Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 59

Ämne: Orientering, hur "ser" du på din helikopter när du flyger?

Aktiv användare stills avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Använd simulatorn också. Sitter du tillräckligt mycket där så kommer du också få en del muskelminne.

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av still Visa inlägg
    Använd simulatorn också. Sitter du tillräckligt mycket där så kommer du också få en del muskelminne.
    Det blir inte så mycket simulator på sommaren. Men visst hjälper det mycket att tragga på med den.

Basövningar irl är bra att nöta ibland, och tvärtemot vad många andra tycker så upplever jag inte det som tråkigt.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
    If you haven't grown up by 50..
    You don't have to.

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2012
    Citat Ursprungligen postat av HenrikJohansson Visa inlägg
    Jag kan inte prata med någon och flyga samtidigt. Kommer någon och börjar prata måste jag ställa mig och hovra typ.
    Katjiing! Jag är inte mycket bättre själv heller. Det är nog så att det bara är hovringen som verkligen sitter i ditt muskelminne. Kollar man på proffsen så blir det verkligen tydligt tala och flyga samtidigt är inga problem. Han börjar flyga 2.15 in i filmen. Rätt coolt med muskelminne

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012

Orientering, hur "ser" du på din helikopter när du flyger?

Jag kan prata samtidigt som jag flyger. Tord och jag brukar stå bredvid varandra och prata under tiden den andre flyger, inga som helst problem.

Men... det har väl kanske med nivån på flygningen att göra, jag flyger inte speciellt avancerat.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
    You don't have to.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    @Matwes:
    Jag har uppmärksamt följt den här tråden utan att skriva något,
    därför att jag har svårt att hitta ord för det jag vill uttrycka.

En duktig pilot som såg mig krascha i simulator och hörde mig
    säga "jag tappade orienteringen" sa genast att jag ska inte titta
    efter orienteringen utan jag ska veta ändå. Det är ju jag som
    flugit/spakat dit. Jag förstår och försöker, men det är inte lätt
    att tillämpa.

Här kommer ett problem jag har, som blivit bättre under sommaren,
    men som ändå finns kvar. Plötsligt tolkar min hjärna det som
    kommer från mina ögon fel och innan jag hunnit reagera har jag
    spakat fel. Det hände flera gånger i början av sommaren. Ett
    exempel är när jag är i en sväng med sidan mot mig och helin
    lutar ca 30° mot mig får jag plötsligt för mig att den lutar 30°
    från mig, ska räta upp och drar i backen...

Det har blivit bättre, men tendensen finns kvar. Plötsligt kommer
    en ingivelse att spaka efter ett felaktigt intryck som ögon och
    hjärna sätter ihop. Om någon har något tips är jag tacksam.
    Under tiden känns det som att det går sakta framåt när man
    flyger. Ju mer desto bättre...

Jag kan också komma på mig själv att nästan stirra på en viss
    del på helin, t.ex. stället, för att på så sätt ha koll på orienteringen.

Kanske skulle jag satsa på heli-glasögon också. Någon som vet
    en bra heli-optiker?

mvh/Bo S
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    @Matwes:
    Jag har uppmärksamt följt den här tråden utan att skriva något,
    därför att jag har svårt att hitta ord för det jag vill uttrycka.

En duktig pilot som såg mig krascha i simulator och hörde mig
    säga "jag tappade orienteringen" sa genast att jag ska inte titta
    efter orienteringen utan jag ska veta ändå. Det är ju jag som
    flugit/spakat dit. Jag förstår och försöker, men det är inte lätt
    att tillämpa.
    Bo,

När det gäller upprätt sportflygning har jag kommit dithän att jag knappt behöver titta på helikoptern för att veta hur den ligger i luften. Jag har som du skriver själv flugit den dit den är och muskelminnet hjälper mig att flyga den därifrån. Dvs, jag kan rädda de flesta situationer även om jag inte ser helt perfekt hur helikoptern ligger i luften, jag vet intuitivt hur den ligger. Jag känner mig väldigt trygg och säker i denna typ av flygning. Det är när jag ger mig ut på okänd mark och jag tvingas tänka mig igenom manövrerna som det börjar kärva till sig, och jag var lite rädd för att jag övade på fel sätt. Jag gör inte fel, jag har bara övat för lite.

Min undran i det inledande inlägget - som också var svårt att formulera - var om de som verkligen kan flyga 3D har så pass väl utvecklat muskelminne att de till stor del flyger med hjälp av det. Jag har förstått att det är så och jag vet också nu att jag flyger "rätt" på min nivå och det enda jag har framför mig är övning, övning, övning..
    You don't have to.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Matwes Visa inlägg
    Bo,

När det gäller upprätt sportflygning har jag kommit dithän att jag knappt behöver titta på helikoptern för att veta hur den ligger i luften. Jag har som du skriver själv flugit den dit den är och muskelminnet hjälper mig att flyga den därifrån. Dvs, jag kan rädda de flesta situationer även om jag inte ser helt perfekt hur helikoptern ligger i luften, jag vet intuitivt hur den ligger. Jag känner mig väldigt trygg och säker i denna typ av flygning. Det är när jag ger mig ut på okänd mark och jag tvingas tänka mig igenom manövrerna som det börjar kärva till sig, och jag var lite rädd för att jag övade på fel sätt. Jag gör inte fel, jag har bara övat för lite.

Min undran i det inledande inlägget - som också var svårt att formulera - var om de som verkligen kan flyga 3D har så pass väl utvecklat muskelminne att de till stor del flyger med hjälp av det. Jag har förstått att det är så och jag vet också nu att jag flyger "rätt" på min nivå och det enda jag har framför mig är övning, övning, övning..
    Med andra ord, en lång resa...

Men vad gör det när man har roligt under tiden!

mvh/Bo S
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Med andra ord, en lång resa...

Men vad gör det när man har roligt under tiden!

mvh/Bo S
    Exakt!
    You don't have to.

Jag regerade på en sak...
    Ca 2006 började jag flyga i simulator, sen 2007 började jag flyga min Raptor 50. Hovra runt osv. Flög lite mer i simulatorn. Sen flög jag inte så mycket mer heli i simulatorn på ett bra tag. Flög desto mer med Raptorn och andra helisar. Så pass att jag kunde loopa, rolla och göra stall turns. Sen vart det en massa flyg, sen lite simulator igen. Flugit heli igen... och nu har jag inte flugit simulator på riktigt länge!!!

Till saken...
    Härom veckan flög jag lite simulator och testade de moves jag kunde på riktigt, samt sedan de jag kunnat i simulatorn någorlunda förut, som inverterat, flips hit o dit, samt nåt move jag lärde mig i nån tråd här hur gick till. Döm om min förvåning när jag märkte att jag kunde flyga alla dessa mycket bättre nu, än för nåt år sen när jag flög myycket mer sim!!! Jag har väl fått in spakkänslan senaste åren när jag flugit riktiga RC-helisarna. Coolt! =) Flyg mer RC-heli före du flyger simulator! Näj nu vart det fel... eller...

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2012
    Åland ja det blev fel nu 😊Jag tror din analys är fel. Att dissa hård träning utförd för 1 år sedan och ge all credit till ditt liveflygande. Ungefär som att du skulle ha glömt all träning för ett år sedan. big bo no som Mats skulle sagt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •