T-Shirt Banner
Sidan 1 av 14 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 133

Ämne: Align T-Rex 550E

Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Blog Entries
    2

Align T-Rex 550E

Skulle försöka hitta lite bilder och info på mitt bygge (.) men det gick inge bra så därför tänkte jag försöka samla det här istället...

Senast redigerat av Danny den 2011-11-15 klockan 23:31. Anledning: lade upp en liten gif
    Hammerhill Bikers

Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Blog Entries
    2

Post Beställning

Beställde på GrandRC där man kunde modifiera kitet enligt önskemål.

- Kit : 550E kit + FBL Head
    - Main Blades : Align 520 CF
    - Motor : Align 600MX +$40.00
    - ESC : CC ICE 100 +$79.00
    - BEC : CC PRO20 +$35.00
    - Cyclic Servos : 3 x BLS451 +$170.00
    - Tail Servo : BLS251 +$70.00
    - Gyro : BeastX +$90.00
    - Battery : Voltz 5100mAh 45C 6S +$50.00
    - Carrying Bag : Orange +$69.00

Total: $1527

+ Receiver : AR7610 +$119

TOTALT: $1646

Beställdes 110523 och fick det 110530
    Hammerhill Bikers

Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Blog Entries
    2

Exclamation Bygge

Då har jag fått min och börjat så smått med byggeriet. Det verkar ganska lättbyggt och inte så värst många delar. Vissa saker är ju dessutom förmonterat och det verkar bra loctitat också. En del plastdetaljer på denna heli, till skillnad från min Q, där finns det knappt något i plast. Men det gör väl inte så mycket, bara konstaterade det tyckte också TT'n och drev verkade bökigt men efter att ha byggt ihop lite så ändrade jag mig.

Första intrycket var ju såklart "oj vad stor den är!!!" blev nästan rädd när jag såg kåpan ju härligt att mecka när man får in hela handen i ramen. Grymt kul att bygga! Men hinner inte mer på ett tag nu, så jag får posta lite foton så länge...

START

1) Här är då det som låg i paketet, glömde lyfta ur MX-motorn och BLS-servona bara. Ett par 350-blad ligger där också till min Q.

2) Började med att bygga ihop ramen, lite rörig bruksanvisning men det var inte så mycket egentligen. Man väntar ju med vissa saker till senare också.

.

3) Här är det som återstår, ursäkta felfokuseringen. Så mycket prylar är det inte faktiskt. De är bara dubbelt så stora mot vad man är van vid

JUSTERING

Så var det då det där med tailen. Har ju läst att det finns en liten egenhet med org-tailen, den glappar! Börjar bli van att "justera" tailen så jag tänkte göra det här med. Gick finfint med en fin tandad fil. Det behövdes inte mycket alls. Lite olika på varje sida var det också. Först märkte man att det axiella glappet försvann, sedan fick man börja jobba bort det radiella glappet. Till slut vart det bra, riktigt bra. Glappar inte åt något håll nu. På ena sidan började jag känna lite motstånd i lagret (alltså, väldigt lite, men kännbart) då är det ju ett tecken på att man tagit en hundradel för mycket. Tur också att jag gjorde detta för jag såg att lagrena är ju torra!! Inget fett alls där ju! Skruvade ner mainhubben och där var det fett iaf.

STEG 2

Ja fort går det inte, men har inte lust att stressa när jag bygger. Har plockat ihop det mesta, nu ska jag bara sätta dit servona och sedan blir det till att plocka på alla prylar på chassit.

Har byggt ihop hela tailen men här syns den isär. Någon som ser den där kromade grejjen till höger med en pinne i. Kunde inte fatta vart den skulle vara men så kom jag fram till att det måste ju vara paddelstång med hållare!! Hehe, den tror jag att jag hoppar över

Well. Det var lite pyssligt med det här. Knepigt att löda den här storleken. Fick ju inte med några bullets på ESC'n så jag lödde ihop dem istället. Mer strumpa ska dit annars är det klart.

STEG 3

ska börja skruva ihop det sista nu och bunta ihop och justera lite, sedan blir det länkar och setup!

. .

. .

. .

kommentarer på bilderna ovan:
    - skruv motor, där ska det ju sitta brickor, hade satt det lite tillfälligt bara
    - tailservo kom för långt upp, jag får sätta det från undersidan i hållaren istället
    - elevatorservo för långt ut som redan nämts, får fixa till några brickor där
    - ail-servon, de kom för långt in så jag fick ju sätta dubbla brickor där!
    - mottagaren sitter snett pga stel krympslang, köp INTE krympslangssatsen i påse från Kjell & Co, riktigt ultrakass! Den blir som hårdplast efter man krympt!

JUSTERING 2

we have a problem! Elevatorarmen tar i...

Fick ju justera distansen på alla servon! Verkar som Futaba är lite annorlunda, elevator var värst, krävdes lite mer...

Hobbyhörnan här, det går åt en del olika verktyg när man får "justera" saker här fixar jag distanser till elevatorservot.

Sådär vackra blev dem, 8 mm, rätt perfekt. Rätt ömtåliga bara, spricker lätt.

Sitter bra när de väl var på plats iaf. Skruvarna är till mainbladhållare på 450

Blev rätt bra iaf, men det är fortfarande så det nästan tar i där, förstår inte varför det måste vara så tight där.

SLUTFAS

Bara setup och bladen kvar

Då var det dags att göra setup på ESC, BEC och Beast, samt slänga på blad. Här gör jag setup på Castle-grejjerna via datorn, smidigt!! (fältprogrammeraren funkar som USB-link också)

Såhär mycket väger ett Align 520-blad. Trodde jag hade nåt lurt med cg't men det var bara bladhållaren på min vippa som glappade.

Lika bra att kolla tailbladen på vippan också.

Då var den helt klar! Diggar min batteriatrapp! den är ett avsågat bordsben som råkade ha precis rätt dimensioner, och framförallt, bra vikt för att hålla ner den under setup (för jag matar ju via nätagg). Kommande foton får tala för sig själva.

. .

.

Sista fotot: igårkväll den väldigt varma dagen på fältet. Provade bara om allt funkar som det ska och om det vibrerade något. Verkade ok, tailen vibrerar något men det är väl som Ekan skrev att org-tailfena är lite klen, får byta till 600'ans sedan som visst är samma storlek men tjockare. Apropå samma storlek, så verkar ju de flesta delar vara gemensamma med 600'ans, det står t om 600 på swashplattan. Kanske bara ramsidor, bom (inkl TT-längd) och kåpa som skiljer? Intressant att notera också att på Logo 600SE är det samma dimension på mainaxeln.

Då återstår bara THE moment! ...
    Hammerhill Bikers

Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Blog Entries
    2

Cool Maiden - 5 Juni 2011

Gjorde maiden på 550'n idag. I slutet på sista accen händer något och den dimper ner 3 m ovan mark. Fick på TH och lyckades rädda den hyffsat. Den landade rätt hårt men allt höll utom ETT tailblad. Alla cyclic-linkar hoppade av oken bara, skumt!? Sedan blev kåpan något skadad i kanterna på fyra ställen pga ovan samt nere vid stället. Förvånad över att stället höll, den damp ner rätt hårt.

Well. Maiden och första kraschen avklarade båda två på första accen. Inte så dåligt va!? nu har man klarat av allt. Bara det där emellan kvar då... :roll:

/edit111110: Kolla video från the magic moment:
    I efterhand har jag konstaterat att eftersom jag körde med kurva i radion så har jag helt enkelt råkat få noll trottel och resettat reglaget, den kanske hade hunnit spinna upp igen men jag var ju snabb med TH där. Nu kör jag bara med governor så detta är inget problem längre.

Glad att jag inte smällde main-bladen eller något dyrt iaf!

BTW... praktiskt väska! Får plats med 450'n bredvid där.

Senast redigerat av Danny den 2011-11-10 klockan 01:19.
    Hammerhill Bikers

Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Blog Entries
    2

Uppgradering

Har börjat reparera min 550 och sätta dit KDE Direct upgrades.

Den här passade BLS-servona mycket bättre än original, nu kunde jag sätta dit gummina också.

Den här prylen visste jag inte var den skulle vara. Nu googlade jag för tredje gången och såg en tråd med en bild som visar att den ska sitta där framme ovanför servona! Hmm, där ser man, blir ju bra mycket stadigare då också slipper man massa prylar där, inte blir det nåt gyro där men det är ju rätt bra ändå. BTW... kolla den tråden, intressanta bilder.

STEG 2

Jag sätter Beasten där framme istället. Det var ju egentligen bättre och mina kablar räcker ju bra så det blir nog finemang det där!

Jomenvisst, det blev ju en del över, tänkte man kunde staga upp lite i mitten där, är ju som gjort för det också med förborrade hål. En del tycker ju chassit är lite klent så en stång på mitten borde ju vara bra!? Hoppas den inte är ivägen på nåt vis sedan bara men det tror jag inte.

Det här anti-rotationsstaget är ganska fräsigt har också satt QuikUK-kåphållare från 600'an där. Magnetiska. Borde underlätta lite och hålla bättre också eftersom den kan lossna då utan att slita med sig nåt.
    /red: Just det, jag skippade den här plattan för Beasten, tyckte den mest var ful och ivägen nu. Kanske dumt. (läs: jag glömde den, men i efterhand tycker jag inte det gör så mkt)

KABELDRAGNING KLAR

Nu har jag satt dit elektroniken och dragit om kablarna, den där gyroplattan blev perfekt att sätta mottagaren på så jag meckade dit den igen. Blir nog rätt bra det här, lite bökigt om man ska koppla om på Beasten bara. Anti-rotationsstaget passar lite bättre än original, nu tar inte armen i lika lätt. Fina uppgraderingar, jag saknar batteriplattan dock.

Hammerhill Bikers

Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Blog Entries
    2

Uppgradering - Steg 2 klart!

Då var den klar!! Inte mycket att säga annat än att den blev riktigt bra och snygg

Billig kåpa från HK, texten kunde man ju vart utan men lite extra dekaler gjorde det rätt bra. Riktigt snygg kåpa tycker jag. Har orange landställ på G också.

Nya fenor (fastlad) och KBDD tailblad. Fenorna behövde lite justering för att passa. Lär bli bra mycket stadigare nu med dessa fenor, 2 mm GF.

MicroHeli delrin-hållare, isärtagbara, rätt nice. Man ser också i bakgrunden KDE alu-fenhållare. Ska senare byta till alu-pitcharm också.

Det blev några grejjer över nu! Skönt att byta ut de här plastgrunkorna. Invigde också mina nya mejslar.

På 2,5'an är det rundad skalle. Riktigt bra! Den här är för de flesta skruvar på 550'n och det är en fröjd att skruva med.

550-bladen från HK har lite udda fibermönster, TIG Z-Weave.

När man går med en varukorg i en butik med hyllmeter av helikoptersaker är det lätt hänt att köpa lite mer än man hade tänkt sig men det var rätt bra grejjer, inte så dyra heller. Ny väska till radion som passar lite bättre samt ett kåp-fodral. Allt matchar min orange heli-väska såklart

Nu väntar jag bara på att det ska sluta regna så jag kan provflyga. Det var soligt och fint när jag började mecka, typiskt. Men kanske bra att lugna sig lite först
    Hammerhill Bikers

Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Blog Entries
    2

Exclamation Uppgradering 2

Idag fick jag resterande prylar från Fast Lad. Efter 50+ flighter börjar det nu bli dags att fixa idle up, gov och precomp. Har slängt på delarna men saknar långa skruv för servot, nu när jag har gummina där vill jag köra servomutter och originalskruv räcker inte nu. Får kolla på byn imorrn om jag hittar nåt som passar.

Det var distanserna jag väntade på, har nu satt tre distanser och det verkar bli rätt bra! Det är lite mer utrymme på det här antirot-staget så det ska nog funka med fulla utslag nu!

Batteriplattan var fin, något längre än original, men kunde gärna fått vara ytterligare något längre så den täcker accen. Det är hålat hela vägen där under tejpen men den här breda tejpen från 600'an täcker nästan hela bredden. Plattan väger ca 10 gram mer än original i plast.

Den här tänkte jag skulle staga upp lite mer där bak. Smidigare med båda sidorna i ett stycke också.

Fenhållare från MicroHeli (de andra CNC är ju från KDE). Passade bättre än original med den här fenan, nu räckte det med brickor där.

Har märkt att nu när jag kör högre rotorvarv så vibrerar tailfenan ändå! I vissa varvtal. Så jag tänkte att ett stag mellan bomstöttorna skulle minska vibrationer ytterligare. Tror det är en mast från mSR, var lite tight så det enda jag kunde komma på att få dit var ett snöre! har lagt CA för att fixera också.

Hittade längre skruv på NP-produkter, de är riktigt perfekt faktiskt, något grövre än originalskruv men funkar bra ändå (går lätt genom ramhålen iaf), kryss-skalle också men det gör inte så mycket. Skallen är lite bredare än original också och det är ju ingen nackdel.

Någon som behöver sådan här skruv?? Säg till bara, för jag råkar ha rätt många över

STEG 2

...då har jag lagt på sista blinget! Fick äntligen mitt drev idag så nu är den flygbar igen!

Passade också på att byta ut tailpitcharmen till metall. Ingen KDE utan Align den här gången, de har ju faktiskt alla metallupgrades själva också. Fast KDE är grymt bra faktiskt. Lynx-fena också, den är riktigt snygg! Stabil och bra också. Tyvärr matchar den inte i färgen på horisontalfenan men det är ju typ samma iaf, matchar KBDD-bladen bra.

Köpte också "HT Unbreakable landing gear" (Hobby Taiwan). De fanns i massa olika färgkombinatinor, vita bågar med röda ställ blir grymt snyggt på min. Men jag har lagt på nya vita ställ så jag tar de här sedan nångång, när jag ska börja prova autorotationer kanske (fast rören där ser ju ganska bräckliga ut). Har inte provat dessa än.

LISTA

Detta har jag stoppat dit...

TIG 550mm blades
    KBDD Tailblad
    KDE batteriplatta
    KDE gyroplatta
    KDE anti-rotstag
    KDE bakstag
    KDE tailfenhållare
    KDE tailservohållare
    MicroHeli bomstöttehållare
    MicroHeli taillänkhållare
    Turnigy Kåpa
    Lynx Tailfena
    Align Alu-tailpitcharm
    QuickUK Magnetiska kåpfästen

...om jag räknar med det, plus allt innan minus acc/rx plus moms/tull kanske en 13 lax. Men då är det shit of the shit 550E!
    Senast redigerat av Danny den 2011-10-22 klockan 23:49.
    Hammerhill Bikers

Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Blog Entries
    2

Post Tuning

Har flugit lite och försöker fininställa lite granna.

110720 - I början av karriären. Först när jag slängde på 550-blad och flög med 2000 rpm så såg det ut såhär:

111021 - Tänkte filma när jag flyger innan säsongen helt är slut. Tre olika HS (1850/2000/2150 rpm):

Nu har jag fipplat till ESC'n rätt bra, kör gain 20 och HS 1850/2000/2150 rpm. Läs mer nedan:
    http://www.helisweden.se/showthread....ull=1#post4712
    Hammerhill Bikers

Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Blog Entries
    2

Lightbulb Nutid

...ja, som ni säkert redan märkt. I princip allt ovan är skrivet i somras så det kan ju se lite lustigt ut när man läser det och allt verkar vara gjort samma dag eller nåt. Men fr o m nu ska det vara i "nutid" igen

Har numera också en telemetri-modul på den. Se foto.

Varde ljus

Hur som helst, har nyligen lagt på min gamla "ljusramp", tänkte den kunde vara bra att ha när man flyger i dåligt ljus som det ju lätt kan bli såhär års. Se bild. Den är riktad bakåt och styrs via Aux2-kanalen på DX8'an. Funderar på att bygga ut med lite ljuslister nånstans, har röd och gul som man kan sätta på t ex kåpa (röd) och tail (gul). Ska prova det sedan nångång tror jag.

TIG-blad

Har kört 550-blad sedan efter maiden, först hade jag TIG typ 1 också kraschade jag ju den lätt en gång förut sedan dess har det varit TIG typ 2 (som suttit på ända sedan dess). Det är rätt billiga blad från HK som jag tycker verka funka utmärkt till vardaglig flygning. Typ 2 har dessutom reflex på ovansidan som ger rätt ball effekt om man flyger så solen speglas där.

Det ska skilja lite i flygegenskaper på dessa båda blad, jag citerar en snubbe från HK-forumet:

What does this mean to you? Well in my experience the type one blades will provided more "pop" than the type two blades while the type two blades will tax your power system less and may provide slightly faster cyclic depending on the weight distribution of the individual blades. Personally, I would get the type two blades but, that just suits my flying style. Hope this helps.
    (Läs mer)
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Danny den 2011-10-23 klockan 01:30.
    Hammerhill Bikers

Aktiv användare Gruffys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Nu får jag allt börja lusläsa denna tråd då jag blivit 550-ägare... Skall bli spännande för mig att prova en större heli än min Frankenrex (slaktad & snart såld) och Protos.
    Får man fråga hur era 550e känns jämfört med en default 550e 3G i Phoenix. Är det några settings ni ändrat? Får väl ändå ställa in efter min, men tills dess kanske man kan få lite tips...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •