T-Shirt Banner
Sidan 1 av 34 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 331

Ämne: Gaui X3 - Byggtråd

  1. #1
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    2

    Post Gaui X3 - Byggtråd

    GAUI X3 Byggtråd





    Då kom den äntligen efter lite förseningar! I den tidigare försnackstråden finns lite mer info om beställning, optioner osv. Detta kommer bara bli en byggtråd med lite efterföljande testflyg och intrimning.










    01 Unboxing

    Här är då lådan, den kändes lätt i förhållande till storleken. 12T pinion och lite bygg-godis följde med.

    Gaui X3 - Bygge 101 - Låda från Australien.jpg . Gaui X3 - Bygge 102 - Lådan.jpg

    I lådans ändar var det påsar med hårdvaran. I denna ände drev, ramdelar, swash och lite annat. Rätt smart faktiskt för det var liksom invikt såhär i båda ändar och i mitten av lådan fanns det fritt utrymme där canopyn låg och i den bara två påsar med lätta saker så det var inget som direkt kunde skada canopyn, det låg löst där bara. Färdades ända från andra sidan jorden och kom fram utan en skråma, bra bra. Btw, den här kåpan är grymt snygg! Glömde fota den men den är ju mestadels vit med lite röda streck på. Detta kommer passa skitbra!

    Öppnar man alla påsar kommer mer påsar. I påsen med manualen finns också en bladhållare och en tub loctite. Förpackningen med bommen innehåller även push rod, bomstöttor och torque tuben. Verkar vara bra ordning på grejjerna med tryck på varje påse vad det är och i manualen tydliga illustrationer var skruven ska sitta samt skruvens storlek och artikelnummer. Föredömligt!

    Gaui X3 - Bygge 103 - Lådände.jpg . Gaui X3 - Bygge 104 - Lådinnehåll.jpg . Gaui X3 - Bygge 105 - Alla påsar.jpg.jpg


    Kåpan är ruggigt snygg. Denna lär jag inte vilja byta ut i första hand. Den kommer dessutom passa som en smäck till min vita ram! Den är också rätt mycket större än en standard T-Rex 450-kåpa.

    Gaui X3 - Bygge 109 - Canopy.jpg . Gaui X3 - Bygge 110 - Canopy jämförelse.jpg



    02 Lackering

    Som sagt så gillar jag vit ram. Tycker det syns bättre och sedan är det snyggare också. Lika bra att avslöja detta redan nu så ni inte sätter fredagsölen i halsen imorgon Kom på ett bra trick för att kunna måla andra sidan på ramen direkt efter den första. Man vill ju gärna ha dem liggandes så det inte rinner och då var ju detta tandpetartrick mycket bra! För bommen har jag två trästickor i de här plastburkarna, funkar kanon. Här målade jag fyra 550-bommar samtidigt bredvid varandra sist jag använde denna. Först slipar jag av lite och ruggar ytan så färgen biter bättre. Använder "Plasti-Kote Projekt Paint" och har nu sprayat ett lager grundfärg. Ska snart spraya ultraglossen där som kommer göra det skinande vitt och vackert! Och... det är ungefär så långt jag hinner idag. Fenorna ska ha grundfärg och sedan flourescerande rött. Imorgon ska jag påbörja själva bygget och man börjar då med ramstrukturen.

    Gaui X3 - Bygge 106 - Lackering.jpg . Gaui X3 - Bygge 107 - Lacktork.jpg . Gaui X3 - Bygge 108 - Lacktork bom.jpg
    Senast redigerat av Danny den 2013-09-14 klockan 23:54. Anledning: Lade till steg 01 och 02, samt kåpa
    Hammerhill Bikers

  2. #2
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    2
    03 Ramen

    Har börjat bygga lite och är nästan klar med själva ramen.

    Det man börjar med är mastbockarna. Sätta i tre likadana lager och på med ett lock samt ett litet lager i TT-blocket och skruva fast det. Här var ju kul för då fick jag användning av min dornpress. Inget måste för det gick ganska lätt, men ändå

    OBS! TT-blocket har liten maskingängad skruv som dras i plast (2x5). Dra väldigt försiktigt! Det här var grymt känsligt, ena min började snurra lite. Så dra tills det börjar kännas att det tar emot och sluta där! De plastgängade skruvarna kan man dra "som vanligt", dvs dra tills det tar distinkt stopp. Dessa var man tvungen att dra till just precis innan just det ögonblicket.

    Gaui X3 - Bygge 201 - Mastbockar.jpg . Gaui X3 - Bygge 202 - Lagerpressning.jpg



    Elektroniken som ska i då: Scorpion 2221-8 (3595kv)| BeastRX | 3xTGY-212DMH / KST-DS215MG | YGE 40LVVB. Jag orkade inte koppla upp gyrot så jag tog min servotestare och ställde på "neutral" (center) och sedan satte dit hornen, sedan disconnecta testarn och skruvade fast.

    Gaui X3 - Bygge 202 - Elektronik.jpg . Gaui X3 - Bygge 204 - Servohorsmontering.jpg



    Sedan bygger man ihop servoboxen. Mastbockarna med cf-staget. Jag såg att mina servohål var några tiondels millimetrar fel så jag satte den löst fastskruvad i ramen för att inte servona skulle dra ihop boxen snett. Så här frångick jag manualen lite (ja, hade det inte varit pga fotona hade jag kunnat skruva fast den ordentligt i ramsidorna faktiskt). Det spelar ingen roll (?) om man skruvar fast ramsidorna här. Tyckte det verkade bättre. I nästa steg skruvar man fast tredje lagret och då satte jag masten rätt genom alla lager innan jag drog fast tredje lagret för det satt med lite spel åt alla håll så jag tyckte det var bäst att ha masten där.

    TIPS! Skruva inte fast tredje lagret ordentligt ännu. Vänta med det tills du har drivlinan på plats! Mycket enklare att shimsa utan detta på plats. Annars tyckte jag nog det var en bra idé att sätta ihop ramsidorna såhär istället för bara ena sidan som manualen föreslår.

    Servohornens hål var lite små också tyckte jag så de borrade jag upp till 2mm, då gick det väldigt löst så den här skruven på baksidan behövdes verkligen. De locitade jag förresten, även fast det inte stod så i manualen. Mina horn hade inget hål på 13,5mm avstånd som manualen rekommenderade utan det blev 14,5mm, nog inga problem, annars märker man det sedan vid den berömda BeastX-sexgraders setup menypunkt J
    /edit: OBS!! Det blev lite problem, tror jag skulle avrundat nedåt istället, 12mm eller vad det nu skulle blivit. Läs mer om justeringen senare.

    OBS! JC på HF har skrivit en tråd med byggtips. Där menar han att man ska sätta kåpdistanserna på nedre servohålet istället för övre. Så jag gjorde det helt enkelt, vilket håll vet jag inte men provar såhär nu.

    Gaui X3 - Bygge 203 - Servobox.jpg . Gaui X3 - Bygge 204 - Servobox torrmonterad.jpg



    Nu kommer då veckans överraskning! Det ingår tailblad!!! det hade jag ingen aning om! De är i bra plast (samma som ramen verkar det som) och är 61mm (lika som på min 450Q där jag använder Aligns plastblad).

    Sedan monterar man på bottenplatta och landställ. Bomboxen har jag monterat löst också men den syns inte på foto. Den ska man inte dra fast ännu utan man väntar tills man sätter dit bommen.

    Vänta också med att montera ESC-plattan! Den är bara ivägen när man ska justera motorn och fixa med elektroniken.

    OBS! Här menar JC att skruvarna till stället sticker upp så jag klippte av spetsen på de två skruvarna, ca 1mm kortare blev de då, de gick bra att skruva in ändå. Sedan när du skruvar bottenplattan. Jag hade problemet att skruvarna ville gå lite snett uppåt inåt ramen alltså och så att det blev en liten utbuktning där! Så se till att skruvarna går in rakt!
    (sidonot: jag har läst att man kan använda T-Rex 450-ställ om man skär av piggarna som sticker uppåt, alltså samma avstånd på bågarna, vilket innebär att det finns många andra standardställ man skulle kunna använda! Dock är rex-stället lite kortare annars)

    Gaui X3 - Bygge 205 - Ramen klar.jpg . Gaui X3 - Bygge 206 - Ramen bakifrån.jpg


    Monterade också bomlådan på plats i ramen i detta steg, dra inte fast dessa skruvar helt ännu, det gör man sedan när bommen sitter på plats och man har shimsat in den också.

    Gaui X3 - Bygge 209 - Bomlåda.jpg
    Senast redigerat av Danny den 2013-10-06 klockan 00:34. Anledning: flyttade det där med dreven till nästa post
    Hammerhill Bikers

  3. #3
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    2
    04 Drev

    Nu kommer det första lite knepiga momentet. Hittills har det gått som en dans i stort sett. Skruva fast plastdetaljer i ramen går ju lekande lätt och skönt att slippa kladda med loctite. Här monterar man ihop maindrevet med autorotationsdrevet och det knepiga är envägslagerhubben i korta axeln som ska gå genom dreven. Där får man rengöra ytorna noga (!) innan man använder anaerobiskt lim och monterar hubben (grön loctite, medföljer. Men jag hade min egna Scantech 690).
    Måste påpeka igen att en dornpress är väldigt overkill här! Men har man en så är det inte fel Det är dock ganska stor tolerans här och man skulle lika gärna kunnat montera den bara med handkraft.

    OBS! Som sagt, rengör limningsytorna noga! Det ska vara väldigt viktigt har jag läst, annars kan drevet börja snurra.

    Gaui X3 - Bygge 301 - Maindrevkit.jpg . Gaui X3 - Bygge 302 - Limma envägsaxel.jpg .Gaui X3 - Bygge 303 - Envägsaxellimning.jpg


    Här är det naturligt break. Ganska lagom för det har tagit en lagom stund att komma hit. Man ska vänta på att limmet torkar så man kan montera på autodrevet på hubben och fortsätta. Men... det är ju fint väder så jag tänkte gå en sväng.... hörs

    [konstpaus]

    Såhär blev det. Man skruvar fast envägsaxeln på autorotationsdrevet (loctite!). Envägslagret som redan var pressat på hubben var också rätt ok infettat, men jag drog på lite mer ändå, lite bara, sedan skruva fast på maindrevet. Sedan en bricka emellan dreven också sätter man ihop delarna och på med denna låsring. Här kan det vara händigt med en låsringstång, även fast det gick med min lilla flacktång jag använt i bygget. Men jag fick öppna igen och sätta dit fler shims, det blev tre tunna shims för att få det stumt och fint för min del! Se till att låsringen sitter ordentligt i spåret, den ska gå att snurra om du öppnar bara ytterst lite med tången.

    Gaui X3 - Bygge 304 - Envägsaxel.jpg . Gaui X3 - Bygge 305 - Maindrevfix.jpg


    Eftersom jag väntade på att detta lim skulle torka byggde jag ihop andra saker under tiden, så jag gjorde inte som manualen och satte dit dreven & masten och började shimsa nu.

    Först några ord om bygget såhär långt. Manualen är väldigt bra och noggrann! Det är väldigt bra kvalitet på delarna. Passformen är grym, plastdelarna passar precis lika bra som high end aluminiumdelar och det känns som plasten är väldig bra kvalitet. Rätt smarta lösningar med servoboxen, batterisläden, autodrevet, TT-lagerbocken. Lättmeckat med bra åtkomst till alla servohorn och ramen är ganska bred (34+ mm vilket är precis så Gens Ace 2200 går in på bredden om man vill ha dem så). Det känns riktigt bra såhär långt och jag längtar verkligen tills det är dags för provflygning!

    Enda jag är lite skeptisk till är fingängad skruv ("maskinskruv") på några ställen, de dras alltså i plasten. Det känns ju sådär, särskilt på de där två på TT-lagerbocken jag skrev om. Det går ju att byta ut iofs. Sedan den här OWB-hubben och limningen på axeln. Det är ganska liten yta som ska hålla emot ett stort drev så jag förstår att det är viktigt att rengöra noga, men passformen där kunde varit tightare måste jag säga, eller rentav en annan konstruktion, hela prylen i en del, kommer inte ihåg hur Align löst det men det ser ju ut nästan likadant och där är det inga problem. Jaja, iaf, det är petitesser, kanske funkar klockrent detta. Det får ju visa sig. Annars är det bara å ta starkare loctite!
    Får man problem så kan man alltid förbättra, läs mer. Men som sagt, för mig funkar det bra så jag kör på bara
    /edit: Jag fick lite problem med detta, gjorde fixen med ståltråd (kolla), det blev kanon! Men numera kommer kiten med gängad OWS så detta är inget problem längre om du inte råkar ha första batchen.
    Senast redigerat av Danny den 2013-10-13 klockan 20:15. Anledning: slutfört steg "04 - Drev"
    Hammerhill Bikers

  4. #4
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    2
    05 Rotorhuvud

    Nu blev det dags för huvudsaken. Många brickor och prylar här att hålla reda på. Radiallagrena var redan monterade och de inre trycklagerbrickorna satt redan på plats så om du inte hittar dem, så kolla där Trycklagerbanorna ska enligt manualen sitta på "klassikt vis", dvs med öppningen inåt, fetta in ordentligt. Lite olja på spindelaxeln innan du sätter dit den också.
    Swashdrivarna, tre brickor på den ände som ska skruvas på hubben, den änden är således lite tjockare också, och vänd så utsticket på armen är utåt och urgröpningen på armarna ska vara utåt också (kolla bild). Se till att länkarna hamnar åt rätt håll, den lite mer öppna änden ska vara inåt så de går lättare på kulorna (Gaui-texten utåt). Här tyckte jag man gott kunde rengöra spindelaxelskruvarna och glöm för bövelen inte loctite här, de viktigaste skruvarva på hela helikoptern!

    OBS! På HF läste jag att för vbar-användare ska man använda de inre hålen för kulorna, men då jag senare satte dit servohornen så gott jag förmådde så fick jag inge vidare geometri för BeastX. Så här kan det vara läge att ta sig en funderare och kanske vänta med dessa kulor tills du fått dit servooken och ser vilket avstånd du får. Eller gör som jag, sätt dit dem bara och testa och ändra senare ganska lätt gjort eftersom man skruvar i plast. Men... jag fick lite problem med det där som sagt och bestämde mig för att räkna på saken. Läs mer om det i tråden "Servots arbetsområde" (där finns ett kalkylblad). Det jag kom fram till då var att flytta till de yttre istället. Jag skippade den där plastmössan (stopp-knappen), bara fult ju, satte en liten bit eltejp där istället. Bladhållarlänkarna väntar jag med, tycker nog det känns bättre att ta alla länkar på en gång senare istället.

    Jag gillar verkligen detta huvud, hubben är kanon! Integrerad swashdriverhållare som på RJX-huvudet men lite smartare ändå eftersom man spänner hubben separat och inte med just dem skruvarna till swashdrivarna. Mycket fiffigt med snett spår såhär! Dock var de där muttrarna av halvdann kvalitet. De passade knappt i spåret, så har du egna bättre använd dem istället. Lite lustigt med dessa länkar på swashdrivarna, inget ovanligt iofs men varför inte göra dem i ett stycke bara eftersom det ändå är ett enda avstånd som det ska vara. Jaja, de är bra ändå. Lite kul på denna heli, nästan allting är gjort så man kan byta en liiten del. Vänta bara till nästa steg...

    Gaui X3 - Bygge 401 - Rotorhuvud delar.jpg . Gaui X3 - Bygge 402 - Rotorhuvud montering.jpg . Gaui X3 - Bygge 403 - Rotorhuvud klart.jpg



    06 Swash

    Det här var nog det ballaste jag byggt på länge. BYGGA en swashplatta! Det var coolt! inte många saker, det inre lagret satt redan på plats i hållaren så det var bara till och sätta dit det stora lagret, låsa det med tre skruv och sedan sätta dit det inre lagret med hållaren och skruva fast det i övre delen (loctite!). Sedan lite länkar, de något kortare ska sitta i övre delen (swashdriver- och pitchkulor). Här också loctite eftersom det är metall mot metall. Annars är det ju som bekant inte mycket loctite i denna maskin annars! Är inte swashen otroligt läcker!?

    Gaui X3 - Bygge 501 - Swash delar.jpg . Gaui X3 - Bygge 502 - Swash ovan.jpg . Gaui X3 - Bygge 503 - Swash under.jpg . Gaui X3 - Bygge 504 - Swash.jpg



    07 Mast

    Då är masten klar och ska sättas på plats (undrar om det finns någon båtterm för det? )
    /edit: "Masta på" sade min chef att det heter

    Gaui X3 - Bygge 601 - Liggande mast.jpg . Gaui X3 - Bygge 602 - Stående mast.jpg



    Här är viktigt steg. Glömde foto när jag satte dit masten innan resten var på plats, men här är alltså inte motorn och bommen på plats när man gör detta steg. Enligt manualen ska det sitta två brickor på maindrevet mot undre blocket. En 0,1mm och en 0,5mm bricka alltså. Det passade fint och det var inget glapp om man drar dreven upp och ner. Denna shimsning är ju istället för ett sådant låsstopp som ibland finns ovanpå övre lagerblocket och som låser masten så den inte kan röra sig neråt. När man har gjort det på detta vis istället och shimsat så det blir just precis stumt och bra. Då kan inte masten röra sig åt något håll!

    Visst skrev jag det ovan. Den genomgående filosofin med drevspel på denna helikopter ska, enligt de på HF, vara "just precis stumt", alltså, t ex motordrevspel. Det ska vara minimalt med spel och kanske t om just precis så det inte är något spel alls! Det gäller även här då. Så gjorde jag, samt fettade in dreven lite granna i början så de skär in bra och sådär.
    Var lite tveksam om det där med shimsningen så jag hade inte dragit åt jesusbulten än heller! Skrev en postit att jag skulle dra den senare så jag inte glömmer det! Det visade sig att det var bra för jag var tvungen att ta ur masten...

    Sedan, för att gå händelserna i förväg lite granna. Detta foto blev till när jag fick ändra på just denna shimsning. Jag tyckte det verkade bra först men sedan när jag hade resterande grejjer på plats så var det annorlunda. Spelet mot paraplydrevet till TT'n var lite väl mycket tyckte jag. Typ halva kuggen låg emot drevet bara. Så jag flyttade helt enkelt 0,5-brickan till under dreven (på 3:e blocket alltså)! Sedan satte jag två tunna shims mellan dreven. Efter det var det helt ok spel tyckte jag, kanske inte helt perfekt tyckte jag väl men iaf helt ok, skjöt in bommen lite mer senare också så blev det nästan perfekt. Det kanske inte är så dumt förresten att bygga bommen och testa detta redan i detta steg ändå.

    OCH... detta är anledningen till att jag reviderade texten ovan med att man inte bör skruva fast tredje lagret ordentligt för i detta steg går det väldigt mycket lättare att shimsa om det lagerblocket är borta eller iaf lite åt sidan.
    Jag väntade också med att smörja in masten, tyckte man kunde göra det i slutet istället, det samma med tailaxeln. De kommer man ju åt sedan och det är bara för att smörja in lite så prylarna löper fint på axlarna.

    Gaui X3 - Bygge 603 - Shimsning.jpg


    Jodåsåatt... såhär ser det ut nu, börjar likna nåt!

    Gaui X3 - Bygge 604 - Ramen klar sida.jpg . Gaui X3 - Bygge 605 - Ramen klar fram.jpg . Gaui X3 - Bygge 606 - Ramen klar bak.jpg
    Senast redigerat av Danny den 2013-10-06 klockan 01:48.
    Hammerhill Bikers

  5. #5
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    2
    08 Motor

    Dags å lägga i spisen.

    Motorplatta med skruvar. Gaui original 12T pinion. Samt antirotationsstaget och canopyhållare.

    Gaui X3 - Bygge 701 - Motordelar.jpg

    Jag testade lite senare med 11T pinion från Scorpion, det är ju vanlig mod 0.6 pinion så alla standard fungerar, Align har också. Dessa Scorpion var dock något kortare också så det får man tänka på om man gjort spår för Gaui och sedan ska sätta dit en sådan här. Dock var 11T ingen höjdare då varvtalet blev för lågt så 12T passade bättre tyckte jag.

    Gaui X3 - Bygge 702 - Motor med pinions.jpg . Gaui X3 - Bygge 703 - Pinion Gaui 12T vs Scorp 11T.jpg

    Var noga med drevspelet här. Dra motorskruvarna utan loctite först, kolla så drevspelet blir minimalt (som tidigare sagts så ska alla drevspel på denna maskinen vara tight). Sedan loctita och dra åt. Jag tog även värmeledande epoxy på motorplattan för att motorn skulle sitta lite bättre och dessutom leda bort värmen bättre. Bra åtkomst underifrån i ramen (och sidan) för att skruva på motorn, bra bra!
    (Enligt manualen ska drevspelet vara ca 0,1mm. Jag tycker man kunde haft avlånga hål för att fästa motorplattan i ramen så kunde man justera drevspelet på det viset istället, som på TDR'en. Det är riktigt smart och borde vara standard tycker jag)

    Gaui X3 - Bygge 704 - Motor på plats.jpg

    Canopyhållaren sätter man dit löst bara, som jag skrev tidigare så drar man inte åt bomlådan ännu.

    /edit 131017: min motor gick sönder konstigt, men iaf, jag uppgraderade till en KDE 450XF, läs mer.


    Nu är nästan allt i själva ramen klart!






    09 Tail

    Montera tailen. Här är ett fint exempel på vilken high-end plast detta är. Kolla bara passformen på sidorna i tailhuset. De är lite olika stora och passformen kan inte bli bättre! Riktigt imponerande detta. Här är också den lilla låsskruv som man använder den medföljande lilla lilla insexnyckeln till. Åter igen, coolt att det liksom går att skruva bort precis varenda liten del, paraplydrevet på tailaxeln sitter med en låspinne som låses av denna lilla lilla låskruv. Manualen säger att du ska smörja in axeln men jag tycker att man bör vänta med det tills allt är klart, det är ju ändå mest för pitchsliderns skull och det kommer man åt efteråt.
    TIPS! Det främre paraplylagret, det som sitter mot bommen till. Limma det med CA för att undvika att det senare lossnar som det gjorde för mig (kolla).

    När du skruvar dessa saker tänk då på att det är plast. Lätt att dra sönder något om man tar i för mycket. Det gäller ju iofs mest de fingängade skruvarna.

    Jag köpte kitet med metall-tailbladhållarna. Kostade en obetydlig summa mer. De kom redan förmonterade så jag behövde inte pilla med trycklager och sådant där, det satt redan på plats och var loctitat och allt. Det samma med pitchslidern! Den monterar man ihop annars och den består av inte mindre än sex (!) delar! (plus de små armarna med hylsor och skruv, se på fotot, de ligger bredvid).

    Här ser man också de här plasttrianglarna som låg i denna påse och som jag först inte visste vad det var för något, men det är ju för tailservot!

    Gaui X3 - Bygge 801 - Tailhusdelar.jpg . Gaui X3 - Bygge 802 - Taildelar.jpg . Gaui X3 - Bygge 803 - Tailhus.jpg

    Snygg röv

    Gaui X3 - Bygge 804 - Tail.jpg . Gaui X3 - Bygge 805 - Tail närbild.jpg




    10 TT & Bom

    Montera TT och bom. I detta steg får man beväpna sig med anaeroblim, CA och fett.

    CA på den lilla pinnen som sitter i främre paraplydrevet på TT'n. Sedan trycka drevet genom första lagret och sedan genom gummit och sedan andra lagret.

    På TT'n använde jag anaeroblim (motsv den gröna medföljande), för att fästa splinespinnarna i ändarna. OBS!! Detta är ett mycket kritiskt steg också då det lätt kan bli problem om man slarvar, rugga ordentligt så limmet fäster bra. Jag gjorde efter första servicen så att jag borrade och pinnade dessa pinnar så de inte kan snurra, kolla. Det kommer komma en fix för detta också, det går även att sätta vanlig 450-mainshaft låsning där (sådan här hylsa med låsskruvar i för 4mm axel).

    För att fästa själva lagret på plats på TT'n använde jag anaeroblim och följer man måttanvisningen där så hamnar lagret en bit framför mitten av TT'n (det ska ju inte vara på mitten pga resonans). Sedan fettade jag in lagerhållaren så den glider in fint utan att o-ringarna hoppar av. Tryckte sedan in hela TT'n i bakre paraplydrevet så det sitter där det ska.

    /edit: OBS! Nya riktlinjer, 2cm från mitten åt något håll, läs mer.

    Gaui X3 - Bygge 901 - TT-delar.jpg

    Sätt nu dessa två saker på bommen, länkstag och fenhållare. Skjut sedan in hela bompaketet i bomlådan och tillse att drevspelet blir rätt. Dra fast bomlådan lite så bommen sitter i position bättre. Sett från sidan av paraplydreven så ska de ligga så den 45 graders vinklingen på bägge ligger i linje med varandra! Dessutom ska det vara rätt drevspel också, läs mer ovan.

    Gaui X3 - Bygge 902 - Bom på plats.jpg . Gaui X3 - Bygge 903 - TT-shimsning.jpg

    När detta är klart så dra ihop bomlådan slutligen och pinna bommen i båda ändar. Det är inga hål för det utan det blir hål när du skruvat in skruven. Det är rätt smart i tail-änden där, den skruven går genom fenan. Alltså, du kan pinna först och sedan skruva på fenan efteråt.

    Bomstöttorna limmade jag med CA. Det brukar hålla riktigt bra (plast och kolfiber). Sedan här ser man också dekalerna jag sätter dit senare när allt är klart. Vanligt papper också bostik-lim och självhäftande plast utanpå, blir riktigt proffsigt!

    Gaui X3 - Bygge 904 - bomdekaler.jpg

    /edit: Numera kör jag rem, köpte upgraden och installerade, läs mer:
    http://www.helisweden.se/showthread....l=1#post113464


    ...i nästa episod... tailservo, länkar och elektronik. Stay tuned!
    Senast redigerat av Danny den 2014-06-13 klockan 21:23.
    Hammerhill Bikers

  6. #6
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    2
    11 Tailservo

    Här skulle jag sätta dit microservo, men gillade inte riktigt monteringsalternativen (läs mer) så det fick bli ett miniservo istället. Det sitter då på andra sidan. Man hade ju kunnat vända på de där trianglarna och satt microservot i de här hålen för miniservo men det upptäckte jag inte då hur som helst. Mitt gamla inkörda 8910 funkar bra så det får sitta kvar tills vidare.

    Gaui X3 - Bygge 1101 - Tailservon.jpg . Gaui X3 - Bygge 1102 - Tailservo monteras.jpg



    12 Länkar

    Jag väntade med länkarna tills nu. Tyckte det passade bäst att ta det lite senare. Inga konstigheter här. Tillse att GAUI-texten är utåt så kommer kullänkarna åt rätt håll. Här är det bra med ett skjutmått för att mäta länkarna så det blir enligt manualen, då blir det bra (kan även vara behändigt med en kullinkskruvare, sådant där litet handtag man håller dem i medans man skruvar, de är ganska tröga). De passade perfekt och behövde inte reamas någonting tyckte jag.

    När man är klar med detta kan man sätta dit antirotationsstaget också.

    Gaui X3 - Bygge 1103 - Kullänkar.jpg . Gaui X3 - Bygge 1104 - Kullänkar monterade.jpg
    Senast redigerat av Danny den 2013-10-13 klockan 19:43.
    Hammerhill Bikers

  7. #7
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    2
    13 Kabeldragning

    Nu ska fartreglaget sättas dit. Dessa YGE40 och liknande passar riktigt bra på den där monteringsplattan. Dock lite trångt med de långa motorkablarna. Jag tog dremeln och körde av lite på kanten mot haken framtill där så det blev lite mer plats för dessa kablar.

    Trottelkabeln fick jag förlänga med en sådan liten förlängare, satte den sedan med lite dubbelhäftande tejp på undersidan av plattan också buntade jag ihop kablarna under med reglaget och skruvade dit plattan.

    Satte en halvlös stripe på sidan där som håller i anslutningskabeln, bara så den hålls på plats. Gillar inte riktigt den skarpa vinkeln på kabeln, men men, det får väl gå. Blev riktigt bra annars.

    Gaui X3 - Bygge 901 - ESC-platta fix.jpg . Gaui X3 - Bygge 902 - ESC-platta klar.jpg . Gaui X3 - Bygge 903 - ESC placerad.jpg



    Resten av kablarna blev såhär. Bara stripa fast på enklast möjliga vis men ändå med lite finess.
    Trottelkabeln drog jag upp på sidan av fartreglaget och sedan i ovankant av ramen ända bak, med sådan här kablagetejp på vissa ställen som skydd.
    Antennspröten lade jag i tunn krympslang och bara stoppade in där det passade bra, på detta vis blev det 90 grader mellan dem som det ska vara, funkade bra.
    Nu efter jag har trimmat in allt har jag även dragit på lite smältlim på kontakterna där, risken är ju att någon vibrerar ur gyrot annars och det vore ju tråkigt.

    Gaui X3 - Bygge 904 - Kabeldragning fram.jpg . Gaui X3 - Bygge 905 - Kabeldragning bak.jpg

    /edit: OBS! Numera har jag ändrat något och använder batteriplattan, kolla längre fram:
    http://www.helisweden.se/showthread....l=1#post115547


    14 Batteri

    Batteriet då. Jag har inte velat använda det inkluderade snabbfästet. Det bör ju isf göras så att man har en skena på varje acc och sedan byter genom ett klick bara. Men då jag använder accarna i min andra 450 så går det inte att göra så.

    Det blev att jag satte accen i ramen istället. Först liggandes. Men då blev det lite tight med kablarna som stack ut precis på ramkanten och kåpan blev då lite för tight att få på. Det går att kapa ur ramsidan något så man får in accen en centimeter eller så till så löser man det om man nu vill göra så.

    Men jag kom på ett bättre sätt (för mig). Ha accen ståendes och fixerat med en gummibit (cykelslang) och sedan en velcro runt acc och ramen. Blir riktigt bra. Även om accen skulle röra sig så kommer den ingenstans åt något håll (läs mer).

    Gaui X3 - Bygge 913 - Batterislang 01.jpg . Gaui X3 - Bygge 913 - Batterislang 02.jpg



    Det finns ett alternativ till! Om man skulle sätta fast tailservot på bommen istället (15mm bomfäste) så skulle man kunna ha TVÅ 3s-accar i limpa där (det är några mm utrymme i höjdled under tredje lagret när man skjutit in accen under). Seriekopplade till 6s eller parallallelkopplade för 3s. Det skulle ju bli brutal flygtid! Dock sämre prestanda då det blir ca 2 hekto mer flygvikt. Skulle kunna vara en intressant möjlighet dock så det måste påpekas.

    _9140082.jpg
    Senast redigerat av Danny den 2014-06-13 klockan 21:22.
    Hammerhill Bikers

  8. #8
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    2
    15 Klar

    Klar! Nu ska jag alltså dra jesusbult och smörja axlar som jag hade väntat med.
    Sedan är den då alltså äntligen klar!! Riktigt fin helikopter!
    Bara lite setup kvar då innan maiden!

    _9140010.jpg . _9140016-Edit.jpg



    (fler foton längre fram i tråden)



    Verktyg

    Dessa verktyg gick åt.

    • Insex 1.5
    • Insex 2.0, TVÅ stycken
    • Insex 2.5
    • Flacktång (liten)
    • Hylsnyckelmejsel 4.0 (för servohornsmuttrarna)
    • (Dornpress, inom parentes för det hade gått ändå)
    • Låsringstång (det går med lilla flacktången iofs)
    • Pincett
    • Stjärnmejsel stor
    • Stjärnmejsel liten.
    • Skjutmått
    • Kullänktång (+ två mothåll om man vill vara bekväm)


    Foto på det mesta, några fler saker använde jag men de klarar man sig utan.

    _9140012.jpg
    Senast redigerat av Danny den 2013-10-13 klockan 20:52.
    Hammerhill Bikers

  9. #9
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    2
    16 Setup

    Lite setup kvar då innan maiden...


    Radio-setup

    • Ja, som vanligt. "Mekanisk mixning" (ingen mixning i radion).
    • Trimmar avstängda.
    • Governor-funktionen i DX8'an använd enligt denna metod så man slipper fippla med trottelkurvor utan bara har ett värde för varje flight mode istället.
    • Expo. Med Beasten på "Pro" så blev den lite väl vild runt mittsticka så 20% expo här gjorde den skönare.



    BeastX-setup

    Efter att ha gjort gyrosetup landade jag på dessa inställningar:

    • A Mounting orientation: Flat/hor *
    • B Swashplate servo freq: 200 Hz
    • C Tail servo pulse length: 760 uS
    • D Tail servo freq: 560 Hz
    • E Tail rotor endpoints: Så mycket det går utan bind
    • F Tail sensor direction: Reversed
    • G Swash servo centering: Lite subtrim behövdes
    • H Swash mixer: 120 grader *
    • I Swash servo directions: Nor/Rev/Nor
    • J Swash cyclic pitch geometry: Justerade till 6 grader och fick blå, med bladhållarkulor ytterst
    • K Collective pitch range: 12,5 grader +/-
    • L Swash cyclic limit: Fick näst högsta inställning här, får duga (det räcker!)
    • M Swash sensor direction: Nor/Rev
    • N Piro opt: Normal *

    • A Swash cyclic center: Rörde inte denna
    • B Control behavior: Pro (+ 20% expo i radion också)
    • C Swash pitching up behavior: High (fick ändra till detta då den delfinade något, skulle kanske ha snabbare servon)
    • D Tail headlock gain: Medium *
    • E Stick deadband: 2 *
    • F Tail torq precomp: High Rev
    • G Cyclic response: Normal
    • H Pitch boost: Off

    • Dial 1 Cyclic gain: Fick justera den +5 (nästan ett kvarts varv positivt) för att den skulle gå stadigt i FF
    • Dial 2 Cyclic feed: Denna behövde lite justering för att kännas rätt. +3,5 ungefär just nu, men inte riktigt klar tror jag. Gör att cyclic känns rappare men kan börja vobbla om man ställt för högt. Man ska dock ha så mycket det går.
    • Dial 3 Tail dynamic: Rörde inte denna.

    * Fabriksinställning

    /edit: kolla även skärmdumpar från setup.



    YGE-setup

    Fartreglage då. Körde med mina standardinställningar förutom att jag justerade startup-parametrarna lite.

    • Timing: 18 grader
    • Brake: Middle
    • Cut off type: Off (det går inte att ha eftersom 3s inte går att välja nedan)
    • Cut off voltage: -
    • Cells: -
    • Act freewheel: Freewh On / Gov
    • P-Gain: 0,9 (standard)
    • I-Gain 0,05 (standard)
    • Startup speed: Heli fast
    • PWM: 8 kHz
    • Startup power: 8%
    • Stopp: Justera in vid trottel-output till 0%
    • Full speed: Justera in så LED'en på reglaget precis slocknar vid max trottel




    Gear-ratio

    Här är drevspec för att kunna välja rätt pinion/head speed. Även rotordiametrar, allt som behövs för att kunna skriva in siffrorna i ditt beräkningsprogram.

    • Pinion: 12T (för närvarande)
    • Main gear: 131T
    • Autorot gear: 61T
    • Tail gear: 13T

    • Gear ratio main: 10,92 (beroende av pinion)
    • Gear ratio tail: 4,69

    • Main rotor diameter: 785mm (med 350mm blad)
    • Tail rotor diameter: 163mm (med stock 68mm blad)
    Senast redigerat av Danny den 2014-06-13 klockan 21:20. Anledning: lade till drevspec, radio-expo
    Hammerhill Bikers

  10. #10
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    2
    17 Maiden

    Dåså!! Äntligen klar. Det var ett mycket trevligt bygge. Gick smidigt tack vare en väldigt bra manual och väldigt bra passform på delarna. Lite många olika sorters skruv tyckte jag, vilket kan göra det jobbigt vid underhåll, men man får väl köpa på sig lite skruvkit bara. Annars väldigt trevligt bygge som inte innehöll några överraskningar och inget stort negativt att anmärka på.

    Dags för maiden då... Den flyger väldigt fint. Jämfört med 450Q'n så är den något större och även 1,2 hekto tyngre vilket gör att den flyger lite mer som en större heli också. Det är väldigt tacksamt i blåsiga götet. Har man bra setup går den tillräckligt bra ändå, även med 350-blad och 3s. Den har numera rätt många flights och har blivit min vardagsflygarmaskin på fotbollsplanen här hemma. Den går så bra och man vågar göra allt med denna. Flyger på rätt lågt varv och medelhögt. Inga problem med något av det, fantastiskt bra tycker jag. Med tanke på priset av $200 för detta kit kan det inte annat än rekommenderas!

    Gaui X3 maiden (130914).jpg

    (Kolla även vad jag skrev om X3 vs Q: länk1, länk2)

    (Min är av första batchen så det behövdes två små moddar för att komma tillrätta med issues i drivlinan, läs mer)



    Over and out
    Senast redigerat av Danny den 2013-10-13 klockan 22:47.
    Hammerhill Bikers

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •