T-Shirt Banner
Sidan 886 av 887 FörstaFörsta ... 386786836876884885886887 SistaSista
Resultat 8 851 till 8 860 av 8864

Ämne: Idag...

Citat Ursprungligen postat av tsv Visa inlägg
    Kastar mig in lite här...

Om du inte har ett allt för galet hovringsvarvtal så kan du nog höfta med att det går åt 100 W per kilo helikopter när du hovrar. Väger helikoptern 5 kg går det alltså åt 500 W. Har du ett varvtal på 1800 rpm = 30 varv/sek får du ett moment på 500 / 30 / 2 / pi = 2.7 Nm på rotoraxeln.

Angående din fundering om varvtalsförändring så visst blir det högre moment under tiden man spolar upp rotorn men det försvinner inte bara för att man håller varvet konstant. Jämför när du cyklar, du måste trampa hela tiden (tillföra moment på pedalerna) för att hålla jämn fart och skall du öka farten får du trampa hårdare ett tag för att sen släppa efter lite när du fått upp farten.

Overspeed blir som en rejäl nedförsbacke, dvs inget moment från pedalerna men bra fart ändå.
    2.7 Nm med ca 6 mm radie ger 450 Nm (ca 45 kg) på rullarna

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Nåt som Ni inte har tagit upp, är att rullarna kilar fast mellan axel och ytterring i ett torrington vid ingrepp.
    Det blir ett enormt yttryck här, som lätt resulterar i låsning.
    Ja det skall det ju göra! Men om det blir en skärning, så släpper det inte sen när det skall frihjula.
    Detta kräver att bitarna är härdade och får rätt smörjning.
    Det handlar också om olika typer av owb, t.ex. Torrington eller Sprague.
    Min favorit är Sprague, men Torrington är väl vanligast.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Tack Rejsabjörn och alla andra för kunniga bidrag! Jag är imponerad av kunskap o engagemang!
    Jag hoppas att desmo och alla andra i slutändan får färre OWB-relaterade problem i framtiden!

Jag fortsätter (så länge jag orkar) att skriva till OWB-tillverkare och tillverkare av smörjmedel för att få deras, förhoppningsvis, kloka synpunkter. Senast skrev jag till Tianhe bearings, som jag tror tillverkar det FE 423 Z som sitter i (nyare?) Trex 700. Det lagret är för övrigt ett mycket kraftfullt lager med denna spec:

FE 423 Z: Max vridmoment (låst): 48 Nm, max frivarv: 5200 RPM, axeldiameter: 15 mm.

Via en 12 mm/15 mm bussning tas 15 mm ner till de 12 mm som är rotoraxelns diameter. 48 Nm har uppnåtts bl.a. genom att gå upp till 15 mm axel i OWB-lagret. Align har ofta (alltid?) en bussning som ökar OWB'ts axeldiameter jämfört med om lagret skulle sitta direkt mot rotoraxeln.

Se detta dokument för mer teori och beräkningar:
    http://www.thbcn.com/Product_View.asp?ID=810

Fullständigt eller förenklat?
    Som Rejsabjörn uttryckte det kommer man lätt in i djungeln när man börjar fördjupa sig i alla detaljer. Vi vill ju egentligen bara ha enkla råd för hur vi ska göra för att det ska fungera och hålla så bra som möjligt.

När jag skrev »som i stort sett baseras på "arbete = kraft x väg"« var det en grov och kanske delvis vilseledande beskrivning med syftet att förenklat illustrera vad som händer med vridmoment vid överföring av kraft och energi genom en axel och ett envägslager.

Möjligen kan man från formeln ovan se att "arbete/tidsenhet = effekt = kraft x väg/tidsenhet = kraft x hastighet".

Om vi i stället tittar på en roterande axel så får vi "effekt = vridmoment x vinkelhastighet x konstant"

Värdet på konstanten beror på vilka sorter som används.
    Om vi t.ex. vill ha effekt (P) i watt, vridmoment (M) i Nm, vinkelhastigheten (ω) i RPM så blir faktorn 0,1047

Jag inser att jag för att vara korrekt borde ha skrivit (ungefär som jag gjorde i ett tidigare inlägg):

P = M x ω x faktor

Om vi vet effekten (t.ex. från ESC-logg) och varvtalet (som förhoppningsvis är konstant tack vare gov) så kan vi beräkna det vridmoment som OWB och axeln utsätts för när effekten ska överföras till rotorn.

M = P / (ω x faktor)

Det var så jag räknade fram vridmomentet på först motoraxel och sedan på OWB och rotoraxel. Vid t.ex. 5 kW och 1900 RPM på rotorn så blir det

M = 5000 / (1900 x 0,1047) ≈ 25 Nm (genom "låst" OWB och genom rotoraxel)

FE 423 Z klarar ju detta vridmoment med marginal, men det är svårare att hitta OWB'er för 10mm axlar som klarar 25 Nm. Det är väl förklaringen till att Mikado gått över till två OWB-lager på vissa modeller med 10 mm axel.

I praktiken blir det mindre under huvuddelen av de flesta flygningar. I loggen kan man via ström eller effekt se vad man har som mest. Vi vet ju att det finns dom som "peakar" 200-300 ampere vid 12S. Det blir ca 10-15 kW, eller 50-75 Nm vid 1900 RPM, något mindre vid högre varv. Med flygtider på ner mot 3-4 minuter med fräscha ackar så blir belastningen på hela kedjan/drivlinan betydligt större än om flygtiden är uppåt 5-6 minuter. Det gäller inte minst ackar, kablar, kontakter, lödningar, ESC, motor, pinjon, drev och OWB.

Här är ett dokument där sambanden IMO reds ut på ett bra sätt:
    https://www.micromo.com/media/wysiwy...lculations.pdf

I huvudsak är vi ju "utlämnade" till vad tillverkarna har valt för OWB-lager till våra helisar. Vi kan bara påverka hur vi monterar, rengör och smörjer. När man flyger ska det ju bara fungera.

Emellanåt har vi ju synpunkter på hur tillverkarna konstruerar helisar, även om det kan vara svårt att nå fram till tillverkarna med sådana synpunkter...

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Aktiv användare desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Så här ser ett OWB ut på insidan plasten, en rulle och ett fjädrande element. Notera också hur lagrets ytterhölje har spruckit, på insidan finns spår av friktion från rullen så där var metallen troligen för tunn.

Så eftersom axeln är ojämnt sliten från de två olika lagren så antar jag att haveriet kommer av att ett lager har gett upp tidigare och haft en större friktion. Och det kvarvarande fungerade upp till en viss nivå, men i en hård manövrer passerades gränsen och även det gav med sig.

Lärdomen är då att kontrollera respektive lager vid servicegenomgång (på de som har 2) och inte bara kontrollera att OWB greppar som helhet.
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | DS16, DX9

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Så här ser ett OWB ut på insidan plasten, en rulle och ett fjädrande element. Notera också hur lagrets ytterhölje har spruckit, på insidan finns spår av friktion från rullen så där var metallen troligen för tunn.

Så eftersom axeln är ojämnt sliten från de två olika lagren så antar jag att haveriet kommer av att ett lager har gett upp tidigare och haft en större friktion. Och det kvarvarande fungerade upp till en viss nivå, men i en hård manövrer passerades gränsen och även det gav med sig.

Lärdomen är då att kontrollera respektive lager vid servicegenomgång (på de som har 2) och inte bara kontrollera att OWB greppar som helhet.
    Det ser ut som om OWB't är ett HF1012, som bl.a. Koyo tillverkar.
    Hur var historiken för 690SX? Levererades 690SX först med ett lager, men att en senare modifiering gav plats för två lager?
    Vet du vad som är skillnaden mellan de två? Jag gissar att den högre versionen med två lager inte utan vidare får plats. Är rotoraxeln längre om man har två lager? 4876 heter den OWB-hållare som jag hittar i 690SX.
    Jag tror att jag hittade svaret här (publicerat 2014-07-25):
    http://www.vstabi.info/forum/read.php?34,118005
    Ny OWB-hållare med två OWB'er och ny hållare för tredje lagret med utrymme för den nya, större OWB-hållaren.
    Enligt Mikado tål två lager 30% mer än ett lager.

Sammanfattning av OWB-hållare på olika Logo-modeller (enligt de dokument jag hittade):
    4067 på 480, 500, 500SE, 550SX, 600, 600SE v1, 600SE v2, 600SX,
    4876 på 690SX (är detta det nya med två lager?)
    4513 på 700 och 800

I och med modifieringen av 690SX byttes dels OWB-hållaren till 4876 och dels lagerhållar-assyt för tredje lagret till 4881.
    För 600SE och 600SX rekommenderas OWB-hållaren 4067 och lagerhållar-assyt 4622.

Jag har sammanställt detta bl.a. för att jag försöker förstå. Om någon som är bättre på Logo än jag kan bekräfta eller rätta så är jag tacksam.

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2017-10-12 klockan 23:56.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Aktiv användare Rejsabjörns avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Något man kanske glömmer som är väldigt viktigt när de gäller lager är hur de monteras. Desmos spruckna lager kan jag nästan helt säga inte är monterat rätt utan lagerläget är för dåligt. Huset som lagret sitter i måste ha rätt passning oftast presspassning och tillräckligt med gods så det hjälper ytteringen att hålla emot trycket. Huset bestämmer även vilket spel det blir i lagret. För tight presspassning kan göra att lagret får för litet spel och för stort hål kan göra att lagret snurrar i huset, blir glappt eller helt enkelt att ytterringen i lagret spricker.
    Vilket mått det ska vara kan bara lagertillverkaren säga.
    Flyger HK 450 clone, Solo PRO 126.

Aktiv användare desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Förstår vad du menar men känns inte rätt att lägga skulden på att Mikado levererat dåligt material, hubben är heltäckande och kraftig på v2. Nåt har helt enkelt gett onormal friktion i det ena lagret och utmattad materialet.
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | DS16, DX9

Aktiv användare Rejsabjörns avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Förstår vad du menar men känns inte rätt att lägga skulden på att Mikado levererat dåligt material, hubben är heltäckande och kraftig på v2. Nåt har helt enkelt gett onormal friktion i det ena lagret och utmattad materialet.
    Det kan ju även vara att den onormala belastningen har fått hubben att expandera eller blivit lite fel på toleransen vid tillverkning, inte ovanligt men svårt att konstatera efter att det skett då deformationen redan finns. Kan även vara fel material/tolerans på lagret. Kan vara att lagret snurrat i lagerläget på grund av överbelastning och det blivit slitage som gör toleransen för stor. Normalt får man en grop/platta rullar av överbelastning som sedan kan skapa konstigheter. Men när det kraschar kan det vara många parametrar som är orsaken från början.
    En grop eller skadad rulle kan skapar vibrationer/värme som gör att ringen spricker med tiden tex. Finns många parametrar men vanligast är dåligt lagerläge av olika anledningar.
    Flyger HK 450 clone, Solo PRO 126.

Idag kombinerade jag mina nya lärdommar här med min egna envishet. Ett batteri är tomt när det är tomt inte vid 3.7volt per cell och inte vid 70% av kapaciteten uttagen.

Så jag körde Goblin först i nästan 8 minuter tills larmet gick av vid 3800mAh. Safe för batteriet enligt forumets alla regler. Seden in med batteriet i min 2.2meters Cessna och körde 5minuter med den också. Perfekt att kombinera helikopter och flygplan på det viset.

Aaaaa sen lite jetflyg mellan varven med.... Vet inte om jag någonsin haft tre jetflyg med mig innan....

Fusion + Lambert Kolibri T50 - 600km/h 2017 Helt grym
    Goblin 500 sport Carbon - Spirit Pro - 6S setup - Jeti DS16 Helt grön

Aktiv användare Hunters avatar
    Reg.datum
    Aug 2013

Idag...

Så hämtade jag ut denna:

ISDT FD-100 80W 6A Smart Control Discharger for 2S-8S Lipo Battery

https://m.banggood.com/ISDT-FD-100-8...oaAo0KEALw_wcB
    Senast redigerat av Hunter den 2017-10-16 klockan 16:18.
    Helikoptrar: Align 450L Dominator 6s, Blade mCPX BL.
    250 Quads: Blackout mini h, ZMR 250 3D.
    Radio: JR XG14E. Sim: neXt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •