T-Shirt Banner
Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 63

Ämne: Lurad - Blåst - Förbannnn..!

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Langelus Visa inlägg
    Hade ju varit smidigt men jag undrar om man inte kan åka på duktiga repressalier om man lägger ut sådana uppgifter, tyvärr så skyddar väl säkert lagar och regler bedragarna i det fallet..
    Förtal
    Lagstiftningen om förtal är lite märklig.
    Det kan vara förtal att säga att en brottsling är en brottsling.
    Det måste vara grovt förtal för att falla under allmänt åtal,
    dvs. tas upp av polis/åklagare efter anmälan. "Vanligt" förtal
    får föras i sak av den förtalade, med risk för betydande kostnad.
    Allt detta med reservationen att jag inte är jurist och att jag minns
    rätt.

"Spridning av sanna uppgifter som kan utsätta någon för andras
    missaktning kan alltså i vissa fall utgöra förtal."

Se brottsbalken (notisum.se) 5 kap §§ 1-5.
    Se även Wikipedia, förtal.

mvh/Bo S
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Mar 2012
    Citat Ursprungligen postat av Langelus Visa inlägg
    Hade ju varit smidigt men jag undrar om man inte kan åka på duktiga repressalier om man lägger ut sådana uppgifter, tyvärr så skyddar väl säkert lagar och regler bedragarna i det fallet..
    Jaa de kanske man kan... har inte så mycket koll på de!

@nkma, jag hör vad du säger.
    Men här ser vi (igen) exempel på hur Svensk lagstiftning skyddar de som gör fel, och där brott inte kan styrkas på plats (läs: direkt av farbror blå).
    Självklart är det inte OK att hänga ut vem som helst, men i detta fall är det helt klart uppenbart att rudmo har blivit lurad på pengar.
    Jag har oändligt svårt att tro att en namngivning här på forat skulle få bäring i en eventuell rättegång.
    Om nu så mot förmodan skulle ske, finns det någon ansvarig utgivare på forat? nope, och det behövs inte (inte vad jag har kunnat läsa mig till iaf).

/M

Mass-PMa till forumets användare?

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2012
    Om inte ansvarig utgivare finns så gäller mest troligt "bbs lagen" http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.htm

Sent from my Nokia 920 using Tapatalk
    TiltDrone ¦ Kylin 250 ¦ Eachine 250 racer
    Logo 480 XXTreme ¦ Align TRex 500 Pro DFC ¦ ALZRC Devil 450 FAST

Forum-räv bebbes avatar
    Reg.datum
    Nov 2012
    Säger han att han har skickat peketet med posten utan rek och att att peketet verkar ha försvunnit?
    T-Rex 250 DFC, Eachine E010S, Eachine Lizard 95, 250 race quad, Spektrum DX8.

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    Tror faktiskt jag sätter ut min 700 dfc för typ 6000 kr, det e ett bra pris om jag lyckas lura säg tre fyra stycken på nåt forum att betala mig. Med denna rädslan för farbro blå och snälla killen så lår inget hända mig här i Sverige i allafall.
    Jag säger bara så här. Om bränslekostnaden för bilresan är lägre än summan jag blir blåst på, så kan den djäveln vänta sig ett besök av mig i allafall, och det är inte kaffe jag kommer bjuda på.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jun 2012
    Man kan skriva att man har betalt X pengar men saknar leverans efter Y veckor.Då har man inte sagt något olagligt.
    Dålig på mycket! Men sämst på att flyga helikopter!

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av helge k Visa inlägg
    Jag säger bara så här. Om bränslekostnaden för bilresan är lägre än summan jag blir blåst på, så kan den djäveln vänta sig ett besök av mig i allafall, och det är inte kaffe jag kommer bjuda på.
    Samma sak här, jag drar mig inte för att köra många mil för att inkassera MINA pengar.

Om någon har blivit blåst av någon nere i Skåne och behöver hjälp, hör av er till mig.. jag gör mer än gärna personliga besök och jag har en sällsynt god förmåga att få oärligt folk att tänka "rätt".

Sent from my iPad using Tapatalk HD
    Old Bastards Malmö

Ett klargörande från oss moderatorer på Helisweden:

Vi på Helisweden förstår frustrationen men kan inte låta diskusioner som uppmanar till våld fortgå. Det ligger inte i linje med hur vi vill att tonen på forumet skall vara. Vi kommer heller inte tillåta att någon publicerar personnummer, adresser, epost, mobilnummer osv.
    Det spelar ingen roll hur säkra källorna är - den gången någon bli uthängd fel, vem står upp för honom?

Bedrägeri skall i första hand lösas mellan inblandade parter. Om det ej går - polisanmäl. Vänlig annonsera enligt de rekomendationer och riktlinjer som finns publicerade i annonssektionen. Att uppmana till att våld löser problem kommer att resultera i varning.

Om någon ej håller med om detta får ni ta den dikussionen direkt med oss moderatorer. Den här tråden återgår till topic och vi hoppas att affären löser sig för trådstartaren.

/Mod

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •