T-Shirt Banner
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 41

Ämne: FBL för en nybörjare?

FBL för en nybörjare?

Hej!

Flugit RC-heli sedan 2006, både el (småhelis, 450, 500, 600) och metanol (30, 50, 60) men inte ännu provat nåt med FBL.
    Såå... vilket system är passligt att komma igång med till tex en T-Rex 450SE V2, samt till en Raptor 50 V2/Titan metanol?
    Annat huvud vet jag att man behöver, samt 3-axligt gyro. Men utöver det... noll koll. Finns säkert nån sida som beskriver det bra, eller om nån här ork dra lite kort på nåt sätt skulle vara trevligt. =) Flygstilen? Hittills allt från flumma runt till loopar, rollar, stallturns, men inget mer än det.

/MickeM

Forum-räv Langeluss avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Om du har möjlighet att ha med dig dator ut på fältet så skulle jag nog säga att V-bar är den enklaste jag har provat iaf, Ikon ligger inte långt efter när det kommer till setupen men hur väl det flyger vet jag inte för ens imorgon

Annars så är väl BeastX ganska poppis för att de är lätta att få till samt inte kräver dator på fältet men det är bara baserat på vad jag hört då jag personligen inte haft något.

Om du håller dig till något av de populära gyrona så du kan få hjälp om du stöter på patrull så ska det nog gå bra. Utrustningmässigt så krävs det väl egentligen inte något mer än du skriver men tänk på att snabba, starka och precisa servon är än mer viktigt på FBL så gyrot kan prestera sitt bästa samt att de generellt drar mer ström så en bra BEC är att rekommendera.

Forum-räv ragge1s avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    behöver inte dator för vbar eller ikon , en billigt bluetooth från ebay och en android telefon
    | HD 500 Cell : vx1e | Atom 6HV : vbar NEO pro rescue | Goblin 700: vbar 5,3 pro |

Citat Ursprungligen postat av ragge1 Visa inlägg
    behöver inte dator för vbar eller ikon , en billigt bluetooth från ebay och en android telefon
    Finns ju en lite fin kontrollpanel att köpa till V-bar som är riktigt smidig

Sent from my iPad using Tapatalk 2
    Daniel Ekström

Mikado V-bar alltså?
    Ikon?
    Både Mikado och BeastX har jag hört talas om i alla fall.
    Bärbar dator till fältet är nog inget problem.
    Fler? Eller är det nån av ovan som är good shit?

Jag har vanliga Hitec HS-65MG till cykliska på 450-helin, samt Futaba S9257 på stjärten.
    Förslag på andra servon om dom inte duger?
    Mer man behöver?

Har man kvar stjärtgyrot eller styrs stjärtservot av detta "FBL-gyro" (vad det nu heter i folkmun?!)?

Hade ju tänkt sätta en sån 450-heli i ett skal med 4-bladigt, då kanske man ska ha annat FBL-gyro?

Och min Raptor 50 har nog vanliga långsamma analoga gyron just nu.. den sitter i en Hughes 530.
    Måste det vara digitala servon? Förslag?

Aktiv användare Pirres avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Dom flesta fbl enheter kräver digitala servon.
    ZYX vet jag kan köra med analoga servon.
    SCREAM AND FLY

Forum-räv ragge1s avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    både ikon och beast kan man har analog servo

ikon , mini Vbar og beast ligger på nästan samma pris och du kommer inte går fel på nån av dem , vill du köra FBL gov så är vbar eller ikon ett bra valg
    | HD 500 Cell : vx1e | Atom 6HV : vbar NEO pro rescue | Goblin 700: vbar 5,3 pro |

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2012
    Vbar går att köra med analoga servon, efter uppgradering till pro versionen.
    Wltoys V911 x3 |Walkera W100 x2| Walkera / Wltoys hybrid ladybird quad | Walkera Super CP | Walkera Mini CP | Walkera Mini CP Borstlös | Walkera Master CP - LED | CopterX 250 FBL | Alzrc Devil 450 FAST Strechad | Devo 7E och Devo 10 med Deviation

Forum-räv Langeluss avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Mikado V-bar alltså?
    Ikon?
    Både Mikado och BeastX har jag hört talas om i alla fall.
    Bärbar dator till fältet är nog inget problem.
    Fler? Eller är det nån av ovan som är good shit?

Jag har vanliga Hitec HS-65MG till cykliska på 450-helin, samt Futaba S9257 på stjärten.
    Förslag på andra servon om dom inte duger?
    Mer man behöver?

Har man kvar stjärtgyrot eller styrs stjärtservot av detta "FBL-gyro" (vad det nu heter i folkmun?!)?

Hade ju tänkt sätta en sån 450-heli i ett skal med 4-bladigt, då kanske man ska ha annat FBL-gyro?

Och min Raptor 50 har nog vanliga långsamma analoga gyron just nu.. den sitter i en Hughes 530.
    Måste det vara digitala servon? Förslag?
    Yep.. Mikado V-bar, lite av referensen när det kommer till FBL-gyron. Ikon == Brain, båda från MSH och är lite av en nykomling som verkar ha blivit väldigt populärt för att det har bra funktioner och ska flyga väldigt bra och dessutom inte kosta skjortan. Sitter och gör setup på ett Ikon som jag ska prova i min X5:a just nu faktiskt Annars finns det en uppsjö av andra gyron t.ex. Thundertigers GT5, Futaba CGY750, Robird G31, Zyx-s etc etc men alla har sina starkare och svagare sidor.

FBL gyron är 3-axliga, dvs båda cyclicfunktionerna och tailen och 4 bladigt ska inte vara något problem med vanliga FBL-gyron. I mitt tycke så är Align DS610 kalasservon för det priset de betingar dock så är de hyffsat strömtörstiga så en bra BEC är helt klart att föredra (t.ex. en Castle Bec Pro eller liknande)

Forum-räv heliflygs avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    När det gäller 450, så tycker jag du ska titta på BeastX. Jag vet inte om det är fel på min mini V-bar på min 450, men den flyger inte bra.
    På min T-Rex 250 har jag BeastX och den flyger riktigt bra. På min Logo 500:a är V-bar helt underbar. På större maskiner är den i min kunskap helt otrolig. Detta betyder inte att jag har rätt, utan vad jag upplevt.
    Klokare?
    Logo 600SX NEO, Logo 500 NEO, Logo 480 Xxtreme NEO, GAUI X3 Mini Vbar, Vbar Control

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •