst 5 minuter om dagen i det som passar bäst, beroende på vindar och tid:
    Simulator
    Inomhus - Blade 70S
    Trädgården - XK124 (lite försmak på skala iaf)
    På flygfältet - Trex 450LP
    Har nu också en begagnad Fireball som jag försöker få igång Vbar på. Suck.

Syftet är att minska min kraschrisk väsentligt. Några ambitioner på 3D eller avancerat har jag inte.

I slutet av sommaren hoppas jag var redo för min första skalaheli. Kanske bygger jag på 450 om den fortfarande är hel då, annars blir det nog en med 450-470 mekanik.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    All spaktid är bra tid. Såväl sim som mikroheli eller Fireball. Så du är på rätt väg, tveka inte på det även om det är många frågor i början.

Generellt i starten så är det väl att man plötsligt tappar orienteringen och så smäller det. Osså undrar man varför eftersom det kändes så bra innan. Det har ofta en orsak i att man inte kan alla orienteringar. Så skriv ner vad du kan och inte kan, framåt, bakåt, nose in, cirkel vänster, höger etc. Gör det du kan med heli. Träna på det du inte kan i sim.

Fuskar du innebär det sannolikt en krasch, lägg inte så stor vikt vid det, notera, laga och fortsätt. Det ger resultat. Lycka till!
    Oxy & Goblin | Brain & Jeti

Reg.datum
    Jun 2015
    Bra tips, jag skall tänka på att notera vad jag inte kan och öva på det - inser att jag ofta missat detta.
    Förut har krascher, väntan på reservdelar, dåligt väder och annat gjort att jag kommit bort från lärandet och återgått till flygplan. När jag försökt komma igång igen känner jag mig som den evige nybörjaren. Så skall det inte bli sommaren 2020 - nu är det en lite mer disciplinerad satsning som gäller och hoppas det skall löna sig. Tack för uppmuntran!
    Senast redigerat av Lipton den 2020-07-08 klockan 11:08.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Systematisk träning låter skittrist, men skulle säga att det minskar risken för att dra fel sticka radikalt, vilket låter som ditt mål.
    För att ge ett exempel gjorde jag en checklista åt mig själv efter att jag kraschat 3ggr samma vecka o var på väg att ge upp, utgick från den i sim sedan. Skillnaden var markant, krascherna uteblev och dessutom blev det roligare för jag såg tydligt vilka framsteg jag gjorde även om flygningen just då såg kantig ut.

Kan tex se ut så här:
    Hovring / Flight fram och tillbaka
    _Höger _ Vänster _ Nos in _Tail in

Cirkel åt höger upprätt
    _Nos först _Tail först

Cirkel åt vänster upprätt
    _Nos först _Tail först

Lista det som är relevant för dig. Använd de du checkat av på din skala-heli. Träna de andra i sim, så är du snart igång.
    Oxy & Goblin | Brain & Jeti

Reg.datum
    Jun 2015
    Mycket bra, har börjat med detta och hoppas på resultat snabbt!

www.helistore.se
    Reg.datum
    Oct 2011
    Borientation!
    Alla borde träna på detta minst en gång i veckan. (man kan ju förstås göra de delar som känns bekväma, alltså vänta med de inverterade grejerna)

Reg.datum
    Jun 2015
    Med min inriktning mot skalaflygning så känns det som jag kan skjuta på inverterad flygning rätt länge.
    Skönt att man inte är ensam om att tycka det är tråkigt att traggla basala övningsmoment.

Reg.datum
    Jun 2015
    Vill bara ge mig själv en liten uppmuntran för att jag prioriterat spaktid senaste månaden - 40 flighter på 450 och 15 på Fireball. Och då har bara första veckan semestern avverkats!
    6DC6F9A7-5DCA-453F-A9B3-734359CF7327.jpeg

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2013
    Övning ger färdighet, finns tyvärr inga genvägar.
    Sen är det skoj att hitta någon att träna o ha skoj med, för att åka ut till fältet själv är inget skoj.
    Vario Ec135, Vario XLV, Robbe UH-1D.

Reg.datum
    Jun 2015
    Jo jag åker ofta till fältet, men det är bara jag som flyger heli. Fast flera har börjat tala om att ta fram en heli de har gömmorna efter ha sett mitt idoga tränande. Hoppas jag inspirerar till lite nya heliflygkamrater i klubben.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •