T-Shirt Banner
Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 77

Ämne: Project: 4035 Rewind

  1. #1
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    2

    Lightbulb Project: 4035 Rewind

    Tänkte linda om min motor.

    Det är dags att byta lager så då kan jag lika gärna passa på att linda om den. Den går lite väl varmt som det är nu så det är bara därför, inte för att få mer effekt eller annat kv som skulle kunna vara andra anledningar. Har ju sneglat på de hära Limited Edition-motorerna (LE) som är i princip en bättre lindad vanlig motor, de är inte bara kraftfullare, de är även effektivare och går svalare tack vare den bättre lindningen. Så jag har ju länge tyckt att man borde ha en sådan, bara det att det finns inte LE-motorer i mellanklassen, jag behöver ingen monstereffekt som de motorerna har.





    Frågade om en 4035 (560) LE-motor bara för skojs skull på HF förut, då skriver självaste Ralph Okon att jag skulle ju kunna köpa ett Scorpion-kit och linda själv, han skrev även just den lindning jag skulle göra för att få den spec jag vill ha (sval 560kv). När jag fick det serverat på silverfat sådär så har jag gått och sugit på den karamellen lite, tänkt att man borde ju prova nångång. Är man dessutom i elbranschen som jag är så är ju detta bland det ultimataste man kan hitta på! Det var inte tänkt det skulle bli så snart, men whatever, det bara regnar ju ändå så

    Hur som helst. Nu blev det inget kit utan jag kommer slakta min inkörda Hyperion 4035'a och jag har absolut ingen aning om hur man räknar ut kv (men det är ganska lätt det med bara man orkar leta, finns tabeller eller formler för det), jag vet bara hur jag ska linda och vilken diameter på tråden jag ska ha. Det kommer då alltså bli såhär...

    5+5 x 1,4YY

    winding-scheme.png

    På bilden visas 4+4 x YY. Ett varv mindre bara, annars lika. Heiroglyferna byter detta:

    Som ni kanske hört kan en motor D-kopplas eller Y-kopplas. De har lite olika egenskaper, men just i våran värld verkar Y-kopplat vara att föredra om man läser hur de flesta väljer att linda sina motorer, det är speciellt vissa reglage som trivs bäst med Y-lindat. Det här råder det dock väldigt delade meningar om. Men jag läste i en tråd där Ralph skrev att Y-lindat har mindre förluster och alltså går svalare så det blev den avgörande faktorn för mig. Det blir lite bökigare för lindningarna i en Y-motor måste avslutas i en punkt, men i 4035 finns det plats för det så inga problem.

    • Två Y står det har den uppmärksamme sett. Det är två parallella Y-lindningar, med 5 varv på varje ben. 5+5 varv per "fas" alltså (detta parallellt då också), det här är som en trefas synkronmotor, varje "fas" har egen färg i bilden där. Brun prick i mitten betyder anslutning, de två blåa blir en bullet-connector, osv... de övriga ska termineras, en av varje färg, två termineringar blir det då alltså. Löds ihop, isoleras och göms där medans anslutningarna går ut genom locket.
      En av fördelarna med att ha två parallella lindningar är det blir mindre känsligt för fel i lindningen, fråga mig inte riktigt vad men jag läste det. Är väl att det kanske kan bli lite olika längd och då med två parallella så jämnar det ut sig bättre.

    • En lindning på ett ben går inifrån och ut över i ett andra ben och lindas likadant fast utifrån och in igen. Just övergången där går det att göra på tre olika sätt. Den här metoden är knepigast att göra men blir bäst i slutändan. Antal varv räknas som så att på ytan mellan benen är det som räknas! Går det fem trådar på ena sidan och fem trådar på andra sidan har du fem varv. Mycket viktigt! På motsvarande sida så ska lindningarna lindas i motsatt riktning. T ex om den vänstra blåa gruppen har båda medsols ska den högra blåa gruppen ha båda motsols.

    • 1,4 mm är trådens diameter. Det är ganska grov tråd. Originaltråden är bara något tjockare än sytråd. Men tjockare tråd har mindre resistans och det blir en effektivare motor, mer drag och mindre värme. Precis vad vi vill ha! Svårare att linda dock, inte alls lika många varv men bökigare att brottas med så tjock tråd. Dock blir det väldigt mycket koppar på ytan och rätt mycket luft emellan vilket även det ger bättre kylning.




    Epilog

    Y-lindat, Benövergång med yttre tråd sådär samt 1,4 mm tråd. Det var den svåraste kombination jag kunde hitta så därför valde jag det! ...nejdå. Som sagt bara för att det är den effektivaste och bästa kombinationen. Just 4035 är en ganska bra 700-motor med stor aktiv yta för sin ganska blygsamma fysiska storlek och jag läste nånstans att man lätt kan få upp effekten till +8000 Watt! Blir väldigt intressant att se hur det blir, jag hoppas på en betydligt svalare motor, sedan om det råkar bli lite mer drag i den gör ju inget, bara den inte drar så mycket mer ström! Tycker det borde kunna bli rätt bra om man ställer den rätt, går ju att påverka något med motorinställningar och med mer vrid kanske man kan gå ner lite i varvtal utan märkbar försämring i prestanda eller strömförbrukning.

    Utöver detta är det viktigt med isolering. Tråden ska vara emaljerad, på statorn är det epoxy eller en platta, på benen har man isoleringspapper eller något som skyddar, speciellt vid kanterna så inte tråden skavs! Sedan sätter man skyddshölje över termineringarna och motoranslutningarna, t ex glasfibervävstrumpa.

    Allt detta borde inte vara jättesvårt för den händige tycker jag. En tång för att trycka på trådarna efter kanterna, en plasthammare och något att peta med är nog de enda verktyg som behövs. Beställde just tråden och lite isolermaterial från England, nu längtar jag tills det kommer! Kanske man får sätta tänderna i detta mycket roliga projekt nästa helg!
    Senast redigerat av Danny den 2012-07-25 klockan 01:17.
    Hammerhill Bikers

  2. #2
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    2
    Resources. Lite info och sådant.


    The mother of all info-threads:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=240993

    Brocott i England säljer tråd och övrigt:
    http://www.brocott.co.uk/enamelled-magnet-wire


    Mycket bra info från Ralph om just min motor och olika sätt att linda den:
    http://translate.google.se/translate...us12N_YY2.html

    Ralphs rewind på en HKI-4035'a
    http://www.scorpionsystem.com/buildi...ld_and_review/

    Intressant info lite runtomkring:
    http://www.helifreak.com/showthread.php?t=385782

    Komplett video på en kille som lindar om en Turnigy-motor:




    Lite andra lind-trådar:

    http://www.helifreak.com/showthread.php?t=382212

    http://www.helifreak.com/showthread.php?t=428630

    http://translate.google.se/translate...0P4225Kit.html

    Kolla min KDE-motor som sitter i 550'n, den är Y-lindad från fabriken, riktigt snyggt:
    http://www.helisweden.se/showthread.php?t=2808
    Senast redigerat av Danny den 2012-07-29 klockan 22:36.
    Hammerhill Bikers

  3. #3
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    2
    01 - Dewind


    Första steget här är att försöka få bort statorn. Det visade sig vara ganska enkelt bara man gjorde rätt Till å börja med tar man bort lagrena och då höll jag bara en hylsmejsel emot inifrån och bankade ur det ena. Sedan tog jag nåt större och bankade ur det andra. Därefter börjar det intressanta...
    På scorporna är statorn limmad i statorhållaren sedan sitter en pinne nerbankad i ett spår som förhindrar att statorn vrider sig. Den pinnen låter man bara bli, det lossnar ändå. Notera förresten att spåret är i den riktningen där kablarna går ut genom locket, vet inte om det är någon vits med det men iaf bra riktmärke att ha senare.


    Banka skiten ur den

    project4035rewind_101_dismountstator.jpg

    Enklaste sättet att rå på det elaka limmet är att frysa ner statorn. Eller statorhållaren rättare sagt. Jag hade provat lägga den i frysen över natten men det räckte inte för det satt som berget. Så köpte jag såndär frysspray på Biltema och sprayade statorhållaren med, ganska ordentligt. Då gick det riktigt bra! Har en nylonbricka emellan för att inte skada statorhållaren av aluminium. Har också gjort en jigg för att lättare kunna banka på statorhållaren medans statorn ligger mot skruvarna där, genom locket.
    För mer info kring detta, kolla en tråd på HF: "Stator removal".


    Ett klipp

    project4035rewind_102_threadremove.jpg

    På min stator var det väldigt mycket lim i ovankant så jag hade lite problem att bara linda av tråden. Fick klippa upp och sedan trä av tråden från ett ben och sedan hålla på lite så tills jag fick loss från några ben innan det började lossna ordentligt...


    Avlindning

    project4035rewind_103_threadwind.jpg

    Efter att ha fått loss lite tråd kunde jag börja linda av den, man får dra ordentligt med tång så lossnar det. Vet inte riktigt hur den var lindad, det verkade gå lite kors och tvärs. Fick klippa ur mer här och där också så det blev inte så långa avlindningar i taget.


    Tråd

    project4035rewind_104_thread.jpg

    Det är en del tråd i motorn! Mätte den också och den verkar vara 0,3 mm i diameter. En viss skillnad mot den 1,4 mm jag ska linda på.


    Skydd

    project4035rewind_105_isopaper.jpg

    Isopappret här tar jag bort, det är lite slitet och sitter massa lim på det här och där också. Men de fina statorskyddsplattorna tänker jag återanvända, finns ju ingen anledning att göra nya när de gamla är i såpass bra skick (skulle jag gjort nya hade jag tagit en bit isopapper, lagt på bara och limmat med CA, sedan skurit ut längs med kanterna).


    Inte sära bara rispa

    project4035rewind_106_knifing.jpg

    Var lite lim i kanterna så jag tog kniven och skar längs med kanterna så det blir rent och fint där. På vissa ställen har statorplattorna släppt lite, där tog jag lite CA och limmade dit igen bara.


    Kabelutlopp

    project4035rewind_107_holderpolish.jpg

    Det är inget vidare hantverk på statorplattan. Tyckte man borde runda av lite där kablarna ska gå ut, tog en liten rund diamantfil och körde lite där. Sedan slipade jag av skruvhålen också, det var ju grader som stack ner typ en halv millimeter där! Sedan såklart ta bort gamla limrester med en kniv också. Nu är statorhållaren nästan bättre än nyskick.


    Statordelar

    project4035rewind_108_statorparts.jpg

    Här är de två delarna som statorn består av. Stator och statorhållare. Statorplattorna fastlimmade igen och rengjort och fint mellan benen. Man ser spåret där på båda delarna (där kommer jag skruva i en låsskruv sedan istället för en pinne).


    Stator

    project4035rewind_109_stator.jpg

    Är det inte vackert så säg!? Skulle man ju lätt kunna måla i någon obskyr färg och låtsas att det är modern konst. Skulle säkert kunna sälja den dyrt då.


    Statorhalvor

    project4035rewind_110_statorplates.jpg

    Jag skulle bara prova statorns passform på statorhållaren nu när det inte är limmat (har visserligen inte slipat av ytorna, skulle man ju kunna göra). Men iaf, då gick statorn av på mitten! det är plåtar som är lite stansade för att hålla ihop men så hårt ihop sitter de inte ändå. Lade lite CA där och limmade ihop den igen. Ingen fara sedan när man lindat tråd runt allt heller.


    Så.... det går framåt!!! En dag försenad tack vare trasslet med stator-borttagningen. Å andra sidan behövde jag inte göra några statorskyddsplattor så det var ju skönt. Mitt paket från England med tråden och grejjer ligger och väntar på mig så imorrn ska jag fortsätta med resten.






    02 - Wind


    Då börjar det roliga. Först ska jag börja med att säga att jag är en dag försenad igen. Tack vare att det inte gick riktigt så bra som planerat. När jag skulle pressa ihop lindningen med min tång så råkade jag skada emaljeringen på tråden, då är det ju bara att kassera den tråden och linda om. En grupp alltså.

    Repetion terminologi: En grupp är i det här fallet två ben ("två poler"), en tråd lindas på en grupp och bildar tillsammans med den speglade gruppen på motsatt sida en fas! En grön, röd eller blå fas (se schema). Det är tolv poler på statorn, det uppdelas i sex grupper varav två lindningar per grupp. Sex grupper totalt alltså. Sex trådar totalt då också som kommer fördelas så att ett par blir t ex grön fas anslutningskontakt och andra ändarna av dessa trådar termineras. Den vänstra halvans tre grupper termineras för sig och den högra halvan för sig också, två termineringar blir det då. Lindningen går över från ena benet till andra i gruppen via ett "yttre hopp", knepig men bra metod att linda på.

    Så... om en grupp skadas när man lindar är det bara till å linda av den gruppen (tråden). Det hände oturligt nog inte mindre än sex gånger!!! Lustigt nog blir det exakt en hel motor i lindning eftersom det ju är sex grupper på motorn! det hände eftersom jag trodde jag var försiktig men inte tillräckligt, men mest för att det var för trångt för tången. Det gick inte att komma åt ordentligt. Bara första benet jag lindade kom jag åt eftersom det då var tomt vid sidorna. Sedan gick det inte lika lätt och det var lätt att slinta. Gick väl ganska bra om man tryckte lite i taget och var försiktig. Men iaf, det var lite svårt med tekniken också ju. Så det var väl bara bra att öva några trådar. Några trådar säger jag eftersom jag lindar på det här viset med "yttre hopp" så får man trä tråden under "hoppet" på andra benet så jag måttade upp med snöre hur mycket tråd som gick åt till EN grupp, typ 5 cm extra för termineringen och kanske 15 cm extra för anslutningen och hamnade då på 105 cm tråd per grupp! Första gruppen jag lyckades linda fick jag en knäck på sista varvet och det tyckte jag inte om, verkade försvåra för nästa grupp också så jag tänkte justera det med tången. Såklart lyckades jag skada tråden då så det var bara att börja om från början igen. Lagom frustrerande. Det är tur man har tålamod (ibland). Tog en kaffepaus innan jag hade lust att fortsätta, hade bestämt mig för att INTE använda den förb---ade tången nåt mer heller (den är nog bra för bredare stator eller smalare tråd men till detta var det helt klart obra). Sedan på tredje gruppen så råkade jag blanda ihop ändarna, tog en kort där det skulle varit lång. Kanske inte spelar någon roll men jag ville inte chansa så jag kasserade ännu en grupp och lindade om den, tråkigt! Men då hade jag iaf kommit igång så den här gången kändes det bättre. Men SJU grupper åt h---vete alltså! Var tvungen att kolla så jag hade tråd så det räckte så jag klippte upp resterande 105cm-bitar och visst räckte det, t om lite granna över, kanske för en halv motor eller så.

    Om tången förresten kan sägas att det är en flacktång där jag kapat ändarna några mm. Filat ner greppytorna och just i ändarna kanske 1,5 cm har jag tagit en två mm extra för att det ska glipa lite så det blir rätt greppvinkel när man greppar lindningen. På ovansidorna har jag filat av också för att det ska bli smalt så man kommer in i lindningen. Slutligen är det filat och putsat så det blev riktigt lent och fint så det inte skadar tråden! Är man noga med detta och det inte finns några vassa ytor så kan man trycka på tråden med tången utan att den tar skada. Nu gick det ju inte så bra i mitt fall men det var mer för att det var för trångt, men bra att ha till en större motor, kanske en 45xx nånting skulle vara perfekt för en sådan här tång.

    Intressant notis: 4035, där är 40mm statorns bredd och 35mm statorns längd! Min motor är av typen 12N10P som betyder 12 poler på statorn och 10 magnetiska poler (det som governörer brukar vilja veta).

    (inlägget fortsätter i nästa post)
    Senast redigerat av Danny den 2012-07-23 klockan 03:13.
    Hammerhill Bikers

  4. #4
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    2
    ...Inlägget börjar i föregående post pga teckenbegränsning!


    Supplies

    project4035rewind_210_supplies.jpg

    Här är materialet. En 250g rulle tråd (räcker till ca 2,5 motor). En rulle isopapper, som ligger på en rulle glasfibertejp som jag tänkte kunde vara bra till något men jag tror inte den behövs (man kunde ju ha använt den istället och lagt som snubben i videon ovan). Glasfibervävstrumpa i två olika tjocklekar. Statorn och sist men inte minst, ritningen!! Mycket viktigt! Jag följer den EXAKT!


    Verktyg

    project4035rewind_209_tools.jpg

    Alla de verktyg jag använde. Till vänster de som var verkligen nödvändiga. Till höger de som var lite mer tillval, bra att ha, kanske.
    • Träkloss - Att trycka och banka med.
    • Tejprulle - Bra för att tejpa ändarna på tråden så man inte repar.
    • Smärgelduk - Slipa ändarna på tråden så den inte repar när man ska trä den igenom lindningen.
    • Tailblad 450 plast - Oumbärligt! Vet inte vad jag hade gjort utan dessa, var hur bra som helst att trycka tråden rätt med, antingen smala änden, tjocka änden, eller båda!
    • Tandpetare - Bra för att banka in i lindningen där det var trångt när man skulle trä igenom.

    • Handskar - Tunna gummerade. Efter att ha testat så mycket innan jag kom fram till rätt väg att gå blev jag lite öm i handen. Sedan är det också bra för att kunna greppa tråden och dra i den.
    • Flacktång - För att dra i tråden, använde jag bara på sista varvet med den kortare tråden då jag inte kom åt att dra för hand.
    • Specialtång - En likadan tång fast modifierad, som jag skrev ovan.
    • Plastbit - Samma tjocklek som ett ben! Använde jag till att böja till varje tråd så jag fick en början och för att böja isopappret på också.




    Blad

    project4035rewind_201_blades.jpg

    Jag började med att skära till bitar av isopappret för att lägga emellan. Lite typ 1,5 mm marginal axiellt och sedan ett skapligt utstick. Det blev 39mm axiellt och det passade bra att ha samma mått på andra ledden så bitarna blev kvadratiska och man slipper undra vilket håll man ska vända dem åt. Sedan vek jag dem runt

    Som sagt dessa plastblad var helt fantastiska! Hade samma funktion som tången skulle haft! Ofta stack jag in den smala änden och tryckte ner så man fick den tjockare änden mellan där och tråden trycktes fint mot väggarna. Det är nämligen viktigt att tråden ligger bra mot väggarna, både för magnetfältets skull och för att underlätta lindningen på benet bredvid. Man får också banka lite på tråden med träklossen så den hamnar där den ska i ändarna, både "radiellt" (utåt) sett och "axiellt" (mot statorskyddsplattan).


    Tandpetare

    project4035rewind_202_toothpick.jpg

    Tandpetare var även bra till att trycka upp tråden radiellt. Försök vara lite noga med det här för det blir mycket lättare sedan när man ska trä nästa tråd igenom där under sedan. Kan säga det också att emaljeringen på tråden håller riktigt bra mot plast och trä. Det går att ta i ganska ordentligt med tailbladen och träbitar utan att skada lindningen (jag lyckades då aldrig med det, inte vad jag såg iaf. Det var lite skillnad mot tången som repade så fort man gjorde fel).
    Jag handhåller statorn hela tiden jämfört med videon ovan där han har den i skruvstäd. Tycker man kommer åt och ser bättre då.


    Trä igenom tråden

    project4035rewind_203_threading.jpg

    Det här steget var nog det jag gillade minst av allt. Risken att skada emaljeringen är överhängande och inte ser man om man gjort det heller. Det är bara att se till att runda änden på tråden och underlätta trä-arbetet genom förberedelse. Banka tandpetaren där du ska trä tråden, från båda håll. Tryck lindningen lite radiellt utåt så det blir mindre belastning där inne och banka lite på tandpetarna igen.


    Metod

    project4035rewind_204_pushing.jpg

    Som sagt, dessa rotorblad var otroligt passande till detta. Här ser man också att efter den första gruppen (de två benen till vänster) så börjar med den andra gruppen och då börjar jag med det benet bredvid det som är redan lindat! Det kan tyckas smidigt att börja med det andra för då blir det fritt på båda sidor och jag kan t om använda tången. Men det blir desto jävligare när man kommer till benet med lindningar på båda sidor! Man tar helre att det är lite kämpigt på båda benen än att det är ett h--vete på andra benet (så roligt får man ändå ha det på absolut sista benet man gör men då har man ju hunnit öva en del).
    Tejpade änden på tråden så man inte råkar skada något. Följer man schemat så får man hela tiden parvis korta ändar och parvis långa ändar. Vet inte om det spelar någon roll rent magnetiskt men det borde ju göra det (?) därför man parlindade trådar i nätverkskablar för att då tar störningarna ut varandra, kanske funkar så här med. Hur som helst så blir det iaf ett bra system att följa och det blir ett bra mönster. Se bara till att inte blanda ihop lång och kort förresten så har jag två saker att tillägga.
    Det där med motsols/medsols lindning. Här har man ju gjort så att på den speglade gruppen på andra sidan så går anslutningen på samma sida och av den anledningen blir väl magnetfältet åt andra hållet på den speglade gruppen (orkar inte tänka men visst är det så, eller?). Det medför alltså att ALLA lindningar går motsols om man ser inifrån och ut! Det är bra för det blir lite lättare att hålla reda på, samma på alla. Något som däremot inte är samma på alla och lite annorlunda mot vad jag skrev ovan om antal varv. Den här typen av lindning med "yttre hopp", den har fem varv på ena (första) benet i varje grupp sedan blir "hopp" och just där hoppet är, blir det ett halvt varv extra! Det halva varvet försvinner dock efter hoppet så på andra benet i gruppen blir det bara fyra varv! om man ser uppifrån (där trådarna sticker ut!), på insidan är det ju fem och på undersidan också! Men inte på yttersidan och uppifrån sett alltså. Tänkte bara nämna det så man inte behöver fundera på det om man kommer till det läget och verkligen vill linda fem kompletta varv på varje ben!
    /edit: nu när jag gjort klart och testat allt. Ska du Y-linda så var noga med att det blir hyffsat tight i ändarna, annars blir det svårare sedan när man ska få plats med allt under locket. En av nackdelarna med Y-lindat är att det blir lite trångt pga termineringen. Har man då gjort sitt bästa med lindningen så blir det steget mycket enklare.


    Klart

    project4035rewind_205_done.jpg . project4035rewind_206_closeupside.jpg . project4035rewind_207_closeupfront.jpg . project4035rewind_208_closeup.jpg

    Då var det äntligen klart! Gick ganska fort egentligen när man väl kommit på rätt teknik och slapp göra om hela tiden Bilderna talar väl för sig själva, blev ganska bra ändå tycker jag. Bara på några ställen tycker jag kanske tråden kunde ha legat annorlunda och visst kan man ju alltid få det "tightare" men det här blir nog finfint det!

    Nu återstår att klippa bort pappret som sticker ut och sedan isolationstesta, terminera och kontaktera. Driftsätta och göra ytterligare tester innan det är dags för maiden!
    Senast redigerat av Danny den 2012-07-25 klockan 01:56.
    Hammerhill Bikers

  5. #5
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    2
    03 - Finishing


    Börjar dra ihop sig här. Gjorde lite isolationstester av lindningarna, skrapade av trådlacken med kniv och mätte och fick ungefär 0,1-0,2 Ohm/grupp, om det nu säger något. Sedan mätte jag mellan alla trådar och statorn också, inget utslag. Bra bra! Dags att gå vidare. Nu var det dags att skära bort pappersöverskottet, skar bara med skalpell längs med statorn. Sedan efter det så hittade jag en burk elektronikskyddslack i skåpet som jag sprayade på undersidan av statorn, skyddade resterande för att inte få lack på fel ställen. Lät det torka lite och sedan satte jag en två halva dassrullar runt statorn som skydd och jobbade vidare på den.


    Strumpning

    project4035rewind_301_tubing.jpg

    Den här gången tittade jag en del på Raffes sida med slutdragningen där det fanns en bild på strumplängder samt en sida med detaljerad info om lödningen och sånt efterarbete.
    Hans bild med längder på strumpan var ju bra! Passade som en smäck. Fast min strumpa passade inte lika bra, för stor, så jag tog krympslang istället.


    Dragning

    project4035rewind_302_wiring.jpg

    Sedan försöka lägga trådarna rätt, följde ovanstående bild igen för att få trådarna i rätt ordning på varandra. Här ser man extra tydligt att den ena sidan är verkligen speglad! Sedan var det dags att använda lite av min 2,5 mm strumpa. Den passade perfekt som kablagehölje för anslutningskablarna. Här märkte jag att jag hade tagit till trådlängden ganska precis! Det var en av de långa som var lite kort tyckte jag! Svettigt värre, men det visade sig senare att det var rätt ok ändå, motorkablarna blev ändå någon cm längre än förut.


    Lödning och avslutning

    project4035rewind_303_solder.jpg . project4035rewind_304_finishing.jpg

    Här var det dags att terminera. Först hade jag tvinnat ihop trådarna, försökt lägga dem lite på plats och sedan böja ner dem lite och löda dem. Använde blyfritt tenn som kräver lite högre temperatur. Fick också maida min nya lödkolv från Biltema, en 100W rejäl sak. Var verkligen bra till detta och de feta bulletsarna!
    OBS! Var noga med var du lägger termineringen! Man ska försöka få dem i ytterkant, titta på statorhållaren. Det är "urgröpning i locket! Som gjort för att gömma de här där! Tyvärr blev det ju inte så för mig, som ni ser så ligger den högra nästan vid innerkant, mindre bra. Blev väldigt trångt senare när jag skulle sätta ihop allt. Hade också kunnat ta av dem en cm eller så, då hade de sluppit gå omlott. Vet inte vad jag tänkte på när jag gjorde detta, ville väl bara få allt klart. Se också till att trådarna för termineringen överlappar fint så det inte blir som en bulle där som jag så vackert fick. Blev verkligen inte nöjd med detta steg men det var liksom för sent att göra om när jag väl satt ihop det. Man kunde varit noggrannare med att vika trådarna ordentligt på plats när de ska gå hit eller dit, jag bara böjde ner dem och trodde att det är ju gott om plats. Så fel jag hade, vik tight och fundera över hur du lägger dem så det blir tight och bra. Nåväl, till slut fick jag användning av min 4 mm strumpa iaf, bra som skydd för termineringen.


    Pressning

    project4035rewind_305_pressing.jpg

    Äntligen dags att montera ihop statorn igen. Hade inte rengjort så bra så det blev till att pressa på statorn. Fick återigen nytta av min sats nylonbrickor här (till höger där på statorn). Sedan fick jag även använda fyra cm glasfibertejp vid kabelutloppet där! Så jag köpte inte den rullen i onödan Det skräp som är på statorn är bara rester av mitt sprayskydd.
    Som sagt så blev det väldigt trångt här. Jag pressade tills det tog stopp, mätte på ett lager, 5mm tjockt, då inre kanten på statorhållaren i nederkant vara 5mm från statorkanten. Jag hade 8 mm ungefär. Kul. Så det blev till att vålda lite. Pressa ihop allt skit under locket där. Vet ju att jag hade inte bankat ner trådarna för termineringen eller nånting så det fanns ju lite att ge på innan det blev för trångt. Sista millimetern var lite trög dock och jag såg att det hade tryckt ner vissa av lindningarnas ändtrådar. Men efter snabb inspektion så konstaterade jag att det var nog ingen fara, inte heller i underdelen för där finns det riktigt gott om plats över.
    Det där med antirotationspinnen då. Jag tog ingen skruv, det fick bli en typ 4 mm bit av en stålspik istället som jag bankade ner där. Efter det så pressade jag i lagrena på samma sätt med skruvstädet och nylonbrickorna. Tog lite grön loctite för lagrena, vet inte om det var onödigt men jag brukar ha sånt för lagrena, ingenting på statorn dock.


    Kontaktering

    project4035rewind_306_bullets.jpg

    Ser lite lustigt ut med bara två trådar in på en fet bulletconnector! Det här är då alltså mina kompletta motorkablar. Gick som en dans att löda med min fetkolv och efteråt satte jag lite kablagetejp över där, min krympslang gick inte över. Som sagt någon cm längre motorkablar än original. Tyckte det bara var bra, då kan jag dra dem lite bättre så slipper kablarna från YGE't ligga som ett tvättstreck.


    Närbild

    project4035rewind_307_closeup.jpg

    Ja såhär blev det till slut. Inte mycket att säga om den här bilden annat än att det är konst, på riktigt! jo en sak, pappret där, jag skar ju bara längs med statorn. Det syns inte att det sticker ut nånting här va!? Men det gör det på vissa ställen. Det hörs nu när man snurrar motorn när kannan sitter på, låter lite lustigt. Det är ju dock ingen fara och det lär slipas bort rätt snart ändå


    Sluttest

    project4035rewind_308_generator.jpg

    Testar här om lindningarna är lika. Är det kortis i någon lindning eller något jordfel, så kan det i viss mån kanske (?) synas här, iaf så ser man iaf om lindningarna är lika. Man sätter helt enkelt den i borrmaskinen, kör på konstant varvtal och mäter mellan varje kablagepar (Volt AC). Detta är ju en synkronmotor som funkar som generator om man kör den utifrån. Jag fick ca 2,7 volt/par. Det diffade inte mycket, svårt att säga eftersom jag tyckte maskinen ökade varvet lite smått vartefter, men mätte igen och då fick jag samma. Man håller i statorhållaren förhand alltså och hoppas på att inte något fastnar någonstans
    /edit120729: Hittade en sida med massa bra tips om testning, kolla.


    Skarpt test

    project4035rewind_309_testing.jpg

    Nu är det slutlekt! Dags för skarpt test. Efter att ha diskuterat en "säker metod" att göra detta test (sid5). Så kom jag fram till det att det är väl å göra en Stenmark, "dä e bar' å åk!!!". Så så fick det bli! Hade tänkt mata via nätagg och hoppats få lite strömbegränsning där så man inte steker reglaget om det skulle vara nåt galet. Men nu blev det inte så. Jag kopplade in motorn vid sidan av och körde helt som vanligt. Höll i statorhållaren medans jag slog av TH och den snurrade! It works man!!! Testade öka varvet lite och det funkade fint. Efter några sekunder stängde jag av och kände på allt. Inget oroväckande. Testade samma sak igen. Det funkade!!! Inget pip från reglaget. Kollade vbar-loggen, inget mystiskt där heller!
    Skulle man göra detta lite oftare hade man ju kunnat köpa ett billigt HK-reglage och en eBay-megger (t ex denna).


    Klart!

    project4035rewind_310_mounting.jpg

    Dåså var det dags att skruva dit allt. Rengjorde alla skruvar och tog mitt värmeledande epoxy och skruvade dit motorfästet. Fick snirkla igenom kablarna genom att böja de två andra lite. Känns läskigt att böja sådana här!? Säkert ingen fara om man inte gör det så mycket men det känns ju lite sådär. Det var dock enkelt och bra att sätta dit motorn i helikoptern, de går ut rakt och fint.
    Notera här att genom locket där ser man termineringen bulla ut. Det var rätt trångt jomenvisst! Alltså, allvarligt. Undrar om det inte hade varit smartare att linda så de korta trådändarna, dvs de som ska till termineringen. Att de kommer ut i ytterkant!? Ja jag vet inte. Mycket kan man fundera på men nu sitter allt på plats. Imorrn blir det åka av!
    Ska dock börja med att kolla vad jag har för max head speed, via pitch-control testet i vbar-goven. Samtidigt som jag mäter spänningen. Då kan jag ju räkna ut motorns kv! Sedan testköra lite mer, utan blad, några minuter, och se om det blir varmt eller så. Förut blev ju motorn varm efter en stund om man gjorde så.
    Imorgon blir en mycket intressant dag!



    Stötte på teckengränspatrullen igen. Det sista, mest spännande: Testflight! Fortsätter i mitt inlägg längst ner på sidan:
    http://www.helisweden.se/showthread....ll=1#post25540
    Senast redigerat av Danny den 2012-07-30 klockan 14:37.

  6. #6
    Aktiv användare Linds avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Bollebygd
    Inlägg
    222
    En Lind-tråd får man ju inte missa :-). Ska bli intressant verkar ju rätt pilligt.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

  7. #7
    Aktiv användare Michaels avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    189
    Intressant detta Danny!
    Du skriver att med tjockare ledningar blir det färre varv.
    Men är det ingen nackdel med färre varv? Svagare inducerat magnetfält för samma strömstyrka? Borde vara någon tradeoff här känns det som.
    Ska bli kul att följa!

  8. #8
    Suverän tråd Danny!! Har gått i lindartankar ett bra tag nu också! Ska bli kul att höra och se hur det går för dig!! Stort lycka till!!

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Sundborn
    Inlägg
    497
    Cool!! Fan att du orkar!! :-)

  10. #10
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    2
    04 - Testflight


    Ikväll har jag flugit hela kvällen, kan initialt säga att nu är det bra drag först måste jag bara nämna nåt ord om förberedelserna och lite matte...

    project4035rewind_311_inplace.jpg

    Kolla här så smutt installationen blev nu. Lite längre kablar så jag kunde lägga de längs med ramsidorna. Förut gick de där också men då kortast möjliga väg.

    Sedan var det ju läge att testa lite mer på golvet med motorn på plats fast utan blad då. Körde några längre pass och mätte lite. Noterade att motorn blev lite varm, mätte 62 grader. Typ som förut när jag gjort liknande.

    Hade kopplat in lipomätarna på första accen och testade mha collective control i vbargov-setupen att maxa HS och se vad jag fick. Det blev 2360 rpm! Lite högre än förut. Med den siffran samt spänningen då så räknade jag ut lite saker, se bifogad PDF. Motorns kv fick jag till 593 rpm/volt. Lite högre än jag siktade på alltså. Men inte för högt ändå, har jag mitt lägsta varv jag brukar köra med, 1540 rpm. Så ligger jag strax över 65% trottel vilket är helt ok. Gränsen för YGE enligt vissa går någonstans just där under. Fler siffror se PDF. (det sägs att kv på YGE är "högre", men förut verkade det stämma rätt bra, fick 552 förut).


    Testflight! Jomenvisst. Jag hade inte ändrat en enda inställning någonstans. Bara tryckt i motorn och körde. Sammanfattningsvis kan sägas att allt var ganska lika förutom att jag upplevde den mycket vridstarkare. Den stack rejält om man gjorde mitt lilla avstampstest, dvs hovra och sedan samtidigt med elevator framåt dra full pitch. Då stack den duktigt bra! Det bara dånade till av bladljudet så for den iväg som en avlöning. Sedan också förut så om jag gjorde en hård tvär vändning på lågt varv så boggade den lite, det gjorde den inte nu! Det var faktiskt så jag tyckte det var lite otrevligt mycket vrid om man gjorde sådana våldsamma grejjer. Som jag sade på fältet, man brukar ju ha collective management för att inte bogga ner helin nu får jag ha collective management för att inte ha sönder helin

    Tempen då. Värmen var den samma!! Den blev lika j--la varm som innan! Dock ska jag säga det att jag har reglaget ställt rätt hårt. Nu får någon motorexpert gärna flika in och rätta mig om jag har fel men jag ställde reglaget så den gick så bra som möjligt förut. Det med priset av en varmare motor. Nu är det då alltså typ samma, jag mätte 85 grader. Grejen är bara den att nu har jag effekt så det räcker så jag skulle kunna ställa ner reglaget lite och få en snällare gång fast bra prestanda ändå! Förut så mixtrade jag med PWM-inställningarna och fick kompromissa mellan prestanda och värme, motorn gick lika "rent" på alla inställningar jag testade så jag bestämde mig för att ha motorn inställd på prestanda. Nu ska jag pilla lite med det igen och se om man lyckas hitta rätt kompromiss den här gången.

    Det andra då. Spool-up var lika mjuk som innan, bailout tyckte jag var lite distinktare, lite fördröjning och sedan bara vips så drog den igång lite distinktare än förr tycker jag det känns som. Flygtid och acc-temp var densamma! Kan tänka mig att dessa två parametrar börjar avvika om man spakar hårt. Typ om man flyger speed repor med full pitch mycket så lär det väl kunna dra iväg lite mer elektroner än förr, men lite goare å flyga med lågt varv å andra sidan. Nu var det liksom i det närmaste boggfritt på 1540 rpm, ett varv som jag gillar skarpt för att flyga soft 3D på, testa nya saker och lära mig flyga inverterat och lite sådär.

    Imorrn blir det till att trimma in reglaget och se hur mycket jag kan få ner tempen och vilken prestanda jag då har.





    Dag 2 - Intrimning

    - Lägre PWM gav marginellt svalare motor men avsevärt sämre drag. Hade 14 kHz och testade allt ner till 8. Jag stannade på 12. Minimal skillnad mot 14 i prestanda men kanske något svalare, jag vet inte. Det får bli 12 iaf.
    - Timing. Hade 18 och testade 30. Ingen märkbar skillnad mellan de båda två. Och detta testade jag med pwm 8.

    Så... som Wiken sade är det nog en bredare motor som är tricket om man vill ha det svalare (alt en Pyro då). En Quantum 45xx eller Xera 45xx vore nog nice. Mätte tempen och det var strax över 90 grader i motorn efter flight (då var den inte sval innan heller).

    Hubben: Ja det vore fint å dreva ner den nu, men jag kan inte. Finns inte mindre pinion att köpas.

    Iaf. Det är rejält med kraft nu. Skulle visa Wiken hur bra den gick och flög på 1750 rpm och gjorde nån manöver och då släppte tailen! Huga. Det med 105 tailblad alltså! Bra vrid sedan testade jag att göra några grejjer för att se om den tryckte ifrån bra och det gjorde den. Wiken sade att helin bara ryste till och landställen skakade. Såg inte det själv för jag hade fullt upp med att titta på manövern men det bekräftar ju det jag skrev igår om det kändes som lite väl mycket kraft för helins bästa ibland. Collective management för att spara på grejjerna.

    Allt detta utan att påverka flygtid eller acc-temp någonting. Det måste ju betyda att jag fått en lite effektivare motor iaf va. Om det ändå varit lite lägre kv hade det varit perfekt. Den här motorn skulle ju egentligen sitta i en typ Goblin 630 och bli bankad av Tareq, inte i en TDR avsedd för soft 3D. Men det är väl iofs trevligt med lite mer effekt än man behöver. Nu är det inga problem att tic-toca på 1540 rpm. Förutom att det går lite sakta då pga låga varvet, men den boggar inte. Och vid 1750 rpm är den riktigt busig!! Har ju rätt skaplig agility också. Vig som en kattunge. På 1850 rpm när jag ska köra speed run så jobbar den bra på rakorna.

    Well. Dåså. Mission completed. Som jag skrev i TDR-tråden skiter jag i värmen nu. Ska dock testa flytta reglaget en aning framåt och sätta alutejp på det för att skydda mot värmestrålning. Sedan blir det bara flyga av nu när sommarn äntligen återvänt!

    Dr. Ralph Okon himself såg mina bilder och tyckte det var riktigt bra resultat för första försöket! Kul att höra! Det här har varit ganska kul och tog inte så lång tid egentligen. Men man bör ha det som ett litet sidoprojekt att pyssla med när andan faller på sådär. Då skulle jag lätt kunna tänka mig att linda om någon annan motor nångång. En får la se vad som händer...


    /edit120728: Har nu testat lite mer. Den blir varm. Det är inte mycket att göra åt, scorporna blir varma helt enkelt! Man skulle kunna linda med kanske 1,25 mm tråd för att få lite luftigare och sedan sikta på ett kv så att motorn snurrar lite fortare på sitt tilltänkta arbetsområde. Men det är ändå helt ok, samma temp som förut fast mycket mer kraft.
    Jag läste just en mycket intressant tråd där en kille lindat om sin 4035'a till 510 kv med 1,4 mm tråd, citerar:
    Citat Ursprungligen postat av Dekker
    This 500rpm/V version had 10 windings in D. The bundle consists of 21 wires with 0.29mm diameter // weight 73gr //. With this, the copper surface in one slot is 13,9mm^2, not bad at all. I did this motor in 5+6YY, that resulted in a 510rpm/V n spec. Wire diameter used was 1.4mm, with excellent cooling and a 22% copper surface increase over the stock version.
    Läs mer i tråden på HF.

    /edit:121007: En kille på HF har just lindat sin 4035'a med 1,32mm tråd och 5+6. Det blev 540kv på hans YGE-reglage! Ganska perfekt egentligen för en TDR skulle jag säga. Läs mer.
    Själv har jag nu en omlindad Pyro på gång, fick bra pris av Dekker så jag slapp göra det själv också blir nog finfint det! Läs mer
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av Danny den 2012-10-07 klockan 13:27. Anledning: lade till Dekkers citat
    Hammerhill Bikers

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •