Gå till helistore.se
Join Helisweden on discord
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Omphobby m2 explore

Ny användare Liptons avatar
    Reg.datum
    Jun 2015

Omphobby m2 explore

Nu dök min OMPHOBBY M2 Explore upp som jag beställde för drygt en månad sedan. Hoppas mycket att denna lilla krabat skall vara en kraschtålig trainer för mindre ytor när jag inte åker till flygfältet. Dessutom verkar dess prestanda kunna överträffa mina förmågor och mål för en lång tid framöver. Ganska osäker på vad jag gett mig in på med Open Flight Controller, men hoppas ha den i luften snart ändå.

https://ohiomodelplanes.com/collecti...xplore-version

DE21476F-6CD3-4063-B1AD-DBA392ECB579.jpg
    Senast redigerat av Lipton den 2020-07-24 klockan 20:17.

Aktiv användare mickemurares avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av Lipton Visa inlägg
    Nu dök min OMPHOBBY M2 Explore upp som jag beställde för drygt en månad sedan. Hoppas mycket att denna lilla krabat skall vara en kraschtålig trainer för mindre ytor när jag inte åker till flygfältet. Dessutom verkar dess prestanda kunna överträffa mina förmågor och mål för en lång tid framöver. Ganska osäker på vad jag gett mig in på med Open Flight Controller, men hoppas ha den i luften snart ändå.

https://ohiomodelplanes.com/collecti...xplore-version

DE21476F-6CD3-4063-B1AD-DBA392ECB579.jpg
    Den blir rolig!
    Pitch or Die
    Team MainBase.se

Forum-räv vic2007s avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    billigt..hur är det med tull och avg? fick du betala nåt
    NeXt CGM = Gaui * Mikado * SAB

Aktiv användare Davids avatar
    Reg.datum
    Sep 2014
    "Open flight controller" låter intressant. Är det något nytt? Finns det andra heligyron med detta? På namnet låter det ju som något med open source

Reg.datum
    Jun 2015
    Citat Ursprungligen postat av vic2007 Visa inlägg
    billigt..hur är det med tull och avg? fick du betala nåt
    Det gick bra, inga avgifter tillkom. Jag Köpte via Banggood och valde priority direct mail.

Reg.datum
    Jun 2015
    Citat Ursprungligen postat av David Visa inlägg
    "Open flight controller" låter intressant. Är det något nytt? Finns det andra heligyron med detta? På namnet låter det ju som något med open source
    Jag återkommer när jag vet mer, men vid första anblicken verkar det ganska basic, men då förhoppningsvis enkelt.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Om den kan flyga? Det ser så ut...
    Benämningen "Open Flight Controller" återkommer då och då i samband med CC3D.
    Det som sitter i OMPHobby M2 och M2 V2 verkar ju vara specialtillverkat för denna heli eftersom den har inbyggda ESCer för huvudmotorn och tailmotorn.
    Om controllerns mjukvara är baserad på något "standard" som t.ex. CC3D och går att använda till olika helikoptrar så öppnar det lite intressanta möjligheter.

Går det att flyga med OMPHobby M2 med "Open Flight Controller"?

Det ser så ut...

Man ska nog inte räkna med att den kan tävla med Neo och i synnerhet inte med integrationen mellan Neo och VBC.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Reg.datum
    Jun 2015
    Några erfarenheter på vägen.

Jag har nu kopplat en DSMX satellit till helin. Bindknappen på helins mottagare triggade inte satelliten, utan jag fick ta fram en spektrummottagare för att binda. Sedan gick det bra, alla kanaler åt rätt håll.

Flapswitchen (på en DX7s) verkar styra de olika flight moden, 3 stycken. Får se mer när den är luften.

Batteriet, som har XT30, som ingår verkar inte ha de vanliga måtten för 3s 650 mah. Har beställt extra av den vanligare varianten och hoppas på att hitta en fix.
    Senast redigerat av Lipton den 2020-07-27 klockan 20:58.

Reg.datum
    Jun 2015
    Efter första flygningarna är jag imponerad av hur exakt och tyst den är.

Har också testat att sätta lite värden på flight controllern. Det är lättare en förväntat, lysdioder visar vad man håller på med medan togglar sig igenom på en microswitch med tex en tandpetare. Dioderna sitter ljusskyddat och är praktiskt avläsbara även ute i fält. Tail och cyclic känns som jag får till bra. Pitchen känns lite hoppig eller så var det kanske vinden idag, har inte fått kläm på om man skall ställa den också eller bara via pitchkurvan i radion.

Reg.datum
    Jun 2015
    7 min lugn flygning ger 80-90% urladdning. Siktar nog på 6,5 min framöver för accarnas hälsa. Det är ok, men de 9 min som lugn flygning uppges kunna ge känns inte komfortabelt som jag vill belasta batterierna iaf.

Extrabatteriet har ju inte samma dimensioner som original, så släden går inte att använda, och då är det på gränsen att det går in på höjden.
    Jag sätter fast det med kardborrband, karborreplupp under batteriet och en del av en möbeltass ovanpå för att blockera så det inte kan glida bakåt mot motorn.
    46134A17-01A2-4186-A85F-77879DCBAD17.jpg
    A406C744-A22C-42D1-A66B-0AFA631E7B98.jpg
    03A4F12E-6478-4BB1-884B-56600E5D091E.jpg

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •