Gå till helistore.se
Join Helisweden on discord
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Laga OWB

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Blog Entries
    5
    Ett bra tips är att även byta dom två stora kullagrena i var sin ände då som har stor betydelse för om det greppar äller inte. Som tunn olja funkar automatväxellådsolja. Eller symaskinsolja

Skickat från min SM-A505FN via Tapatalk
    Sir Kraschalot.

Ny användare
    Reg.datum
    Apr 2012
    Greppa gör det nog ordentligt men det är hylsan som slirar inuti huset. Om metoden på videon funkar verkligen får jag se imorgon :-) men hur har dem lagren betydelse för grep? Hänger inte med riktigt här.

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Blog Entries
    5
    Dom kullagrena ser till att owb sitter spikrakt på rotoraxeln så dom långa låsklackarna ligger emot hela sin längd

Skickat från min SM-A505FN via Tapatalk
    Sir Kraschalot.

Ny användare
    Reg.datum
    Apr 2012
    Efter 6 flygningar med lätt 3D så verkar fixen i videon hålla men tyvärr så är det nu insidan av kullagret som slirar mot axeln. Förmodligen och förhoppningsvis pga fettet så jag får tvätta igen men har ni förslag på tunn olja som jag kan använda? Vill helst inte köpa mindre mängder, inga större flaskor eller dunkar

www.helistore.se
    Reg.datum
    Oct 2011
    Citat Ursprungligen postat av HeliAddict Visa inlägg
    Efter 6 flygningar med lätt 3D så verkar fixen i videon hålla men tyvärr så är det nu insidan av kullagret som slirar mot axeln. Förmodligen och förhoppningsvis pga fettet så jag får tvätta igen men har ni förslag på tunn olja som jag kan använda? Vill helst inte köpa mindre mängder, inga större flaskor eller dunkar
    Hur ser axeln ut? Min erfarenhet är att när det väl börjar slira är det väldigt svårt att få till en fix som håller länge. Ofta har både axeln blivit sliten och rullarnas styrning i lagret blivit slitna sneda.
    Det finns ju risk för crash om det släpper för att sen greppa igen.
    /christoffer

Ny användare
    Reg.datum
    Apr 2012
    Axeln ser polerad ut av allt slirande men man känner inget när man t.ex. drar över kanten med nageln eller så.
    Rullarna vet jag inte om dem ska se ut på det viset men ser också ut att vara slitna kanske?

När det väl släpper och slirar så greppar inte det förrän det slutat rotera helt och först då greppar det igen .... och för att slira igen snart.

CF3B21BC-F54D-47EC-8B28-9AC313DF12EB.jpg

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Har Du kollat pinjongen på motorn, så den sitter fast på motoraxeln?

Ny användare
    Reg.datum
    Apr 2012
    Pinjonen sitter ordentligt. Det är ingen tvekan om att det är axeln som glider inuti kullagret. Jag håller de två dreven och vrider för hand i den riktning den skulle greppa men den slirar då. Har nu tvättat bort fettet och ersatt med automatväxellåda olja, testar kanske imorgon igen.

Jag måste säga att jag var riktigt hård mot och pressade den riktigt ordentligt och med tanke på att kullagret inte är nytt så är det inte konstigt att det gick sönder igen, å andra sidan är det bra att pressa den till max så den inte går sönder någon annan gång.

Gör kanske ett sista försök med ATF oljan sen är det dags för en ny uppsättning tror jag. Lika bra att byta axeln också då.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Det måste vara ett stort fel på detta envägslager ! Är det helt nersvarvat på axeln?
    Bitarna måste vara härdade, annars borde det vara ett garantifall.

Ny användare
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inte alls nersvarvat, tycker det är bara normalt att det ser ut som det gör....eller?
    Screenshot 2020-08-02 at 23.16.00.jpg

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •