T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Jeti MAX S BEC

Användare
    Reg.datum
    Apr 2013

Jeti MAX S BEC

Litar inte riktigt på alignregulatorn som följde med.

Vad tror vi om en Jeti MAX S BEC http://www.hab.se/jeti-max-s-bec-p-10615.aspx till en Trex-600FBL DFC med Vbar samt 3xDS610 samt BLS251(tror jag det var)?

Betydligt trevligare prisläge än alla Gryphonprodukterna. Och ser mer slimmat ut. Har en ElyQ i 600NSP, gillar den, men blir lite dåligt med plats i 600EFL'n känns det som med separat RX-pack som jag vill köra med. Hur är det med switchat och störningar, ska väl inte vara några problem med Spektrum?

Vad säger juryn? Bättre alternativ i samma eller lägra prisklass?

Forum-räv simonarvestrands avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Blog Entries
    4
    Kommer inte ihåg vad wr superbec kostar men kan rekomendera den iallafall , hade den själv i bla en rex 600pro
    --------------- Skickat från min Texas Instruments TI99-4A --------------
    ---------- Flyger som en kratta men tycker det är kul ändå--------

Aktiv användare Feffesvls avatar
    Reg.datum
    Sep 2012
    Jag känner några som har Jeti MAX SBEC på Goblin 630 (med V-bar + Futaba-servon) och Tirex 600EFL (BeastX + Align-combo med servon), den verkar bra och OK i pris.
    Goblin 770/V-bar ~ Airwolf 800/Naza-H ~ Henselit TDR/V-bar ~ Logo 550sx/V-bar ~ Goblin 380/Spirit ~ TBS Disco Pro quad ~ TBS Vendetta ~ TBS Gemini FPV race-hexa ~ Blade 180CFX, Radio Jeti DC-16 + Spektrum DX8 för BNF

Användare
    Reg.datum
    Apr 2013
    superbecen verkar finnas i två versioner (hos fast-lad), ena £80 och andra £90, lite för högt prissatt. Låter bra Feffesvl! blir nog en beställning i helgen på en Jeti då!

Användare
    Reg.datum
    Apr 2013
    Jahaja, det här var ju kul... Man behöver inte en halvkvaddad heli för att få till en chicken dance:

Två bilder från skåpet, den första visar på periodtiden, den andra lite mer inzoomat över en "dipp"
    scope_1.png
    scope_0.png

Och jag som var orolig över align RCE-B6X. På den dippar iofs volten lite också, men det beror säkerligen på att den enbart matar enheten med en servokabel och har en JST mot batteriet.

Har jag bara fått en trasig enhet?

Sh*z... den där Jeti'n kan med fördel användas som servotestare....
    Tur och/eller bra att du mätte innan...
    Jag tycker servona låter "ilskna" redan innan det löper amok.
    brrrrr...
    /M

Användare
    Reg.datum
    Apr 2013
    Ja jag var ju tvungen att mäta, lite svårt att göra setupen såhär
    Tror inte det är något fel på servona, de låter sådär i min andra maskin också.

Intressant test nu, testade med ett 4s batteri, klockrent! Mätte spänningsfallet på 2s batteriet, spänningen dyker inte under 6,5V någon gång. BEC är ratad från 6V till 42V så marginal kvar finns. Kan ju inte flyga runt med ett 3 eller 4s batteri till BEC, ett 2s ska ju räcka. Skumt är det.

Reg.datum
    Sep 2012
    Skumt! Men när du mätte spänningen direkt på 2S-accen under testet, gick den ner mot 3,25v/cell då (du skrev "inte under 6,5v")? Ett fullt 2s lipo borde ligga på 8,4v eller däromkring, och vid små strömuttag som för att driva servon ska det inte dippa nämnvärt, mätt vid batterikontakten. Eller är det ett 2S LiFe?
    Jag tror att Sbec-ar i allmänhet behöver lite headroom mellan input och output för att trivas, kanske jetin är känsligare än Aling-becen för detta?

[Update] hittade detta i manualen:
    The output voltage is adjusted with the aid of a shorting plug (jumper) in steps of 5.0V, 5.5V, 6.0V, 7.0V and 8.0V. An important condition of keeping a correct output voltage in connection with the jumper position is a sufficiently high supply voltage. The supply voltage of the battery must by all means be higher than the required output voltage. We recommend a minimum difference of at least 2V above the output voltage. Otherways the output voltage would decrease under load
    Senast redigerat av Feffesvl den 2013-05-27 klockan 23:06.
    Goblin 770/V-bar ~ Airwolf 800/Naza-H ~ Henselit TDR/V-bar ~ Logo 550sx/V-bar ~ Goblin 380/Spirit ~ TBS Disco Pro quad ~ TBS Vendetta ~ TBS Gemini FPV race-hexa ~ Blade 180CFX, Radio Jeti DC-16 + Spektrum DX8 för BNF

Användare
    Reg.datum
    Apr 2013
    Ja det var på accen jag mätte spänningen och den sjönk aldrig under 6,5V, det är ett LiPo. Har ett sprillans 2s nanotech, ska fixa rätt kontakt på det imorgon, och kablage för att koppla in mätutrustning lättare.

Ja headroom, alignen är ju en linjär och jetin en switchad. Accen jag testat med nu är väl inte den nyaste, men fulladdad var den iaf. Får se hur nanotechen står sig imorgon. Men känns ju på gränsen ändå om det skulle fungera. Får nog få upp på 3s ändå, den är ju switchad, så man får ju inte förlusterna som i en linjär ändå.

Den beter sig förresten lika illa om jag ställer utspänningen på 5,0V. Och att balla ur såhär när man ligger 1,5V ifrån utspänningen mot den rekommenderade 2V, gör mig lite orolig. Om jag var tillverkare skulle jag aldrig våga mig på en sådan snäv rekommendation....

edit:Samt: "Otherways the output voltage would decrease under load" Det tolkar jag som att utspänningen sjunker linjärt med lasten, inte droppar så drastiskt som den gör.
    Senast redigerat av h_munktell den 2013-05-27 klockan 23:32.

Reg.datum
    Sep 2012
    Instämmer, det verkar vanskligt om det hänger på så lite som 0,5v. Men med tanke på att en full lipo som används som drivacc ofta håller minst 3,7 volt/cell belastad vid >20c strömuttag kontinuerligt under flera minuters flygning, eller mer, ska du inte se spänningar under 7,4v på mottagaraccen när du bara matar RC-sidan tycker jag.

En dålig cell i den "gamla" skulle kunna förklara saken, om den inte kan leverera strömmen som becen efterfrågar.... Ska bli intressant att höra hur det går imorgon med nya mottagaraccen!
    Senast redigerat av Feffesvl den 2013-05-27 klockan 23:40.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •